Het is een uitspraak die op veel zaken in het leven van toepassing kan zijn. Sterker nog, ik gebruik hem met regelmaat, vooral om 'goed te praten' wanneer iets veel geld kost. Vakanties, nieuwe auto, uiteten: als we het doen, doen we het ook goed en dan kost het vaak wat meer.
Dat wordt deels bekostigd door online casino's, want door de juiste promoties op de goede manier te spelen, kun je hier een mooi zakcentje in bijverdienen. En daarover gaat deze blog: als je het doet, doe het dan goed. Dan doel ik op de promoties, want daar laten ze vaak nog steken vallen.... En dat levert frustratie op.
De inspiratie voor dit stukje komt uit het Circus Casino Festival dat vandaag begint. Vanaf vandaag heeft Circus Casino 18 dagen lang elke dag verschillende promoties waarmee je - soms zelfs zonder inzet - kans maakt op een deel van de prijzenpot van in totaal €100.000.
Heerlijk! We wisten dat er iets ging komen, maar wisten niet precies was. Spannend... En vandaag mochten we los! Het was even zoeken om de promopagina te vinden. Ze maken namelijk dagelijks de promoties van de dag bekend, die je kunt raadplegen door in te loggen. Een slimme zet van ze!
Op de promopagina zie ik vijf promoties binnen het Festival, alle voorzien van een mooie button die roept 'klik op mij'. Wat ik doe, maar vervolgens werkt de onderliggende link niet. Balen en meteen een deceptie, en dit is pas de eerste dag.
Het is bijzonder frustrerend als een promotie niet werkt. Wat we bij andere casino's bijvoorbeeld zien: moet je geld storten of een bepaald bedrag rondspelen om een bonus (geld of free spins bijvoorbeeld) te krijgen, maar krijg je deze niet na aan de voorwaarden te hebben voldaan: frustratie! Dan moet je de klantenservice contacteren, en bij de casino's waar het vaak niet goed werkt, duurt dat soms ook dagen tot een week voor je antwoord hebt. En als je dan ook nog eens een antwoord krijgt wat niet klopt: mega frustrerend.
Om terug te komen op het Casino Festival: dit is al enige tijd bekend bij het betreffende casino, je zou verwachten dat ze alles uitgedacht en getest hebben voordat ze het online zetten. Halverwege de middag zijn de bugs opgelost en kunnen we alsnog meedoen met de Guessing Game, waar elke dag gratis geld te winnen valt.
En hoewel dit kleine euvel, dat uiteindelijk dus opgelost werd, inspiratie was voor dit stukje, gaat natuurlijk niet dit hele artikel over Circus. Het is een samenraapsel van eigen frustraties en dingen die ik voorbij zie komen van andere spelers, bij verschillende partijen, op verschillende momenten.
Wij spelers houden van duidelijkheid. We weten graag waar we aan toe zijn. Onduidelijke, slecht te vinden voorwaarden, voorwaarden die elkaar tegenspreken: hier hebben we een broertje dood aan.
Ook communicatie achteraf kan vaak beter. Zoals ik zei: soms loopt een promotie mis en krijg je niet waar je recht op hebt. Als je dan een melding maakt, moet het eigenlijk niet dagen of zelfs een week duren voor je antwoord krijgt. En als het antwoord dan geen antwoord is óf niet klopt: frustratie! Als je over hetzelfde terug moet mailen om te krijgen waar je recht op hebt, dan doet een casino zijn werk niet goed hoor.
Geef je het via de chat aan, dan hoop je met gekruiste vingers dat het antwoord niet is: 'stuur maar een e-mail.' Gebeurt overigens wel vaak, en niet alleen als promoties mislopen. En daar houden we niet van.
Heb je meegedaan aan een promotie waarbij de beloning later uitbetaald wordt (omdat de promotie meerdere dagen loopt, het een toernooi is, of om andere - soms onduidelijke - redenen), dan is het wel zo klantvriendelijk om een e-mail te sturen. Dat doen niet alle casino's.
Gokken ze erop dat spelers het vergeten? Dat zou wel laag bij de grond zijn, gemiddeld verdienen de online casino's genoeg om de promoties te betalen, en zo niet, dan doen ze iets anders niet goed.
Je weet dat als je een veredelde bonushoer bent - ofwel een online casinokiller die de casino's verslaat met hun eigen promoties - dat je het risico loopt dat je uitgesloten wordt. Als we dan netjes een uitleg krijgen, dan snappen we dat. Jammer, maar dat is risico van het vak.
Vaker gebeurt het echter dat er géén (duidelijke, eerlijke) uitleg volgt. Jammer. Vertel ons wat we verkeerd hebben gedaan, kunnen we van leren. Het is geen nucleair geheim om te delen hoor.
Overigens horen we ook nog wel eens dat spelers niet alleen een bonusban krijgen - met of zonder uitleg - maar hun account compleet gesloten wordt. Soms met het geld er nog op. Dat is echt zo not done!
Stel: je bent een online casino en organiseert wekelijks een toernooi waarbij spelers punten verdienen aan de hand van bepaalde gebeurtenissen. Je weet dan dat hoe meer iemand speelt, hoe hoger hij/zij in de ranking komt. Kortom, in dit type toernooi moedig je spelers behoorlijk aan om flink te spelen als ze hoog willen eindigen.
Als je dan halverwege een melding erin gooit dat iemand een tijdelijke bonusuitsluiting krijgt op basis van toegenomen speelgedrag, dan is dat verre van klantvriendelijk. In de meeste gevallen wordt de uitsluiting ongedaan gemaakt als de speler contact opneemt en een aantal vragen beantwoordt in het kader van verantwoord spelen.
Maar de speler die dan als risico wordt aangemerkt, krijgt voorlopig geen bonussen meer, en ook geen winst uit een toernooi. Oftewel, die heeft voor niets gespeeld. Hoe verantwoord is dat? Niet!
Natuurlijk, als casino moet er gelet worden op verantwoord spelen, maar doe dit dan als de actie is afgelopen, of betaal in ieder geval de prijs uit waar die speler staat op het moment dat er bepaald wordt dat het gedrag niet meer verantwoord is. Niets uitbetalen is de slechtste optie hier.
Bovenstaande frustraties zullen veel regelmatige spelers wel herkennen. En misschien heb je nog meer van dit soort frustraties over promoties in het bijzonder of (online) casino's in het algemeen. Op ons forum kun je terecht om je verhaal te doen, en wellicht kan er iets mee gedaan worden.
Het is zeker niet allemaal kommer en kwel. Er zijn ook aardig wat online casino's waarbij het met promoties eigenlijk altijd wel goed gaat. Die hebben een sterk platform dat hen helpt bij de uitvoering, en hebben de zaakjes goed op orde.
Bij andere gaat het regelmatig minder goed. En soms gaat het helemaal mis, en dan is de frustratie groot. Vooral als het een herhaling van zetten lijkt te zijn en je als speler voor de zoveelste keer eenzelfde verhaal uit moet gaan leggen. Laten we zeggen dat er ruimte voor verbetering is, dan houden we het nog een beetje positief.
We snappen wel dat sommige spelers bijna een dagtaak hebben aan het verslaan van het online casino....