Je kent het wel, je bent op internet aan het zoeken naar nieuwe kleding, een geurtje of elektronica. Je hebt gevonden wat je wilt en gaat via het internet vergelijken waar je het het goedkoopst of het snelst kunt krijgen. Je hebt een site gevonden en Googled of deze site betrouwbaar is, en deze site blijkt ook nog eens redelijk betrouwbaar te zijn.
Je klikt jezelf een weg door de privacy voorwaarden, de cookie voorwaarden en de algemene voorwaarden, eindelijk kun je een account aanmaken. Hup even snel een leuke naam verzinnen, een wachtwoord, je adres en je betaalt via Ideal. Je krijgt direct een mail dat je een account hebt aangemaakt, gelijk erna nog een mail dat je bestelling is geplaatst en daarna gelijk een mail dat je pakketje onderweg is. Na een paar dagen komt je pakketje binnen en denkt dat alles netjes en vlot is verlopen.
Maar na een maand zie je in eens een automatische incasso op je rekening staan, je hebt geen idee waarvan of waarvoor dit is. Je Googled de incassant en ziet dan dat dit het bedrijf is waar jij eerder jouw pakketje hebt gekocht. Het blijkt dat in het doorklikken van alle voorwaarden en het aanmaken van je account geklikt hebt op een abonnement.
Je betaald nu dus maandelijks een bedrag om op die website iets te mogen kopen. Je kijkt al je mails na die je hebt gehad en inderdaad in een van de mails staat onderaan in een boekwerk ter grote van Harry Potter dat je een abonnement afsluit voor onbepaalde tijd en dat er maandelijks een bedrag wordt afgeschreven middels een automatische incasso.
Tot 2014 waren de regels voor een automatische incasso heel duidelijk. Je moest middels een brief aangeven dat jij akkoord gaat met een automatische incasso. Als jij een automatische incasso wilde moest jij dus een handtekening zetten op een brief en deze terug sturen. Helaas zijn de regels versoepeld en daar maken webshops nu handig gebruik van.
Sinds 2014 mag een webshop middels een ‘digitale handtekening' een akkoord krijgen voor een automatische incasso. Op het moment dat jij akkoord gaat met de voorwaarden ga jij dus ook akkoord met het feit dat jij een abonnement afsluit en maandelijks een bedrag betaald. Volgens de Europese regels moet er wel het ‘duidelijke en herkenbare' logo van een automatische incasso bij staan. Om je geheugen even op te frissen, het duidelijke en herkenbare logo is dit:
Je kunt het bedrag tot 56 dagen na de incasso laten ‘storneren'. Hiermee zorg je ervoor dat jouw bank de automatische incasso onterecht maakt en dus terug stort op jouw rekening. Hier zal de webshop uiteraard niet blij van worden, maar het zorgt er wel voor dat jij je geld op dat moment terug hebt. Je moet gelijk contact opnemen met het bedrijf dat de automatische incasso uitvoert, vraag hen waarom deze incasso gebeurd en hoe je er van af komt. Geef ook aan dat jij het bedrag hebt gestorneerd, probeer met hen tot een regeling te komen, zodat zij het niet naar een incassobureau door zetten.
Mijn eigen ervaringen zijn over het algemeen positief, de meeste bedrijven proberen jou en henzelf te helpen door een automatische incasso aan te bieden. Ze doen dit zeer transparant en zorgen er zo voor dat jij geen maandelijkse betalingen mist. Zo betaal ik mijn water, wegenbelasting en verzekering middels een automatische incasso, verder probeer ik het niet te doen zodat ik grip houd op mijn eigen geld.
Echter ben ik deze week twee keer in een 'trucje' getrapt waardoor er automatisch geld werd afgeschreven. De eerste was een loterij, waarbij ik eenmalig een bedrag van €16,- via Ideal heb betaald. Toen er na een maand een mail kwam dat er weer € 16,- afgeschreven zou worden, omdat ik een bepaald membership zou zijn aangegaan heb ik gelijk gemaild en gebeld. De incasso stopt dan wel snel, maar toch hebben ze al het dubbele van jouw inleg te pakken.
De tweede was een stuk geraffineerder. Dit betreft een webshop waar ik voor €6,- aan spullen had gekocht, ik had mij door alles heen geklikt en alles netjes ontvangen. Na een maand bleek dat ik €8,95 per maand moet betalen om bij die webshop spullen te kunnen kopen. Mijn ‘goedkope' pakketje van €6,- was dus in eens €14,95 geworden en als ik niet had opgelet wat er van mijn rekening geschreven wordt dan is dat volgende maand weer 9 euro extra.
Ik zou voorstander zijn om de wet aan te passen, zorg er voor dat jij niet ‘per ongeluk' aan een automatische incasso vast komt te zitten. Bedrijven moeten dit niet kunnen en mogen gebruiken om makkelijk geld te verdienen. Als je via Ideal betaald moet er een mogelijkheid zijn dat je in je internetbankieren op middels de app bewust klikt op automatische incasso of je moet een apart bedrag van 1 cent overmaken om akkoord te gaan met de incasso. Zo zorg je er voor dat mensen het niet door klikken om verder te komen, maar heel bewust kiezen voor een automatische incasso.