Sport 4518188 1280

Is de strijd om de Nederlandse sportsbetter losgebarsten?

Als je googelt op de naam van een bekende buitenlandse bookmaker, zoals Bwin, Bet365, Betsson of William Hill, dan is één van de eerste ‘zoekresultaten' die op je scherm verschijnt onze eigen Toto.

Op het eerste gezicht niet zo heel vreemd misschien. Online wedden bij bookmakers buiten Nederland is namelijk nog niet toegestaan. Dat komt pas medio 2021 als het goed is, als de Wet kansspelen op afstand (KOA) in werking treedt. En dus is de Toto op dit moment de enige legale manier om een sportweddenschap (online) te plaatsen.

Maar, wij werden toch getriggerd. Want hoe komt het dat als jij zoekt op een bepaalde naam, Toto naar boven komt? Je zoekt tenslotte niet op een term als ‘bookmaker' of ‘wedden op sport', waarbij je dit zonder nadenken zou verwachten. Nee, je zoekt heel specifiek op een naam, en krijgt wat anders.

Dit gegeven intrigeert ons en Onetime zou Onetime niet zijn als wij hier niet eens wat dieper in gaan graven. Wat gebeurt hier? En waarom? Is dit toegestaan? Lees snel verder als je benieuwd bent naar de antwoorden!

OneLuckyLady Avatar geplaatst in Sport door OneLuckyLady
op 8 februari 2023
Sport 4518188 1280
Toto Inzetten Kansspelclub Edited
Je kunt op verschillende plekken inzetten op de Toto, zoals in diverse winkels en online

TOTO: de alleenheerser van het sportsbetting in Nederland

Jarenlang is Toto de enige aanbieder van legale sportweddenschappen in Nederland. Aangezien de huidige kansspelwet het niet toestaat om online te gokken, is er tot op heden dus geen concurrentie. Tenminste…

Die concurrentie is er natuurlijk wel. Want hoewel het niet is toegestaan, is het wel degelijk mogelijk om vanuit je luie stoel een sportsbet te plaatsen bij een buitenlandse bookmaker. Zij mogen dit niet actief aanbieden op de Nederlandse markt, maar dat hindert een groot deel van de mensen niet om toch niet af en toe een gokje te wagen.

De Toto moet dit voelen, aangezien de buitenlandse bookmakers vaak betere odds en vooral veel meer verschillende weddenschappen aanbieden. Sinds de KOA in februari 2019 is aangenomen, zullen de bookmakers wel voorzichtiger zijn. Willen zij in 2021 een vergunning bemachtigen, dan moeten zij zich nu wel aan de regels houden, of in ieder geval niet gesnapt worden door de Ksa.

Of het openstellen van de online gokmarkt de genadeslag voor het toch al struggelende Toto gaat betekenen, kunnen we natuurlijk niet met zekerheid voorspellen. We durven wel een gokje te wagen…

De coronacrisis heeft veel bookmakers hard geraakt, ook de Toto. Want als er niet gesport wordt, dan is er weinig om op te wedden. Nu is de tijd om op te krabbelen, maar volgend jaar volgt dus de volgende klap. Hoe hard die gaat zijn en of de Toto dat gaat overleven? Wij denken dat het wel eens game over kan gaan zijn voor de Toto.

Match Odds
De odds én inzetmogelijkheden zijn bij buitenlandse bookmakers vaker beter en uitgebreider

Buitenlandse bookmakers: betere odds en meer aanbod

We stipten het hierboven al even aan: bookmakers als William Hill, Bet365, Bwin en vele anderen hebben een veel interessanter aanbod dan de Toto. Je vindt er vaak niet alleen betere odds (en dus meer winst als je de weddenschap goed had), maar je hebt ook veel meer keuze waar je op kunt wedden.

De Toto heeft een beperkt aanbod qua sporten. En dat terwijl je, als je een beetje rondkijkt, op veel meer sporten kunt wedden. Dat niet alleen, ook op veel meer wedstrijden, of bijvoorbeeld op rondes in plaats van alleen op de einduitslag van een toernooi.

Sterker nog, je kunt in sommige gevallen zelfs aan live betting doen. Niet dat wij dit aanraden, vooral niet voor de minder ervaren sportsbetter, maar toch. De mogelijkheden zijn over de grens schijnbaar eindeloos, waar wij het via het officiële kanaal moeten doen met een slechts een paar mogelijkheden.

Zoekresultaten in Google als je zoekt op een bookmaker

Om eerlijk onderzoek te doen, is het handig om een incognitobrowser te openen. Google kijkt namelijk ook naar je zoekopdrachten in het verleden en past de resultaten aan op wat je eerder aangeklikt hebt. Dus als jij vaak op Onetime.nl te vinden bent, krijg je zoekresultaten van ons eerder te zien, dan als je nog niet bekend bent met ons.

Daarom gebruik ik dus voor dit onderzoek de incognito modus van Chrome. Ik begin met googelen op ‘bookmaker'. Daaruit komen nog geen namen naar boven, ook Toto niet. Voor ‘sportweddenschap' komen enkele buitenlandse bookmakers in de zoekresultaten, maar niet in de top, wel op de eerste pagina. Stralende afwezige is wederom Toto.

Zoek ik op de namen van bookmakers, zoals Bwin, Bet365 of Betfair, dan komt de betreffende bookmaker als eerste in de zoekresultaten naar boven. Hmmm… maar we zagen toch wel degelijk andere dingen gebeuren. Als je incognito surft sla je geen cookies op. Dus daar hebben we al de eerste aanwijzing te pakken.

Image 150X150 (1)
Uitleg waarom ik deze advertentie te zien krijg

Google wil graag weten wie je bent

Ik zet incognito uit en ga ‘bekend' googelen. En jawel, als je googelt op een naam van een bookmaker, dan is het eerste ‘resultaat' de Toto. De oplettende gebruiker ziet natuurlijk wel het woord advertentie voor het resultaat staan. Voorheen plaatste Google dit soort gesponsorde zoekresultaten in een geel vak, maar tegenwoordig is alleen het dikgedrukte advertentie de hint dat er betaald wordt om bovenin de resultaten te komen.

Naast de link zie je overigens een pijltje staan, als je daarop klikt verschijnt de tekst ? waarom zie ik deze advertentie? Als je daarop klikt krijg je uitleg:

Mijn vermoeden klopte dus: als je incognito googelt, en dus niet bent ingelogd en er geen zoekhistorie beschikbaar is, krijg je geen advertenties te zien.

Valt jullie trouwens nog iets op aan de link bovenaan? Daar staat inderdaad sport.toto.nl/bwin….

Image 1
Als je op de advertentie van Toto klikt na op Bwin gegoogeld te hebben, krijg je dit adres in beeld

TOTO advertenties op Google, hoe werkt dat?

De link die je hierboven ziet, werkt niet als je deze in de adresbalk invoert. Toto meldt dan doodleuk dat die pagina niet bestaat. Is dat niet vreemd?

Nee, dat is niet heel vreemd. Adverteren op Google, met Google Ads, werkt namelijk op de volgende manier. Per campagne kun je aangeven op welke (combinatie) zoekwoorden je jouw advertentie naar boven wil laten komen. In dit voorbeeld heeft Toto dus in de campagne opgenomen dat de advertentie getoond moet worden als er gezocht wordt op bijvoorbeeld BwinWilliam Hill of Bet365. Daarnaast kun je een bepaalde groep targeten, zoals op basis van geslacht, leeftijd etc.

Om te kunnen meten via welke zoekterm mensen op deze advertentie klikken, is er per zoekterm een aparte ‘link' aangemaakt. Als je op de advertentie klikt (waarvoor Toto overigens betaalt), word je naar de homepage van Toto geleid. Overigens zie je in de adresbalk wel een lang adres staan:

Aan de hand van dit lange adres (met code), kan Toto precies zien via welke zoekopdracht jij binnengekomen bent. In dit geval dus door te googelen op Bwin.

So far, so good. Toto is zeker niet de enige die betaalt voor clicks door Google Ads te gebruiken. Vooral nu de sportwedstrijden weer langzaamaan op gang komen, zullen ze alles proberen om weer klanten aan te trekken. Vooral nu ze nog de enige zijn, zullen ze hopen dat spelers ook nadat de markt opengaat voor andere aanbieders, hen trouw zullen blijven.

Maar… de Ksa is nogal fel op het adverteren met kansspelen. Dit uit het oogpunt van preventie van gokverslaving én om jongeren vooral niet (teveel) aan te moedigen. Aanbieders vanuit het buitenland die nu hun reclame richten op Nederland zijn snel de sjaak als de Ksa ze aanpakt. Dus wij vragen ons af, mag Toto dit zomaar doen? Of is het wel heel slinks maar niet verboden?

Mag je trouwens zomaar adverteren met de naam van een ander?

Toen we het binnen het Onetime team over dit hadden, opperde The Great One: stel dat ik dus een drankje heb, mag ik dan targeten op de mensen die zoeken op bijvoorbeeld Coca-Cola of Fanta? Goede vraag.

Op zich, als je in je uiting de naam nergens gebruikt, dan lijkt het er niet op dat dat een probleem is. Je kunt namelijk targeten op elke zoekterm die je wil. Zodra iemand zoekt op die term, gaat er een soort hele snelle veiling open. Degene die voor die zoekopdracht het meest betaalt per click (dit stel je in de campagne in Google Ads in), krijgt voorrang. Er kunnen maximaal 4 advertenties getoond worden.

Oftewel, de kans dat jij op kunt tegen Coca-Cola met hun budgetten, lijkt me vrij gering. Maar in de markt van sportsbetting is dat een ander verhaal. Natuurlijk hebben de bookmakers waar het hier om gaat vast wel budgetten, maar zij mogen niet adverteren op de Nederlandse markt. Ze kunnen dus geen Google Ads budget inzetten om jouw als Nederlandse consument binnen te hengelen.

Dus wat Toto doet is in ieder geval erg slim. Er is geen concurrentie voor ze, niemand die betaalt voor die clicks. Een click zal ze dus ook niet veel kosten. Maar, mogen ze de namen van de bookmakers gebruiken in hun advertentie, al is het alleen in een (niet-bestaande) link? Het staat er wel…

Dat moeten we gaan kijken naar het merkenrecht, trademark law in het Engels. Uiteraard hebben alle bookmakers een trademark aangevraagd. Wat opvalt is dat sommigen enkel een trademark lijken te hebben op het logo (Bet365), terwijl anderen een bredere trademark hebben op zowel logo als de naam op dat logo (Betfair).

Het targeten op zoektermen met de naam van je concurrent mag. Het moet echter wel in één oogopslag duidelijk zijn dat de advertentie van een andere partij is, in dit geval Toto. Dat is het op zich wel. Maar je mag de naam van de concurrent niet gebruiken in de URL. Nu staat de naam wel in de link, maar niet in de URL.

Het lijkt er dus op dat de Toto in ieder geval de grens nogal opzoekt. Wij zijn geen juristen dus we kunnen hier geen keiharde uitspraken over doen.

Wellicht dat ze denken dat de bookmakers het niet aandurven om een Nederlands bedrijf te dagvaarden? Met het oog op de vergunningsaanvraag in 2021? Of speelt er wat anders?

Tennis 4532445 1280
Inzetten op sportwedstrijden online: vanaf medio 2021 krijgt de Toto geheid legale concurrentie

Loopt TOTO met hun marketing op een dunne grens?

Toto zet dus duidelijk in op het binnenhalen of binnenhouden van gokkers die graag inzetten op een sportwedstrijd. Door te zoeken op één van de bekende bookmakers die hun diensten niet aan de Nederlandse spelers mogen aan aanbieden, krijg je dus de Toto als eerste ‘alternatief' te zien.

Doordat er een link getoond wordt van de Toto met de naam van de gezochte bookmaker erachter, zou een onervaren better kunnen denken dat de bookmaker onderdeel is van de Toto, of dat Toto samenwerkt met die bookmaker, wat dus zeer zeker niet het geval is. Dit zou je op zich best misleidend mogen noemen…

In 2017 publiceerde de Ksa al een nieuwsbericht dat ze de aanpak van online reclame van aanbieders zonder vergunning (dus alle buitenlandse online aanbieders) gaat verscherpen. Bij het bericht zit een factsheet met meer uitleg over hoe aanbieders (met vergunning) reclame mogen maken voor kansspelen. Want dit mag, maar wel onder strenge voorwaarden.

Natuurlijk staat niet expliciet beschreven of je je aanbod mag targeten op degenen die zoeken op jouw concurrenten. Want die buitenlandse bookmakers zijn natuurlijk gewoon concurrenten van de Toto. Toch kunnen we ons voorstellen dat, hoewel het op het randje is, dit nog wel is toegestaan.

Maar we twijfelen wel of het tonen van een link met de naam van de concurrent erin, is toegestaan. Dat lijkt ons toch zeker grenzen aan misleiding. Maar we kunnen het natuurlijk mis hebben. Het lijkt er wel op dat Toto een gevaarlijk spel speelt en de grens zeker aan het opzoeken is.

Of dat slim is? De boetes van de Ksa zijn niet mis, en de vraag is hoe diep de zakken van de Toto zijn. Natuurlijk is Toto onderdeel van de Nederlandse Loterij. En daar zal vast, ook tijdens de coronacrisis, nog ‘wat' geld zijn. Maar de vraag is in hoeverre de organisatie de Toto zou willen redden.

Wij zijn benieuwd of de Ksa dit gaat onderzoeken, of wellicht al onderzocht heeft. Maar eigenlijk zijn we nog meer benieuwd of de Toto over een jaar of twee nog bestaansrecht heeft. Wellicht zijn die de laatste wanhopige stuiptrekkingen. De tijd zal het leren.

Hoe dan ook: de Toto maakt gebruik, of misbruik, van het feit dat hun concurrenten nu nog niet mogen adverteren op de Nederlandse markt. Hoe chic dat is laten we aan jou ;-)

on air