Stel, je bent een ervaren reiziger en boekt je reizen altijd zelf. Dus losse vlucht, hotel en eventueel auto. Dan heb je alle vrijheid en keuze om te boeken wat je wil, maar ben je tegelijkertijd overgeleverd aan de nukken van – vooral – luchtvaartmaatschappijen.
Toen onze vakantie vorige maand vroegtijdig moest worden afgebroken, boekte ik een week of twee geleden een nieuwe vakantie. Na wat wikken en wegen werd het begin juni, tussen allerlei belangrijke momenten waarvoor we thuis moesten zijn, in.
De mogelijkheden voor vluchten en hotels werden naast elkaar gelegd, en we vonden de beste combinatie. Auto erbij en de week was compleet. Totdat Ryanair 46 uur voor vertrek met de mededeling kwam dat de heenvlucht geannuleerd was. En nu? We kunnen nog gaan, maar het kost wel extra geld. En daar vind ik eigenlijk wel iets van, want je bent aan de goden overgeleverd.
Ja, Ryanair kan zomaar vluchten annuleren. Ze moeten dit eigenlijk 2 weken van tevoren communiceren, maar als het om overmacht gaat (iets waar ze zelf niets aan kunnen doen), hoeft dat niet en heb je meestal ook geen recht op een schadevergoeding.
De laatste maanden gaat het al langer over de concurrent, Transavia. Die hebben dit voorseizoen problemen met hun vloot, en hebben daardoor minder vliegtuigen dat ze in kunnen zetten. Zij annuleren dus al een tijdje met enige regelmaat vluchten.
Nu hebben we, als we binnen Europa vliegen, een vrij harde eis: we vliegen vanaf Eindhoven Airport. Dat is een kleinere luchthaven waardoor alles sneller en gemakkelijker gaat. Het grootste voordeel voor ons is echter dat het hemelsbreed 2,5 kilometer van huis ligt, en met de auto 3,5 kilometer.
De bus naar de airport stopt letterlijk op 20 meter van onze voordeur en brengt ons voor een kleine bijdrage in 10 minuten bijna in de vertrekhal. Mits je niet te vroeg of te laat vliegt, maar daar hadden we rekening mee gehouden.
Gezien de verhalen rondom Transavia kozen we dit keer voor Ryanair. Was ook net iets goedkoper, en de vliegtijden prima. So far, so good.
Maar stakingen in Parijs zorgen er blijkbaar voor dat Ryanair niet op deze dinsdag van Eindhoven naar Ibiza kan vliegen, en dat delen ze mede in een mail die 46 uur voor vertrek op de digitale deurmat ploft, gevolgd door een SMS dat ze een belangrijke mail hebben gestuurd.
Nu is dit niet het eerste brandje dat ik net voor of tijdens een vakantie heb moeten blussen – van geannuleerde, verzette of omgeleide vluchten tot een hotel dat 10 uur van tevoren de kamer annuleert zonder alternatief, we regelen het wel.
In de e-mail biedt Ryanair excuses aan (en dat is wel het minste wat ze kunnen doen natuurlijk), en twee ‘alternatieven’. Ik kan kosteloos omboeken, of het geld van die heenvlucht terugkrijgen. Maar verder: succes ermee.
Omboeken betekent via een andere luchthaven vliegen, of op een ander moment. Aangezien we maar een week gaan, is later vertrekken geen optie.
Dinsdag is er geen andere vlucht beschikbaar. We kunnen maandagavond wel vliegen met Ryanair vanaf Eindhoven. 'Mooi', denk ik in eerste instantie, maar wat zijn de financiële gevolgen?
Het omboeken bij Ryanair brengt geen kosten met zich mee, maar een snelle rekensom leert dat we zeker €300 tot €350 meer kwijt zullen zijn:
Dit was nooit een reële optie, maar goed, je kunt altijd nog je vakantie annuleren, toch? Nou, nee. De terugvlucht blijft staan, dat geld ben je dan kwijt want Ryanair mag last minute annuleren, jij als passagier niet hoor.
Het hotel valt buiten de annuleringstermijn (de meeste hotels hanteren kosteloze annuleren tot 48u voor aankomstdatum en daar vielen we buiten). De huurauto kon nog net geannuleerd worden, daar hadden we nog een uur de tijd voor.
Zouden we niet gaan, dan zou ons dat zo’n €1800 gekost hebben, en de annuleringsverzekering dekt dat volgens mij niet.
Het derde alternatief was dat Ryanair ons het geld teruggaf van de heenvlucht (€200) en dat we zelf iets anders zochten. We willen nog steeds graag vanaf Eindhoven en dan kom je op Transavia, want andere maatschappijen vliegen niet tussen Eindhoven en Ibiza momenteel.
Wat ik al wist van de initiële boeking is dat die vlucht wat duurder was. En dat was nog steeds zo. We vliegen nu weliswaar een paar uur eerder en hebben dus een paar uur meer vakantie, maar dat kost met z’n tweeën alleen voor de vlucht al €100 extra.
De huurauto zouden we vroegavond ophalen op Ibiza, dat moest nu in de ochtend worden. Dat betekent een dag extra, maar zo last minute kost dat ongeveer €50, ongeveer een derde van de oorspronkelijke huurprijs.
Bijkomend nadeel is dat we nu zo vroeg in de ochtend vliegen, dat de bussen nog niet rijden. We hebben dus ander vervoer nodig naar de luchthaven, ook al is het maar een kippeneindje. En om nu om half 5 met een koffer die 2,5 kilometer te gaan lopen, dat voelt ook echt niet als vakantie.
Voor dit kleine eindje vragen taxibedrijven een belachelijke €40! Zet er luchthaven voor en het wordt ineens dubbel zo duur, maar ja, kom daar maar eens onderuit. Dit is wel de goedkoopste optie, want parkeren kost ongeveer €100.
En geloof me, er zijn weinig mensen die trek hebben om je voor 5 uur ’s ochtends op te halen en op de luchthaven te droppen, ik zou daar zelf ook weinig zin in hebben dus geheel terecht ook.
Kortom, al met al kost deze optie zo’n €200 extra. Nu kunnen we via-via wat regelen voor het parkeren en kunnen we dat kosteloos doen, maar dan nog kost deze annulering ons €150. Daar kun je ter plekke best wat leuks voor doen.
Inmiddels zijn we ingecheckt bij Transavia en vertrouwen we er maar op dat die de vlucht binnen 24 uur voor vertrek niet annuleert. En dat Ryanair op de terugweg gewoon vliegt, want anders moeten we nog een keer aan de bak. Het heeft wel een uurtje stress gekost om alles te regelen.
Maar het is vooral zonde van het extra geld wat we moeten betalen, en dan hebben we het geluk dat we dat gemakkelijk kunnen en dat dat niet ten koste gaat van dingen die we ter plekke kunnen doen.
Je zal maar elke euro bij elkaar moeten sparen om eens op vakantie te kunnen gaan, alles uitgerekend hebben, en dan dit voor je kiezen krijgen. Leuk dat je kosteloos mag omboeken bij Ryanair, maar de dingen eromheen kosten dan alsnog geld. Geld dat dan toch niet aan iets anders uitgegeven kan worden, wat je vakantiepret best kan bederven.
Ja, en dan kun je inderdaad een pakketreis boeken, dan regelt het (virtuele) reisbureau dit voor je. Klopt, maar dan ben je een stuk minder flexibel in je keuzes en wij kiezen dus bewust wel voor die extra mogelijkheden om precies te doen wat we willen doen, zonder concessies.
Flauw dat we daarmee alleen wel aan de nukken van de vliegmaatschappijen zijn overgeleverd. Als we het dan over consumentenbescherming hebben, mag daar wel eens wat aan gedaan worden!