Van alle mensen die weleens een gokje wagen, zijn er ook spelers die weleens meer vergokt hebben dan de bedoeling was. Vaak heeft de speler daar zelf grip op, maar het kan ook andere redenen hebben waardoor de speler over de schreef gaat. In Las Vegas kun je het ‘slachtoffer' worden van verzamelde Big Data, die men gebruikt om nog meer geld uit je portemonnee te slaan.
Ieder casino gebruikt wel trucjes om gasten langer aan het gokken te houden. In het casino gebruiken ze daar bekende trucjes voor zoals het aanbieden van gratis eten en drinken. Hierdoor hoeft de gast het casino niet te verlaten.
Ook heb je als gast geen gevoel van tijd, doordat er geen klok hangt en het in het casino altijd donker is. Spelers vergokken meer als het donker is in het casino, heeft Australisch onderzoek uitgewezen.
Voorts zorgen bepaalde acties ervoor dat je als gast langer blijft of vaker het casino bezoekt. Deze en tal van andere trucjes zorgen voor een langer verblijf in het casino.
Sinds enkele jaren is daar nog een 'truc' bijgekomen. Dit heeft alles te maken met het zogenaamde pijnpunt van een speler. Dit is het punt waarop een speler besluit dat het genoeg is geweest. Voor casino's in Las Vegas houdt dit simpelweg in dat ze een speler dreigen te verliezen…totdat…
Wanneer een casino net onder dit pijnpunt gaat zitten en deze speler bijvoorbeeld een uitgebreid diner aanbiedt, haakt de speler misschien niet af. Nu is natuurlijk de belangrijkste vraag wanneer dit zogenaamde pijnpunt er is. Casino's willen namelijk niet te snel ingrijpen en daardoor teveel aan kadootjes aan de speler kwijt zijn. Het is daarom van belang zo dicht mogelijk bij dit pijnpunt te gaan zitten.
Hier komt Big Data goed van pas. In de casino's van Las Vegas is dit aan de orde van de dag. In grote databases die casino's tot hun beschikking hebben, wordt er gezocht naar een dubbelganger van een spelersprofiel. Dit is een speler die het meest op jou lijkt.
Deze databases zijn opgebouwd door allerlei informatie te verzamelen die wordt achtergelaten op bijvoorbeeld Facebook. In deze databases kan informatie staan opgeslagen over de speler zijn/haar:
Vanuit deze databases worden vergelijkingen gemaakt en bekeken op welk moment jouw dubbelganger het zogenaamde pijnpunt heeft bereikt. Op deze manier kunnen ze heel nauwkeurig inschatten wanneer dit voor de beoogde speler het geval is en kunnen ze daarop anticiperen. Het zou zomaar kunnen dat zelfs speelautomaten zijn uitgerust met face detection om dit proces te kunnen versnellen.
Big Data is sinds enkele jaren aan een opmars bezig in Nederland. Holland Casino maakt gebruik van Big Data om te kijken hoe gasten kunnen worden verleid om naar het casino te gaan.
Ook wordt Big Data ingezet om te kijken hoe mediacampagnes via TV, internet of radio nog beter kunnen worden ingezet. Ze zijn door middel van Big Data in staat om na te gaan wat het effect is van deze campagnes. Vooralsnog lijkt ons staatsbedrijf nog geen ‘pijnpunten' op te zoeken. Wellicht in de toekomst?
Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe trends en ontwikkelingen. We houden jullie op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom Big Data en casino's. We willen dan ook afsluiten met de tip niet al je persoonlijke info te delen met de wereld. Dit kan zomaar wat geld schelen tijdens het bezoek aan het casino!