Na de Ardenner klassiekers en de Ronde van Romandië eind april gaat op 6 mei de eerste grote ronde van het kalender 2023 van start. De Giro d’Italia. 22 dagen is de blik van de wielerwereld gericht op de laars van Europa. OneTime beschouwt voor en spreekt zich uit over de favorieten.
De maand mei staat voor wielerliefhebbers in het teken van de Giro d’Italia. De ronde van Italië start dit jaar op zaterdag 6 mei in Fossacesia en finisht ruim drie weken later op zondag 28 mei in Rome met, naar verwachting, een keizerlijke sprint in de buurt van het Colosseum.
Tussen die beide data rijden de renners meer dan 3.000 kilometer door Italië waarbij het zwaartepunt voor het klassement in de slotweek ligt. De Giro kent dit jaar daarnaast maar liefst drie individuele tijdritten. Titelverdediger is de Australiër Jay Hindley, die vorig jaar Richard Carapaz en Mikel Landa versloeg.
De klassementsrenners moeten direct vanaf de eerste dag aan de bak. De Giro opent met een serieuze tijdrit van bijna 20 kilometer waarbij er ook nog een stukje geklommen moet worden. Spek voor de bek van Filippo Ganna van INEOS - Grenadiers, die in eigen land weleens voor het roze kan gaan. Ook Jumbo - Visma kopman Primoz Roglic is kandidaat-winnaar.
Na de tijdrit is het twee dagen voor de sprinters. De etappes van zondag 7 mei (Teramo - San Salvo, 201 kilometer) en maandag 8 mei (Vasto - Melfi, 216 kilometer) gaan hoogstwaarschijnlijk eindigen in een massasprint.
Er zijn diverse topsprinters geselecteerd om deel te nemen aan deze Giro. De meest bekende naam is die van ex-wereldkampioen Mark Cavendish, die inmiddels voor Astana rijdt. Ook Mads Pedersen (Trek-Segafredo), Kayden Groves (Alpecin - Deceuninck), Pascal Ackermann (Team UAE) en Fernando Gaviria (Team Movistar) zullen hub zinnen op één van beide ritten gezet hebben.
In de eerste week wordt er verder vooral al veel geklommen. Op dinsdag 9 mei gaat de etappe naar het ski-oord Lago Laceno. De etappe eindigt met een extreem steile klim van bijna 10 kilometer. Renners met ambitie om de Giro te winnen - zoals de Belgische wereldkampioen Remco Evenepoel - kunnen we in deze etappe vooraan verwachten.
De twee daaropvolgende etappes kennen ook flink wat hoogtemeters, maar de vijfde etappe naar Salerno en de zesde etappe naar Napels kennen vooral klimwerk in het eerste gedeelte van de etappe. Dat maakt deze etappes lastig voorspelbaar. Als het al vroeg koers is, kan een ontsnapping succesvol zijn en kunnen aanvallers solo of in een klein groepje de finish bereiken. Houden de renners in de eerste uren de benen stil, dan behoort een massasprint ook tot de mogelijkheden.
Op vrijdag 12 mei gaat het gegarandeerd geen massasprint worden. De renners moeten in de etappe van Capua naar Gran Sasso over 218 kilometer heel veel klimmen. Onder andere de Roccaraso klim (8,9 kilometer á 6,2% gemiddeld stijgingspercentage) en de Calascio (13,5 kilometer á 6%) doen al pijn aan de benen, maar dan moet het ergste nog komen.
De laatste vijftig kilometer van de koers loopt de weg constant op. De officiële slotklim naar Gran Sasso begint op 26,5 kilometer van de streep en loopt op á 4 tot 4,5%. De laatste vier kilometer wordt dat stijgingspercentage 8,2% en de finale wordt verreden op een weg die 13% omhoog loopt.
Op deze klim is het wachten op aanvallen van Jai Hindley. De titelverdediger heeft niet de tijdrit benen van Evenepoel of Roglic en zal het verschil dus bergop moeten maken als hij kans wil maken op titelprolongatie.
Ook de achtste etappe op zaterdag 13 mei is niet misselijk. Er hoeven weliswaar geen hele lange beklimmingen verreden te worden, het parcours is allerminst vlak en kent een finale waarin het op en af gaat. Explosieve renners kunnen hier het verschil maken. We denken dan met name aan Roglic en Evenepoel die hier kansrijk kunnen zijn.
De eerste week van de Giro wordt afgesloten op zondag 14 mei met een individuele tijdrit over 35 kilometer tussen Savignano sul Rubicone en Cesena over wegen die nauwelijks bochten kennen. Meervoudig wereldkampioen tijdrijden Ganna is voor ons topfavoriet.
Na een welverdiende rustdag op maandag 15 mei, start de volgende dag de tweede Giroweek met een rit van Scandiano naar Viareggio over 196 kilometer. Het is een etappe die in het eerste gedeelte vooral bergop en in het laatste gedeelte bergaf gaat. De kans op een echte massasprint is klein, maar sprinters met een beetje power moeten mee kunnen doen om de dagzege. Onze favoriet daarbij is de Deen Mads Pedersen.
Pedersen zou een dag later zo maar weer kunnen winnen. De rit van Camaiore naar Tortona over 219 kilometer is niet helemaal vlak en met al anderhalve week koers in de benen raken er wat sprinters wellicht wat vermoeid. Het geaccidenteerde parcours met vlakke finale zou ook zomaar eens voor Michael Matthews kunnen zijn. De Australiër van Jayco-AlUla komt vaak net tekort tegen de echte topsprinters, maar zou op een parcours zoals vandaag goed voor de dag kunnen komen.
Op donderdag 18 mei krijgen de renners tussen kaasstad Bra en Rivoli een parcours voor de wielen dan 179 kilometer op en af gaat. Al vroeg in de etappe moeten er vier bergjes beklommen worden met gemiddelde stijgingspercentages tussen de 4% en 6%.
Daarna wordt voor het eerst Rivoli aangedaan en wordt er op de Povlakte een lokale ronde gereden waarbij er nog een serieuze beklimming á 8,1% op het menu staat. De etappe lijkt gemaakt voor avonturiers met klimmersbenen. Wij denken hierbij ook aan Nederlandse renners als Robert Gesink en Bauke Mollema.
De etappe van vrijdag 19 mei is er eentje voor de klimmers en de klassementsrenners. Er worden maar liefst drie grote bergen beklommen en en passant verlaat de Giro hier Italië om de finishen in Zwitserland.
De klassementsrenners zullen waarschijnlijk hun benen stilhouden tot de slotklim naar Crans Montana. Dit is de kortste (13,1 kilometer) klim van de dag tegen een gemiddeld stijgingspercentage van 7,8%. Schrijf de namen Hindley, Roglic, Evenepoel en Ben Healy, de sensatie van het Ardense voorjaar, maar op voor de dagzege.
De volgende dag keert het peloton terug naar Italië. De streep is getrokken in Cassano Magnago, waar we ons opmaken voor een massasprint. Op een felle beklimming in de openingsfase is het parcours verder nagenoeg vlak. Sprinters die bergen goed verteren maken een goede kans op de dagzege vandaag.
Vlak voor de tweede rustdag worden de renners nog eens getrakteerd op een parcours dat op en af gaat. Korte, felle beklimmingen bekend uit de Ronde van Lombardije worden in deze etappe allemaal achter elkaar geplakt.
De Valico de Valcava (11,6 kilometer á 8% gemiddeld een maximaal stijgingspercentage van 17%) is een opwarmertje voor de beklimmingen in de finale. Als eerste moet het peloton over de Selvino (11 kilometer á 5,6%), Miragolo San Salvatore (5,2 kilometer á 7%), opnieuw de Valico de Valcava, al is het deze keer niet helemaal tot de top.
In de absolute finale krijgen de renners Colle Aperto voor de wielen. Een punchy klim van anderhalve kilometer tegen acht procent omhoog over… kasseien! Dit belooft een spectaculaire finale te worden.
Maandag 22 mei is een rustdag. De slotweek van de Giro start op dinsdag 23 mei met een bergetappe van Sabbio Chiese naar Monte Bondone. Na een rustige aanloop volgen vier bergen elkaar in rap tempo op waarna de slotklim naar de finish volgt.
Een loodzware etappe, maar een opwarmertje vergeleken met de etappes van donderdag, vrijdag en zaterdag. We verwachten dat de klassementsrenners hun kruit in deze etappe nog even drooghouden, waardoor er mogelijkheden voor vluchters ontstaan. Het zou ons niet verbazen als Giulio Ciccone van Trek - Segafredo deze etappe met rood heeft omcirkeld in het koersboek.
Woensdag 24 mei rijden de renners bijna 200 kilometer alleen maar naar beneden. Deze etappe is heerlijk voor de klassementsrenners om hun benen even te kunnen ontspannen. In finishplaats Caorle volgt ongetwijfeld een massasprint.
Donderdag 25 tot en met zaterdag 27 mei wordt de Giro beslist in een drieluik aan bergetappes. De eerste twee zijn in lijn waarbij de kanshebbers op de eindzege elkaar ongetwijfeld aan gaan vallen, maar de focus valt vooral op de klimtijdrit van zaterdag.
De tijdrit is 18,7 kilometer lang, maar gaat nagenoeg de gehele weg omhoog tegen de Monte Lussari. De laatste 10 kilometer moet er echt geklommen worden. De laatste 7 kilometer stijgt het percentage dat de weg omhoog loopt alleen maar tot bijna 15% aan de finish. De renner die hier het meest overheeft, wint de Giro.
Die renner mag de volgende dag in het roze de parade etappe door Rome genieten van zijn overwinning. Aan de voet van het Colosseum gaan de sprinters nog één keer de strijd met elkaar aan en dan zit de Giro 2023 er op.
Er zijn enkele grote favorieten voor het winnen van de Giro. De Belg Remco Evenepoel ontdekte zichzelf als ronderenner in de afgelopen Vuelta, won en werd en passant enkele weken later ook wereldkampioen. In de winter bouwde Soudal - Quick Step een ploeg om de ex-PSV voetballer heen en zo hoopt Evenepoel zijn tweede grote ronde te winnen.
De Belg is alvast topfavoriet bij de bookmakers. Een inzet op Evenepoel als winnaar van de Giro levert je 1.65 tot 1.69 keer je inzet op. Concurrentie komt volgens de bookmakers vooral van de Sloveense Jumbo-kopman Primoz Roglic. Een inzet op hem als Giro winnaar levert je meer dan 3x je inleg op.
Bookmaker |
Evenepoel wint de Giro |
Roglic wint de Giro |
1.66 |
3.25 |
|
1.65 |
3.25 |
|
1.69 |
3.37 |
Dat Remco Evenepoel goed is, liet hij zien in Luik-Bastenaken-Luik. Onbedreigd boekte de Belg zijn tweede opeenvolgende zege in La Doyenne. De grote vraag is natuurlijk of Evenepoel ook zo gemakkelijk zou hebben gewonnen als Tadej Pogacar niet was gevallen. Die vraag zal nooit beantwoord worden.
Evenepoel reist in ieder geval met een goed gevoel af naar Italië waar hij zeker tot de favorieten behoort. Dat doet Primoz Roglic ook en wat Roglic voor heeft op Evenepoel is dat de Sloveen de Belg al verslagen heeft dit jaar. In de Ronde van Catalonië won Roglic het eindklassement met zes seconden voorsprong en gaf de overwinning in de slotetappe cadeau aan zijn Belgische rivaal.
Roglic won eerder dit voorjaar ook al meerdere etappes en het eindklassement van de Tirreno Adriatico. De kopman van Jumbo-Visma heeft dus al gewonnen in Italië.
De ploegleiding van de Nederlandse ploeg doet het verstandig met Roglic. De Sloveen is geen kopman meer voor de Tour de France en hoeft het duel met Tadej Pogacar, dat hij keer op keer verloor, niet meer aan. Door Roglic in te zetten in Giro heeft Jumbo-Visma bovendien een serieuze kandidaat voor de eindwinst.
Wij voorzien een schitterend gevecht tussen Evenepoel, Roglic én de Rus Alexandr Vlasov van Bora - Hansgrohe om de eindzege in deze Giro. Daarbij zetten wij ons geld op een eindzege voor Roglic.