Waar zijn we ’t over eens? Waarover zijn we het nog niet eens? Ik ging op onderzoek.
Er is geen sectorspecifieke EU-wetgeving op het gebied van gokdiensten. EU-landen zijn autonoom in de manier waarop ze hun kansspelen organiseren, zolang ze voldoen aan de fundamentele vrijheden die zijn vastgelegd in het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU), zoals uitgelegd door het Hof van Justitie van de EU.
Met name de vrijheid om diensten te verlenen of een bedrijf te openen in een ander EU-land is hierbij van belang.
De meeste EU-landen staan het aanbieden van tenminste enkele kansspelen op internet toe. Sommige landen staan alle spellen toe, terwijl andere alleen bepaalde soorten toestaan, zoals weddenschappen, poker of casinospellen.
In sommige Europese rechtsgebieden zijn monopolistische regimes ingevoerd die online gokdiensten aanbieden. Deze worden beheerd door een door de staat gecontroleerde openbare exploitant of door een particuliere exploitant op basis van een exclusief recht.
Een groeiend aantal EU-landen heeft echter licentiesystemen ingevoerd waarmee meer dan één exploitant diensten op de markt kan aanbieden. Volgens het EU-recht krijgt geen enkel systeem de voorkeur boven de andere.
Dit project gebruikt een innovatieve antropologische benadering om gokken als een sociale en culturele activiteit te bestuderen, en gebruikt deze bevindingen om een nieuw onderzoeksparadigma op te zetten dat technologisch scherpzinnig, internationaal gericht en agressief toekomstgericht is.
Gokken in Europa is naar schatting 89 miljard euro waard en is een snel groeiende en veranderende industrie. Het is ook een bron van zorg voor wetgevers en consumenten. De kansspelwetgeving is niet geharmoniseerd op Europees niveau.
Nationale regeringen bewegen momenteel met verschillende snelheden tussen inperking en het genereren van inkomsten, aangedreven door exploitanten die voortdurend evoluerende technologie gebruiken om nieuwe markten te creëren en mazen in bestaande ad-hoc en verouderde wetgeving te benutten.
Net als wetgevers heeft de onderzoek gemeenschap geen gelijke tred gehouden met deze veranderingen en blijft zij zich richten op het kwantificeren en categoriseren van gokkers en gokactiviteiten binnen nationale grenzen. Dit project zal een kritischer en krachtiger alternatief creëren.
Zeer productieve en bewezen antropologische benaderingen zullen worden toegepast op vier systematisch geïntegreerde case study's: de Britse gokindustrie op afstand, gespreid wedden onder Chinese financiële dienstverleners in Europa, landbased gaming in Cyprus en gokkers en niet-gokkers in het Italiaans-Sloveense grensgebied.
Het project zal de waarde van een systematische etnografische benadering van gokken vaststellen door onderzoek te doen in een aantal contrasterende settings, over een aantal verschillende schalen. Het zal hoogwaardige en robuuste gegevens produceren die de basis zullen vormen van een nieuw onderzoekparadigma dat past bij de dynamiek en het internationalisme van de Europese gokindustrie van vandaag.
De regelgeving voor online kansspelen in EU-landen wordt gekenmerkt door diverse regelgevende kaders. In een aantal arresten heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ-EU) uitspraak gedaan over de overeenstemming van nationale regelgevingskaders met het EU-recht.
Zie voor meer informatie: https://ec.europa.eu/growth/sectors/online-gambling/gambling-case-law_en
De Commissie ondersteunt de inspanningen van de EU-landen om hun nationale wettelijke kaders voor online gokken te moderniseren, met name in het kader van de administratieve samenwerking tussen regelgevende instanties voor kansspelen. Het biedt ook ondersteuning om een hoog niveau van bescherming te waarborgen voor consumenten en kwetsbare mensen, waaronder minderjarigen.
Op het gebied van standaardisatie hebben we de Europese Commissie voor Standaardisatie verzocht om een Europese vrijwillige standaard voor rapportage te ontwikkelen ter ondersteuning van het toezicht op online gokdiensten door nationale regelgevende instanties.
Norm ‘EN17531 – Rapportage ter ondersteuning van het toezicht op onlinegokdiensten door de regelgevende instanties voor kansspelen van de lidstaten' is een vrijwillig instrument om de informatiestroom tussen regelgevende instanties in EU-landen, evenals gokexploitanten en -leveranciers te vergemakkelijken.
De standaard definieert de kernelementen voor rapportage. Het doet geen afbreuk aan de bevoegdheid van de nationale autoriteiten van de EU als het gaat om de regulering van online gokken, en het legt hen geen enkele verplichting op om rapportageverplichtingen in te voeren of toestemming te verlenen of te weigeren aan gokexploitanten of -leveranciers.
Antiwitwaspraktijken van de Commissie voor justitie en consumenten: bestrijding van witwassen en bestrijding van de financiering van terrorisme.
Het bestrijden van witwassen en terrorismefinanciering draagt bij aan wereldwijde veiligheid, integriteit van het financiële systeem en duurzame groei. Wetten ter bestrijding van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme zijn bedoeld om te voorkomen dat de financiële markt voor deze doeleinden wordt misbruikt.
Voor extra informatie over de (online) kansspelmarkt, zie onder andere deze bronnen:
Europees Forum van kansspelregelgevers (GREF) http://www.gref.net/
International Association of Gaming Regulators (IAGR) https://www.iagr.org/
Informatie over matchfixing van de Raad van Europa: https://www.coe.int/en/web/sport/match-fixing
European Gaming and Betting Association (EGBA) 22.12.2021 www.egba.eu
De totale omzet van de gokmarkt in Europa zal in 2021 met 7,5% toenemen, aangedreven door een groei van 19% in de online markt. Maar de totale omzet van de gokmarkt is met 13% gedaald in vergelijking met 2019, aangezien de Covid19-pandemie de gokactiviteiten in fysieke casino's blijft beperken.
De groei van de Europese online gokmarkt zal naar verwachting aanhouden en worden versneld door de pandemie, waarbij de online GGR naar verwachting jaarlijks met ongeveer 9% zal groeien en tegen 2026 41% van de totale gokopbrengsten in Europa zal bereiken, gestegen van een aandeel van 26% in 2019.
Een andere trend die zich naar verwachting zal voortzetten, is het toenemende gebruik van mobiele apparaten (telefoons en tablets) voor online gokken, waarbij het aandeel van Europa's online weddenschappen vanaf mobiele apparaten dit jaar voor het eerst de meerderheid (50,5%) zal uitmaken. Naar verwachting zal 61,5% van alle online weddenschappen via mobiele apparaten gedaan worden in 2026.
De totale gokopbrengsten in Europa zullen dit jaar met 7,5% toenemen tot €87,2 miljard bruto gamingopbrengsten – maar de totale gokmarktopbrengsten zijn met 13% gedaald in vergelijking met het niveau van 2019, aangezien Europa’s landgebaseerde gokactiviteiten sector blijft de impact van COVID19-beperkingen voelen, volgens een gegevensrapport aan het einde van het jaar gepubliceerd door de European Gaming and Betting Association (EGBA) in samenwerking met H2 Gambling Capital.
Samenvattend: de zorg die velen hebben omtrent mensen die zichzelf in de problemen helpen door excessief te gokken is een onderwerp dat bekend is in de bestuurlijke organen, nationaal, Europees en wereldwijd.
Door meerdere gespecialiseerde organisaties wordt continu de vinger aan de pols gehouden, regelmatige onderzoeken tonen aan dat de trends veranderen. Voorlichting en ingebouwde filters lijken vooralsnog te werken, we mogen trots zijn dat CRUKS werkt, zij het dat de korte periode sinds 1 oktober 2021 nauwelijks representatief genoemd mag worden. We blijven alert, samen lossen we álles op!
André Jansen
(thanks for permission to use data and statistics, Barry Magee / www.egba.eu).