Mathieu van der Poel, een naam die bij steeds meer mensen een belletje doet rinkelen. Hij is een succesvol fietser. Ik kan niet zeggen dat hij een succesvol veldrijder is, of mountainbiker, of wielrenner. Het probleem is dat hij in al die disciplines namelijk succesvol is, zo niet de beste op dit moment.
Sinds hij de Amstel Gold Race 2019 won, ziet iedereen dat de 24-jarige sporter er één is van een absolute buitenklasse. En daar mag voor betaald worden, toch? Dus, wat verdient Mathieu van der Poel op zijn fiets?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik tot voor kort nog niet van de fietser gehoord had. Nu zit ik totaal niet in het fietsen dus dat kan het verklaren, ik krijg meestal alleen wat mee van de grote wielerrondes als de Tour en de Giro. Maar ineens was daar de naam van Mathieu, overal. Elke krant had het erover. Want blijkbaar is wat hij doet, vrij bijzonder.
Mathieu werd op 19 januari 1995 geboren in het Belgische Kapellen, maar heeft de Nederlandse nationaliteit. Dat fietsen de jongen in het bloed zou zitten kan niet anders, hij is de zoon van wielrenner Adrie van der Poel, die meerdere klassiekers op zijn naam schreef (waaronder de Amstel Gold Race in 1990) en twee touretappes wist te winnen, ook was hij een niet onverdienstelijk veldrijder.
Grootvader van moeders kant is de Franse wielrenner Raymond Poulidor, bijnaam Poupou en Eeuwige Tweede. Deze laatste verdiende hij doordat hij vaak nét een grote prijs niet wist te winnen, zo werd hij in de Tour driemaal 2e en vijfmaal 3e. Wel won hij in 1964 de Vuelta. Mathieu's oudere broer David fietst overigens ook en is onder andere het trainingsmaatje van Mathieu.
Mathieu wint in 2015 in Tsjechië het wereldkampioenschap veldrijden en is daarmee de jongste wereldkampioen ooit. In 2019 weet hij het wereldkampioenschap opnieuw te winnen, in 2017 en 2018 is hij Europees kampioen veldrijden. Nederlands kampioen werd hij tot op heden in alle drie de disciplines: vanaf 2015 elk jaar (vijfmaal) in het veldrijden en in 2018 voor mountainbiken én wegwielrennen.
In de Olympische Spelen van Rio in 2016 moest hij helaas verstek laten gaan door een knieblessure maar hij was vastbesloten om in 2020 in Tokyo het goud te pakken met mountainbiken. Helaas gooide corona roet in het eten en moet Mathieu een jaar langer wachten.
Tom Dumoulin verwoordt dit perfect. Een traditionele wielrenner doet in de winter aan duurtraining en begint vanaf januari de intensiteit op te bouwen. Mathieu, een veldrijder, doet dat net even anders. Want veldrijden wordt in de winter gedaan.
Hij rijdt tussen de 30 en 40 wedstrijden per seizoen, elk van ongeveer een uur, waarbij er flink in de modder geploeterd wordt. Veldrijden is dan ook niet te vergelijken met wegrennen, en ook mountainbiken is een sport apart.
Dumoulin zegt dat Mathieu van der Poel, samen met de Belgische veldrijder Wout van Aert, laat zien dat de ouderwetse wielerwetten complete bullshit zijn. Mathieu bewijst dat je met een hele andere indeling van de winter dan de traditionele renners dat doen, ook prima de 200 tot 250 kilometer in bijvoorbeeld Dwars door Vlaanderen en de Amstel Gold Race weten te halen. Het betekent dat die trainingsschema's eens goed onder de loep genomen moeten worden.
Van der Poel weet beide rondes op zijn naam te schrijven in het begin van het wielerseizoen in 2019. Kenners zien dat hij overal toe in staat zou zijn en zijn niet verbaasd als hij ooit nog een klassieker als de Tour of Giro op zijn naam gaat schrijven. Maar niet nu als we Mathieu zelf mogen geloven, hij richt zich nu vooral op het trainen voor mountainbiken in Tokyo.
Van der Poel reed jaren voor de Belgische ploeg Corendon-Circus, al is er zeker interesse getoond door andere ploegen. Zowel Team Sky als Quick-Step Floors is het gesprek al eens aangegaan met de fietser, maar hij koos er in 2017 voor om het bestaande contract met Corendon open te breken en te verlengen tot eind 2020. Inmiddels is de ploeg overgenomen door andere sponsoren: Alpecin-Fenix.
Het verlengen van zijn contract bij Corendon heeft Mathieu eerder al geen windeieren gelegd. Voor één van de grootste internationale wielertalenten, zoals het team hem noemt, is het teambudget destijds opgehoogd van 1,3 naar 2 miljoen per jaar. En daarvan kreeg Mathieu jaarlijks 1 miljoen euro. Eind 2020 loopt het contract, nu met Alpecin-Fenix, af. Zij zijn al geld aan het vrijmaken om een ploeg rondom Mathieu op te bouwen, naar verluid komt daar straks €10 miljoen voor beschikbaar.
Een lucratief contract dat hij in december 2017 tekende, net voor zijn 23e verjaardag, dus. Maar het legde Corendon, en nu Alpcin, ook geen windeieren, want de exposure van de afgelopen tijd zou ze normaal zeker meer dan een miljoen kosten, misschien zelfs wel 2 miljoen!
In het crossseizoen 2018 -2019 startte Mathieu van der Poel in 34 veldritten. Daarvan wint hij er 32, een prestatie van wereldformaat. Dat hij ook álle wedstrijden waar hij start kan winnen bewees hij al eerder, in de winter van 2010 – 2011 won hij alle 29 races waar hij aan deelnam.
In seizoen 2018 verdiende Mathieu ongeveer €400.000 aan startgeld en prijzengeld voor die races. Het startgeld is per wedstrijd ongeveer €8500, de rest is prijzengeld.
Voor de winst van de Amstel Gold Race strijkt Van der Poel zeker €16.000 op, en dat is nog zonder startgeld. Het prijzengeld van Dwars door Vlaanderen is niet bekend. Maar we mogen er van uit gaan dat het prijzengeld dat Mathieu sinds de start van het veldrijseizoen in 2018 al gauw richting een half miljoen gaat. Al met al verdient Van der Poel dus zo'n €1.500.000 per jaar (bruto).
De fietsen waarop team Mathieu veldritten rijdt worden gesponsord door Canyon. Hij tekende in 2019 een deal voor meerdere jaren als ambassadeur voor het merk.
Inmiddels is het duidelijk dat we niet meer om Mathieu van der Poel heen kunnen. Hij is dominant in het veldrijden, al vlakt hij zelf de vorm van concurrent Wout van Aert niet uit. Omdat Van Aert in 2018 in Valkenburg het WK won (wat verreden wordt op één dag en dus geen puntenklassement kent zoals bijvoorbeeld in de F1) krijgt die afgelopen jaar meer startgeld. Hij kreeg ongeveer €10.000 per race, maar moet dus qua overwinningen zijn meerdere erkennen in Van der Poel.
Ook Van Aert start, net als Van der Poel, regelmatig op wegwedstrijden. De twee jongemannen, beiden even oud, zetten de wielerwereld dan ook op zijn kop. Hoewel niet iedere ploeg er al aan wil (Sunweb blijft ontkennen) maken zij de weg vrij voor jonge talenten die in meerdere disciplines succesvol willen zijn.
Iedereen heeft een mening over de twee, en vooral over Mathieu nu blijkt dat hij ook prima klassiekers in het wielrennen kan winnen, nadat hij al een onoverwinnelijk seizoen heeft gecrost. En daarmee verdient de 25-jarige een goed belegde boterham!