In Nederland kan er binnenkort online gegokt worden. De wetgeving laat het dan eindelijk toe dat wij Nederlanders het online avontuur aan mogen gaan. Tot nu toe is dit nog niet toegestaan. Tientallen online gokgiganten zullen een puntje van de taart proberen te krijgen.
Veelal zullen ze dit voor elkaar proberen te krijgen door te investeren in marketing. Daar zullen ze een hoop spelers mee binnen kunnen halen. Toch is het uiteindelijk de kunst om spelers ook daadwerkelijk te houden, zodat ze niet overstappen naar een ander online casino. Dat is immers wat je wilt als onderneming.
Een prettige ervaring start al op het moment van registreren. Als speler heb je zin in het spelen van een spelletje. Dan wil je geen ellenlange registratieformulieren hoeven doorlopen. Dit moet simpel zijn en geen ergernissen oproepen. Bovendien willen we niet drie keer een pop-up moeten wegdrukken met een en dezelfde oproep over die ene welkomstbonus. Doe dat vooral niet, na één keer weten we het wel. Toch zien we het veel gebeuren, dat pusherige. En als je dan ook nog een bonus voorschotelt met rondspeelvoorwaarden van heb ik jou daar, dan moet je dat als online casino niet willen.
Daarover gesproken: we zien het overal. De welkomstbonus is hét lokkertje van een online casino. En overal zien we wel een beetje hetzelfde gebeuren. Stort een x-hoeveelheid euro’s en krijg x-% extra. Klinkt allemaal erg aantrekkelijk, maar een beetje weldenkend mens weet dat gratis geld niet bestaat. Ben dan ook transparant als online casino en geef duidelijk aan, aan welke voorwaarden met worden voldaan. Het gros van de spelers weet namelijk niet dat je aan bepaalde inzetvereisten voldoen moet alvorens je je aandeel ‘gratis geld’ kunt claimen. Bovendien scheelt het een hoop manuren bij de klantenservice.
Enkele partijen als Holland Casino Online en Fair Play Casino’s Online, beiden partijen zonder enige online ervaring, zullen een gooi doen naar zo’n vergunning. Ze hebben best iets te besteden om zo een stukje marktaandeel te krijgen, maar lang niet zoveel als gevestigde partijen zoals een Bwin of Unibet. Hoe moet je je dan in vredesnaam onderscheiden? Onetime bestaat uit een team van spelers. Allen met veel ervaring met het spelen in online casino’s. En door de jaren heen hebben we kunnen ontdekken wat ons aantrekt – of juist niet. Vaak zijn het de kleine dingen die het hem doen.
Net als in een landgebonden casino, kan het personeel het verschil maken. Die ene medewerker kan ervoor zorgen dat je je als klant welkom voelt of niet. Niet zelden horen we horrorverhalen over klantenservicemedewerkers die klanten benaderen alsof het criminelen zijn. Die klant kan dan wel de bonusvoorwaarden hebben geschonden, maar veelal is dit niet bewust.
Stel je vriendelijk op, denk mee en kom met een gepaste oplossing. Het inhouden van geld kost je als bedrijf zeker een klant. Investeren in zo’n klant zorgt in de meeste gevallen voor een tevreden klant. Als je maar rustig de tijd neemt om het uit te leggen. Dus niet direct in de gevechtsmodus.
Dan is er nog zoiets als de gebruiksvriendelijkheid van een online casino. Geloof me als ik zeg dat er online casino’s zijn die de boel zo onoverzichtelijk maken, dat ik binnen een minuut al afhaak. Of nog erger, online casino’s waarbij je sommige afdelingen als ‘uitbetalen’ of ‘klantenservice’ niet kan vinden. Alsof ze bewust de boel verbergen om je het als klant moeilijk maken je beklag te doen, of uit te betalen.
De uitbetaling is waar het uiteindelijk om te doen is. Spelers willen eventuele winsten zo snel als kan uitbetalen. En dat moet allemaal niet te lang duren. Spelers raken op tilt als er al enkele dagen overheen is gegaan en het bedrag nog steeds ‘pending’ staat. Waarbij er ook nog de mogelijkheid bestaat de uitbetaling terug te kunnen draaien. Niet zelden annuleren spelers de pending uitbetaling, omdat het te lang duurt. Daar zijn online casino’s gewoon op uit, althans zo bestaat het vermoeden. Voeg dan op zijn minst een knop toe om de uitbetaling veilig te stellen, waardoor je hem niet terug kunt draaien. Dat is service.
Nog beter is om over te gaan tot snelle uitbetalingen. We snappen echt wel dat een en ander gecontroleerd moet worden. Wellicht is het makkelijk om in ieder geval duidelijk te maken dat er gegevens van je kunnen worden gevraagd, zodat je dat als speler niet alsnog hoeft te doen, nadat je op de uitbetalingsknop hebt gedrukt. Zo vervelend en vaak voelt het als een extra obstakel. Leg uit waarom je gegevens vraagt, nu is het vaak onduidelijk.
Online casino’s kunnen allemaal hetzelfde spelaanbod ‘kopen’, maar op andere vlakken valt er een hoop winst te behalen om je zo te kunnen onderscheiden.