Op 1 oktober gaat dan ook eindelijk voor ons als spelers de nieuwe Wet Kansspelen op Afstand in. Dat betekent dat we legaal bij ieder online casino en bij iedere bookmaker, die een licentie van de Kansspelautoriteit heeft verkregen, legaal kunnen spelen.
Op 1 oktober gaat dan ook eindelijk voor ons als spelers de nieuwe Wet Kansspelen op Afstand in. Dat betekent dat we legaal bij ieder online casino en bij iedere bookmaker, die een licentie van de Kansspelautoriteit heeft verkregen, legaal kunnen spelen.
Dat is uiteraard voor ons als kansspelspelers een heugelijke dag. Maar het is voor mij, als sportsbetting- en sportmarketingexpert bij OneTime, ook interessant om te zien hoe deze nieuwe partijen op de Nederlandse markt de aandacht van jou als speler willen gaan trekken.
Ik ben benieuwd hoeveel marketing deze partijen gaan doen, hoeveel geld ze aan reclames uit gaan geven en wat het ze onderaan de streep daadwerkelijk op gaat leveren. Het is interessante materie want het toont aan hoe interessant de Nederlandse markt nu echt is.
Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat er bergen reclameknaken op de marketingtafel gekieperd gaat worden. Ik denk dat dat de enige manier is waarop gelicenseerde online casino’s en bookmakers spelers kunnen werven c.q. weg kunnen lokken bij bestaande partijen.
Die bestaande partijen hebben namelijk een groot voordeel: zij mogen nu al adverteren. Het zal voor nieuwe aanbieders op de markt een hels karwei worden om een substantieel marktaandeel te verwerven.
Vooral bookmakers gaan het zwaar krijgen om hun voet tussen de deur te krijgen. Er zijn momenteel drie partijen die de meeste Nederlandse spelers verkiezen voor het plaatsen van hun sportweddenschappen. Dit zijn Toto, Unibet en BWIN.
Toto is momenteel de enige bookmaker die legaal weddenschappen op sport zoals voetbalwedstrijden uit de Eredivisie, wielerwedstrijden zoals de Tour de France en de Formule 1-races van Max Verstappen aan mag bieden aan de Nederlandse consument.
Unibet en BWIN zijn populair vanwege het feit dat zij live weddenschappen aanbieden. Dat mag Toto op basis van de huidige wetgeving niet doen. Unibet en BWIN mogen echter voorlopig nog geen vergunning aanvragen. Omdat zij zich niet gehouden hebben aan de regels in de vorige wetgeving en op de een of andere manier Nederlandse spelers actief benaderd of geworven hebben, moeten zij voorlopig even op het strafbankje zitten. De verwachting is dat zij op zijn vroegst in het voorjaar van 2022 een vergunning aan mogen vragen.
Er zijn momenteel diverse affiliate-websites te vinden die spelers proberen te werven voor bepaalde bookmakers. Enkele bookmakers die op deze manier aan nieuwe spelers proberen te komen zijn bijvoorbeeld BetItOn, Zodiac Bet, Mr. Play Sports, NeoBet, Bet90, Energy Bet, Dafabet en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Grote kans dat niet één of misschien een enkeling van deze bookmakers een licentie van de Ksa gaat verkrijgen, als ze überhaupt al een aanvraag ingediend hebben.
Wat overblijft zijn partijen die zich tot nu toe verre van de Nederlandse markt gehouden hebben, die consequent Nederlandse spelers geweigerd hebben en die vanaf 1 oktober impact moeten gaan maken. Als marketeer van beroep weet ik dat deze partijen een stevige berg te beklimmen hebben.
Toto staat, als het op marketing aankomt, op pole position. Als onderdeel van de Nederlandse Loterij mag Toto nu al reclame maken en dat zullen we als consumenten weten ook. Andy van der Meijde werd voor het EK ingeruild als ‘Koning Toto’. Niemand minder dan Wesley Sneijder werd als nieuwe koning gestrikt en ook happy hardcore duo Charly Lownoise en Mental Theo werd uit de mottenballen getrokken voor een zeer opvallende reclamecampagne.
Daarnaast is Toto ook op sponsorgebied heel actief. Terwijl andere bookmakers tandenknarsend formulieren in aan het vullen zijn voor de Ksa, verlengt en breidt de Toto lachend sponsorovereenkomsten uit. Een goed voorbeeld daarvan is de overeenkomst met PSV.
Toto was al partner van PSV, maar was nog niet altijd zichtbaar op het shirt van de Eindhovenaren. Enkel in de bekerduels, ook wel de Toto KNVB bekerduels, stond de bookmaker op de mouw van de tricots. Recentelijk is afgesproken dat het Toto-logo ook tijdens de wedstrijden in de Eredivisie, en dus live op ESPN, exposure krijgt. PSV verhuist er zelfs het logo van oprichter Philips voor naar een plek op de achterkant van het shirt.
Toto betaalt PSV tot 2025 een bedrag tussen de vijf en zes miljoen euro voor de samenwerking. Naast de exposure houdt deze samenwerking in dat PSV bij voorbeeld op de website probeert nieuwe spelers voor de Toto te werven. Dat doen ze onder andere door een linkje naar de wedmogelijkheden van Toto bij het wedstrijdprogramma te plaatsen.
Gaat de extra zichtbaarheid op het PSV-shirt Toto heel veel meer klanten opleveren? Nee. Maar wat Toto heel slim doet is de mogelijkheden voor exposure voor de toekomstige concurrentie beperken. Door nu al nieuwe contracten met niet alleen PSV, maar ook met SC Heerenveen, Feyenoord, FC Utrecht, FC Groningen, RKC Waalwijk, Willem II, Sparta Rotterdam en FC Twente af te sluiten, heeft de bookmaker al de halve Eredivisie aan zich gebonden.
AZ en Ajax hebben, zo wordt breed aangenomen, een lucratief contract gesloten met Unibet. Dat gaat beide clubs miljoenen per seizoen opleveren en zou moeten ingaan op 1 maart 2021, het moment dat Unibet in aanmerking zou komen voor een Ksa licentie.
Niet alleen Toto sorteert voor op de nieuwe situatie, ook Holland Casino gebruikt sportmarketing om de bestaande marktpositie te verdedigen of juist verder uit te breiden. Zo tekende Holland Casino, dat als fysiek casino mag adverteren, een overeenkomst als official betting partner met zowel de Eredivisie als de Keuken Kampioen Divisie.
De clubs zouden volgens Sponsor Report gezamenlijk kunnen rekenen op 2 miljoen euro. Daarnaast zou ESPN nog eens 6 miljoen euro aan reclame-inkomsten rondom het Nederlandse voetbal mogen verwelkomen. Holland Casino gaat de exposure gebruiken voor de promotie van het online casino, waar het casino al jaren voorbereidingen voor treft.
Met negen Eredivisieclubs in de sponsorportefeuille van de Toto, Ajax en AZ van de markt en Holland Casino als officiële partner van de twee hoogste vaderlandse voetbalklassen, blijft er voor nieuwe aanbieders op de markt bijzonder weinig interessante marketingruimte over. De meest interessante club die nog niet voorzien is van een betting partner is Vitesse.
Ook Jack’s Casino laat intussen van zich horen. Het bedrijf, met 30 fysieke casino’s gevestigd in het hele land, heeft zich ter promotie van het nieuwe, nog dit jaar te lanceren, eigen online casino en sportwedkantoor verbonden aan de Tweede Divisie. Deze divisie, van waaruit clubs met ingang van het seizoen 2022/23 kunnen promoveren naar de Keuken Kampioen Divisie, gaat de komende drie jaar door het leven als Jack’s League.
Het is niet de enige sport gerelateerde branding die Jack’s in deze periode onderneemt. Zo werd recentelijk bekend gemaakt dat het bedrijf de nieuwe titelsponsor is van het Race Day-evenement dat jaarlijks in Assen georganiseerd wordt en sponsort het bedrijf sinds enige maanden de Formule 1-uitzendingen op Ziggo Sport.
Gezamenlijk hebben we het dan over een marketinginvestering van meer dan een miljoen euro. Het is de vraag of Jack’s deze investering terug kan verdienen. Het mikt met de Tweede Divisie en een Race day evenement overduidelijk op een positie in kleinere markten waar het merk nog van toegevoegde waarde kan zijn.
‘Zoals bij al onze partnerships, bundelen we de krachten om sport nog leuker en spannender de maken voor de fans’, zegt Jack’s CEO Eric Olders. ‘Met de Jack’s League kunnen we lokaal impact maken en landelijk samen aan de competitie bouwen. Zeker met het opengaan van de online kansspelmarkt in het vierde kwartaal, waarbij wij ons aanbod zullen uitbreiden met online casinospelen en sportweddenschappen, zien we volop kansen.’
Jack’s mikt met deze strategie dus niet enkel op naamsbekendheid door aanwezigheid, maar op een voorkeurspositie door ervaring/interactie. Een zeer weloverwogen marketingstrategie die ook direct aantoont dat het marketingbudget van Jack’s gelimiteerd is en dat het bedrijf nu actie moet ondernemen omdat het in een open markt waar de marketingmiljoenen over tafel gaan vliegen, waarschijnlijk een verloren wedstrijd speelt.
De wedloop om de kansspeler kent eigenlijk maar één grote winnaar. Dat is de sport/sportclubs. Zij zien extra inkomsten hun kant op komen die er anders niet waren geweest. Jack’s is de allereerste sponsor van de Tweede Divisie.
Dat zegt genoeg over de commerciële aantrekkingskracht van de Tweede Divisie als commercieel platform. Het zegt ook veel over de noodzaak van kansspelaanbieders om aan branding en marketing te kunnen doen. De komende periode ga ik heel goed in de gaten houden wat er allemaal op dit gebied gebeurt in aanloop naar en vooral na 1 oktober.