De marketing van gokken, een belangrijk onderdeel van de nieuwe wetgeving, zie: https://ivo.nl/publicaties/de-relatie-tussen-kansspelmarketing-en-gokken-een-literatuuronderzoek/
“Kansspelmarketing kan gericht zijn op het binnenhalen van nieuwe spelers, maak ook op het laten registreren voor betaald lidmaatschap of het binnenhouden van bestaande leden. Het onder de aandacht brengen van kansspelen gebeurt voornamelijk door middel van advertenties (zowel online als offline). Het aanzetten tot registratie kan bijvoorbeeld door middel van welkomstbonussen, gratis spellen en giveaways. De marketing gericht op het binnenhouden van bestaande spelers kan onder andere bestaan uit beloningssystemen, bijvoorbeeld bonussen bij bewezen loyaliteit of bijvoorbeeld een happy hour.”
Uitgebreide info over dit onderwerp:
https://www.onetime.nl/forum/topic/363-kansspelwetgeving-het-laatste-nieuws/page/22/
Restricties voor aanbieders:
https://kansspelautoriteit.nl/uitgebreid-zoeken/?zoeken_term=Leidraad+reclame+voor+kansspelen
VANAF 1 OKTOBER 2021 GAAT DE WET IN WERKING, MAAR IS ER WEL EEN EERLIJK SPEELVELD?
Helder opiniestuk hierover: https://www.onetime.nl/casino-nieuws/online-versus-offline-casinos-is-er-wel-sprake-van-een-eerlijk-speelveld?
Ik kom uit een gezin van 3 broers, ik ben de jongste en scheel 5 en 7 jaar met m’n broers. Als klein jochie groeide ik op met de sport die m’n broers bedreven, wielrennen. In een tijd dat ons land aan het herstellen was van de oorlog en de wereldeconomie pas aan de start stond van meer welvaart was de kans dat je van een dubbeltje een kwartje werd vrij klein.
De sport echter bood een kans om iets te bereiken in je leven. Ik groeide op met de sport, ging mee naar bijna alle wedstrijden waar m’n broers aan deelnamen. Zelf mocht ik pas op m’n 14e aan wedstrijden deelnemen. Maar wat me altijd het meest aansprak waren de verslagen, de prijzen en de aandacht die er was voor de sport. Die aandacht leidde later tot het verbinden van de sport door bedrijven die deze aandacht gebruikten om hun producten aan te prijzen. Dat werd later sportmarketing.
Was in de beginjaren een manier waarop bedrijven de sport stimuleerden, de mogelijkheid boden om de sport te kunnen bedrijven. Voor een broek en een trui startten velen hun carrière, al blij dat je je kleding niet hoefde te betalen fietste je graag met reclame rond.
Zorgde je ook dat als je op een podium kwam de reclame goed zichtbaar was, zorgde dat het merk van je gesponsorde fiets goed in beeld kwam, zette een petje met reclame op als je op de foto ging.
Als je goed was, en dat waren m’n broers en ik op de fiets, werd je gevraagd om voor een team te fietsen, altijd gesponsord door een bedrijf dat z’n imago oppoetste met de merknaam en uiteraard de prestaties in de sport. Alle materiaal en kleding, plus een kleine vergoeding was een droom, die voor ons uitkwam. Zelfs professioneel wielrenner was een doel dat werd bereikt.
Broer Jan was bondscoach baansprint, een gevolg van een zilveren Olympische medaille.
Broer Harrie werd verslaggever bij de NOS op de radio, en vervolgens de man die professionele wielerploegen als PDM, WORDPERFECT, BUCKLER en RABOBANK creëerde.
Zelf werd ik gevraagd door het Engelse bedrijf ‘Sports Marketing Surveys’ met kantoor in Brussel om m’n netwerk in de sport te gebruiken om hun onderzoeken te promoten.
In de 80-er jaren nam de sport als marketing tool een steeds belangrijker plaats in.
De tijd dat een gefortuneerd ondernemer vanwege de ‘liefde voor de sport’ werd vervangen door een professionele plaats van sportmarketing in de marketing mix was aangebroken. Universiteiten boden studies aan in sportmarketing, mijn ervaring met SMS was regelmatig basis voor theses.
Stel je voor, in meer dan 60 landen werden mensen (vaak met een beperking) bereid gevonden om media te monitoren op ‘sponsornaam helder zichtbaar’ – in kranten, tijdschriften en TV. Deze resultaten werden op lijsten vastgelegd, en zo ontstond een beeld van hoe lang, hoe vaak een naam ‘in beeld’ kwam. De kijkdichtheid van het medium completeerden het beeld van een statistiek.
Voor economen binnen bedrijven een leidraad om sportmarketing te kiezen, en te monitoren op basis van de SMS gegevens.
Basis Marketing gelegd bij:
* Marketing scholing sigaretten industrie (Rothmans, Pall Mall, Dunhill), intensieve promotraining en praktijk (ik herinner me dat we móesten roken en ons lege pakje opvouwen en op straat gooien, - als een roker een pakje ziet, krijgt hij/zij ‘trek’).
* Europcar autoverhuur, nieuw in Nederland, PR training in Parijs (folders in Hotels, VVV’s en vliegvelden, commissie uitbetalen aan receptie/portiers heel Nederland).
* Neckermann Frankfurt, kaderlid team intro ‘Club28’, toen als concurrent voor Club Mediterrannée’, uitgezonden naar Tunesië en Roemenië
* Public Relations Manager casino, zie m’n columns
* Sponsor finding voor Caja Rural, professioneel wielerteam uit Spanje
* M’n eigen bedrijf met 5 Bingo’s en een casino promoten in Roemenië, met Bingo op Nationale TV
We zijn nu bijna 40 jaar verder en we hebben te maken met de marketing van online kansspelen. OneTime heeft zich verzekerd van ‘expertise in huis.’