Een welgemeende felicitatie plaatste ik op het account van Melvin Bostelaar, CEO van BetCity.nl. Een felicitatie voor de enorme ‘bak’ gratis publiciteit die kamerleden en minister Weerwind hem schonken.
Niet alleen slaagde met name BetCity.nl er in om de aandacht van de potentiële consument te trekken, publiciteit zorgde voor een constante voeding, zodat BetCity het vervolgens schopte tot één van de bekendste gokaanbieders, naast Staatsloterij, TOTO, LOTTO, Vriendenloterij, PostcodeLoterij en Holland Casino.
Dat doet me denken aan het moment dat m’n broer Harrie het verzoek kreeg van Philips en Dupont om een nieuw product middels naamreclame bekend te maken bij een zo groot mogelijk publiek. Men wilde het ‘PDmagnetics’ noemen, en het middel was een wielerploeg die direct mee moest gaan doen met de top van het professionele wielrennen vanaf 1986.
Harrie werkte als radioverslaggever bij de NOS (samen met Theo Koomen) en was gepokt en gemazeld in het professionele wielrennen. Oud-renner, Olympiër en vooral in z’n amateurtijd vedette naast Joop Zoetemelk, René Pijnen, Fedor den Hertog e.v.a.
Het eerste was de naam, als LHBTI-voorloper in de wielrennerij wist hij heel goed dat ‘PD’ in het Frans dé uitdrukking was voor homo’s. Hij maakte er PDM van en ik kwam binnen bij hem thuis toen hij een oud SCIC shirt van Roy Schuiten aan het voorzien was van 3 gekleurde strepen.
Dit werd de basis van het design, hetgeen ook terugkwam op de producten, geluidcassettes en videotapes. Overal die drie strepen, ook op een nieuwigheid in die tijd, een heuse bus die de renners voor en na aankomst relaxt kon vervoeren.
Een prachtig wagenpark van de toen populaire Mercedes Benz 190 completeerde het gesoigneerde geheel.
De opbouw, het design, de structuur, het personeel, de fietsen en het management waren nog niet klaar toen er al renners benaderd moesten worden. Toppers het liefst! Maar die stonden niet te trappelen voor een avontuur in het onbekende, met zo’n rare bus...
Harrie benaderde Steven Rooks en Gert-Jan Theunisse, in zijn ogen super-vedetten. Die stonden niet afzijdig van het verlaten van de Panasonic ploeg van Peter Post, maar wilden zekerheid dat Vuelta-winnaar 1985 Pedro Delgado had getekend. Andersom eiste Pedro (Perico) hetzelfde.
In Spanje werd gezorgd dat de pers publiceerde dat Rooks en Theunisse hadden getekend voor PDM, Harrie liet de ‘getekende’ contracten aan Perico zien en deze tekende. Een persbericht “Delgado naar PDM” was toen voldoende om Rooks en Theunisse werkelijk te doen tekenen.
Na onderzoek (ik werkte met ‘Sports Marketing Surveys’) bleek na één week de spontane naamsbekendheid in Spanje 85%. Het merk PDM veroverde in één klap de markt!
Boerenprotesten hebben er toe geleid dat de distributiecentra van JUMBO supermarkten worden geblokkeerd. Nooit had Karel van Eerd zóveel exposure voor z’n supermarktketen.
‘Free publicity’ of taboe-doorbrekende marketing (nog net geen ‘product placement’)
Easytoys uit Veendam sponsort niet alleen een professionele voetbalclub, maar doorbreekt een dijk van vooroordelen door de winnares van een grote wielerwedstrijd een doosje Easytoys te schenken op het podium van huldiging. Werelduurrcordhoudster op de fiets Ellen van Dijk hier over: ‘Moet kunnen.’
Tijdens een uitzending van ‘De wereld draait door’ vroeg presentator Matthijs van Nieuwkerk bij het de studio binnentreden van bekende actrice Halina Reijn: “Kijk je wel eens porno?” Halina: “Ja, xvideos.com, en jij?” Matthijs: “Ja, dat is de beste.” Naar verluidt ‘vingen’ beiden €35.000.
Een sigaret opsteken van een bepaald merk was in vele films een goed betaalde ‘product placement’, net als het inschenken van een bepaald merk cognac/whisky of een blik/fles frisdrank in beeld. De laatste jaren betalen grote steden of provincies miljoenen om een groot evenement binnen te halen. In ruil worden dan beelden van de omgeving en attracties getoond tijdens TV uitzendingen.
Hing ik een groot bedrukt zeil met ‘Casino Rotterdam in het HILTON’ bovenaan de gevel van het Hilton. Bevriend regisseur bij de NOS Martijn Lindenberg richtte de camera tijdens de live registratie van de Marathon Rotterdam regelmatig op de gevel.
Naast de al jaren ingeburgerde promo voor muziek op radio en TV met een mooie spin-off nu op social media zien we in bijna elke talkshow wel de presentatie van een nieuw boek, met de auteur die trots vertelt over de totstandkoming. Soms tot in het hilarische toe, bij één TV-programma liggen de door de verschillende presentatoren ‘geschreven’ boeken gewoon in beeld (en worden zo bestsellers).
Met nogmaals complimenten voor de slimme creativiteit van BetCity, zien we dat ze nu meer verschijnen op social media, en tevens op TV, maar dan met ‘aangepaste’ commercials.
Nieuwe providers krijgen online licentie en worden dan gereviewed op Onetime.nl.
LinkedIn is een aardige toevoeging aan contact en exposure, zullen we linken?
Statistieken: