Met de opkomst van de cryptovaluta is er een hele nieuwe manier ontstaan om fans bij voetbalclubs te betrekken. Met de uitgifte van fan tokens kun je als club fans nog meer engageren. De vraag rijst echter of het een legitieme poging is om de club en fans dichterbij elkaar te brengen of dat het een keihard verdienmodel is.
Fan Tokens, ook wel sports currency genoemd, zijn digitale valuta die sportclubs in staat stelt om de betrekkingen met fans aan te halen en de relatie tussen de fans en de club te versterken. Eigenaren van fan tokens mogen op kleinere beleidsterreinen vaak meestemmen over de koers van de club.
Daarnaast kom je in aanmerking voor extra voordeeltjes. Denk bijvoorbeeld aan exclusieve content, korting et cetera.
Anders dan traditionele cryptovaluta, maken sports currencies gebruik van de blockchaintechnologie van derden. Een voetbalclub heeft immers geen eigen blockchain. Deze tokens volgen dan ook niet de principes van Bitcoin of Ethereum. De waarde van deze tokens wordt grotendeels bepaald door hoe graag fans deze munten willen hebben.
Zo voegen de munten waarde toe aan de club, maar de munten voegen ook waarde toe aan de zogenaamde fan value die supporters vertegenwoordigen voor een club.
Hoe meer betrokken een supporter zich voelt, hoe meer hij uitgeeft aan de club en uitdraagt van de club. Dat is de gedachte er achter. Supporters worden meer dan toeschouwers, maar worden een groter onderdeel van het financiële ecosysteem van de club en daarmee van de sport.
De andere kant van het verhaal is dat de clubs er extra geld aan verdienen. Fan tokens kunnen gekocht en verkocht worden via diverse platformen zodat ook supporters er aan kunnen verdienen, maar alles begint met een emissie. Net als aandelen moeten fan tokens eerst tegen een nominale waarde uitgegeven worden - een zogenoemde ICO. Een groot deel daarvan verdwijnt in de clubkas. Kassa!
De opkomst van de fan token is te danken aan de ontwikkeling van cryptocurrency. Het Spaanse Atlético Madrid was in 2020 één van de eerste grote voetbalclubs die fan tokens uitgaf.
Enkele clubs die volgden waren FC Barcelona, Valencia CF, Paris Saint-Germain, Juventus, Corinthians en Flamingo. Deze laatste club is een Braziliaanse club die in 2021 een wereldrecord brak door in 12 minuten een miljoen munten te verkopen.
Fan tokens hebben intrinsiek geen waarde. De waarde van de token wordt bepaald door de bereidheid die mensen hebben om er voor te betalen. Omdat het aantal tokens gelimiteerd is, is het bezit ervan exclusief.
Als je als supporter meer betrokkenheid bij de club wilt en een grotere inspraak wenst, kun je meerdere fan tokens kopen. Wanneer deze op zijn kun je proberen de tokens van de andere eigenaren te kopen.
Het is een kwestie van vraag en aanbod dat de waarde van de fan token bepaalt. Eigenaren kunnen speculeren op een forse prijsstijging zodat ze de tokens die ze in hun bezit hebben met flinke winst kunnen verkopen, maar zekerheid daarover bestaat niet.
Naast dat je fan tokens kunt kopen op exchanges waar je ook andere crypto valuta aan kunt schaffen, is er ook een gespecialiseerd platform: Socios. Socios is de uitgever van veruit de meeste fan tokens en heeft een superhandige app waarmee je de rewards kunt claimen.
Naast dat je bij Socios fan tokens van onder andere Paris Saint-Germain, Atlético Madrid, Juventus en Arsenal kunt kopen, kunnen je net als bij bitcoin tokens minen. In tegenstelling tot bij bitcoin en andere cryptovaluta hoef je daar geen ingewikkelde wiskundige formules op te lossen, maar kun je tokens verdienen door spellen te spelen.
Fan tokens zijn niet expliciet voorbehouden aan voetbalclubs. Ook in diverse andere sporten worden er fan tokens uitgegeven.
Formule 1 is daar een voorbeeld van. Naast het eerder genoemde Alpine hebben ook andere Formule 1-teams hun eigen fan token. Aston Martin en Alfa Romeo hebben een fan token op Socios. ByBit heeft als sponsor het recht verworven om een fan token van Red Bull Racing op de markt te brengen.
Het team van McLaren had een deal met Bitci, maar heeft deze overeenkomst net als voetbalclub Sporting Lissabon eerder dit kalenderjaar opgezegd.
Ook in sporten als basketbal (NBA), ijshockey (NHL) en American Football (NFL) zijn fan tokens ontwikkeld en te koop bij een exchange.
Fan tokens zijn een nieuwe stap in de steeds groter wordende aanwezigheid van cryptocurrency in de sport. Eerder schreven we dit artikel over de sponsoring van cryptomunten in de sportwereld.
Overigens is niet alles dat blinkt gemaakt van goud. Zelfs al is er een stevige link met sport. Voordat Marc Overmars nat ging op grensoverschrijdend gedrag bevond de voormalig voetballer zich in een andere precaire situatie.
Overmars had zijn naam verbonden aan het cryptobedrijf Xpose Protocol. Bij dit bedrijf klonken gouden bergen, maar bleef het onduidelijk waar de token XPOSE op gebaseerd was. Kenners waarschuwden meermaals over dit bedrijf en Overmars trok in november 2021 zijn handen ervan af. Een wijze les voor iedere geïnteresseerde: stap niet zomaar in in een project zonder wat huiswerk te doen.
Geïnteresseerd in (de handel in) fan tokens? Ik in ieder geval wel! Ik ga zelf een aantal fan tokens kopen en ga eens ontdekken wat ik er mee kan bereiken qua handel en rendement. Hebben sportieve prestaties bijvoorbeeld invloed op de waarde van tokens?
Op het OneTime Forum ga ik je op de hoogte houden van mijn avonturen. Maak om met me mee te handelen een account aan bij Binance en start vandaag nog met het kopen van tokens van jouw favoriete sportteams.