Wedden op sport is leuk. Het maakt sportwedstrijden spannender en het is een leuke manier om eens wat extra's te verdienen zodat je jezelf eens kunt trakteren op iets leuks. Maar wat nu als er geen sport is om op te wedden? In de eerste coronaperiode ging er een dikke streep door veel, zo niet alle sportwedstrijden.
Veel liefhebbers van sportweddenschappen zochten hun heil online. Daar werd er wel gesport. Virtueel. In dit artikel vertellen we meer over het zogenaamde virtual sportsbetting en leggen we voor eens en voor altijd het verschil tussen eSports en V-sports uit.
Virtual sports zijn online simulaties van bestaande competities zoals voetbal, honkbal en basketbal, maar ook paardenrennen kent vele virtuele mogelijkheden.
De kracht van de virtuele versie van de real life sport zit ‘m in de kwaliteit van de ontwikkelaar. Er zijn virtuele sporten waarbij de ontwikkelaar geheel zelfstandig een spel ontwikkelt. Hierop draaien simulaties van wedstrijden. De kracht van de teams schatten developers in op basis van beschikbare statistieken. Het doel van deze software is om interessante wedstrijden te simuleren waarop gewed wordt.
Wedden op virtual voetbal werkt nagenoeg hetzelfde als wedden op echte voetbalwedstrijden. Je zet in op het resultaat van een wedstrijd, of beide teams tot scoren komen en op under/over-weddenschappen op het aantal doelpunten. Ook zet je in met handicaps. Je wedt op het eerste doelpunt, de eerste corner, het totaal aantal corners, enzovoort. Je volgt deze virtuele wedstrijden op je computer of smartphone.
Er zijn echter ook spelontwikkelaars die een stapje verder gaan. Zij gaan samenwerkingen aan met sportcompetities om tot software te komen die niet van echt te onderscheiden is. Developers die op eigen houtje ontwikkelen mogen vanwege portretrechten en andere commerciële belangen niet de echte namen van spelers gebruiken. Vaak verzinnen zij namen die er enigszins op lijken.
Ontwikkelaars die een samenwerking aangaan met een sportbond of soortgelijks, kopen de portretrechten af. Daardoor mogen zij wel de echte beeltenissen en echte namen van de sporters gebruiken. De beleving van het spel wordt hierdoor beter. Net zoals je door een online slot vermaakt wilt worden, wil je dat ook door een virtuele sportsimulatie.
Die ontwikkeling waarbij sportbonden en sportclubs actief gaan participeren in virtuele sport, is natuurlijk niet los te zien van het besef dat er online flink extra geld verdiend kan worden. Niet alleen omarmen de clubs het e-sporten, maar ook het v-sporten kan op steeds meer steun rekenen. Dat komt omdat er in virtuele sport flink extra geld te verdienen is dankzij het sportsbetten.
Een merknaam van een club is een commodity waarvoor partijen die het willen gebruiken bereid zijn om te betalen. Uiteindelijk verwacht een software-ontwikkelaar die investering terug te verdienen door de hoeveelheid spelers die het spel willen spelen of er op willen gokken. De kwaliteit van de spellen en de simulaties wordt daardoor nog realistischer en dat maakt het gokken er op nog interessanter.
Als een ontwikkelaar van virtuele sportsoftware samenwerkt met een sportbond heeft dat nog andere voordelen. De developer heeft de beschikking over veel meer data om de krachtverhouding tussen teams in een competitie in te schatten. Een goed voorbeeld hier van is ontwikkelaar Betradar. Zij maken analyses van honderden wedstrijdgegevens om de kracht van een sportteam zo precies mogelijk te benaderen. Dit maakt hun software extreem realistisch.
Betradar ontwikkelt software die online casino's wedstrijden laat simuleren. Soms hebben deze wedstrijden dezelfde lengte als een echte sportwedstrijd zou duren, soms zijn de wedstrijden versneld. Deze simulaties kennen uitslagen. Deze uitslagen worden opgeslagen in de software en meegenomen in de volgende simulatie van een wedstrijd.
Met andere woorden; een online sportteam wordt beter of slechter al naar gelang er meer wedstrijden gesimuleerd worden.
Als Ajax tegen RKC Waalwijk speelt, dan wint Ajax normaal gesproken de wedstrijd. Hoe vaker Ajax tegen RKC speelt, hoe groter de kans dat ze een keer verliezen. Dat is een puur wiskundig principe. Er komt dan een moment dat RKC wint.
Bij simulaties werkt dit net zo. Hoe vaker je een wedstrijd simuleert hoe groter de kans dat de underdog wint en de bookmaker verslagen wordt. Deugdelijke data is erg belangrijk om goede en betrouwbare simulaties te spelen.
Online casino's bieden naast spellen als roulette, poker en craps ook graag virtuele sporten aan. Het is daar net zo salonfähig om te gokken op virtuele sporten als om te spelen op online slots. Niet elk sportsbook is echter hetzelfde. De manier waarop je succesvol wedt op virtuele sport, hangt in grote mate af van de software die het casino je aanbiedt. We snappen dat het lastig is om daar een oordeel over te vellen.
Net zoals er heel veel ontwikkelaars van online slots zijn, zijn er ook heel veel ontwikkelaars van virtuele sport apps. De beste kiezen uit een lijst met aanbieders is lastig, vooral omdat ze op internet allemaal roepen dat ze de beste software hebben.
Onze criteria om wel of niet te gokken op bepaalde simulatiesoftware zijn gebaseerd op legitimiteit. Sommige software heeft gefingeerde namen en speelt vaak dezelfde wedstrijd achter elkaar. Dat kan van invloed zijn op de kracht van een team.
Wij kiezen voor software met de namen van echte spelers en echte clubs. Wij kiezen voor simulaties die grafisch zo gedetailleerd zijn dat de beelden op ons scherm nauwelijks van echt te onderscheiden zijn. Tot slot kiezen wij voor spellen waar de lengte van de wedstrijd niet ingekort wordt.
Vanzelfsprekend spelen we ook alleen in online casino's die de vergunning op orde heeft.
Naast wedden op simulaties van echte wedstrijden, kun je ook wedden op e-Sports. E-Sport wedstrijden worden op een spelcomputer gespeeld. Echte mensen, gamers, besturen de teams. De computer simuleert de wedstrijden dus niet. Dat is het grootste verschillen tussen e-sports en v-sports.
Het resultaat van een e-sport wedstrijd is afhankelijk van de skills van de gamer. Deze gamers worden ook wel e-sporters genoemd. Voetbalclubs als Ajax en PSV hebben e-sporters op de loonlijst staan. Deze e-sporters nemen deel aan officiële toernooien en competities.
Het resultaat van een e-sport wedstrijd is afhankelijk van de skills van de gamer. Deze gamers worden ook wel e-sporters genoemd. Voetbalclubs als Ajax en PSV hebben e-sporters op de loonlijst staan. Deze e-sporters nemen deel aan officiële toernooien en competities.
Als sportsbetter wed je op de prestaties van de e-sporter. Je kunt niet altijd wedden op e-sports. Dit komt omdat e-sports toernooien en competities zijn die in de offline wereld georganiseerd worden. Je wedt op de standaard weddenschappen als 1X2, BTTS, under/over en meer.
Er worden veel e-Sports toernooien georganiseerd. Hoe weet je nu op welk toernooi je moet wedden en hoe sterk de e-Sporters zijn? Goede vragen. Net zoals je een weddenschap op een echte wedstrijd voorbereidt, moet je ook een weddenschap op een e-Sports toernooi voorbereiden. Je verdiept je in de deelnemende teams en de deelnemende e-sporters.
E-sports is wel enigszins te vergelijken met de echte Formule 1. Wanneer je Max Verstappen in de langzaamste auto van het veld zet, wint hij ook niet direct iedere Grand Prix. Een uitstekende FIFA e-Sporter wint met RKC Waalrijk dus ook de Champions League niet.
We raden je, zeker als je nog nooit gewed hebt op e-Sports, om te starten met de Nederlandse E-divisie. De clubs daarin zijn voor de meeste sportsbetters wel bekend en er is veel informatie over de e-sporters beschikbaar.