Dgaming

DGaming: blockchain verandert gaming- en gokwereld

Blockchains dringen steeds meer ons leven binnen. Soms ben je je daarvan bewust, bijvoorbeeld als je cryptocurrencies koopt, en soms ook niet. Zo zijn er al steeds meer diensten die (deels) werken op basis van blockchaintechnologie, en zijn bekende namen als Mastercard aan het onderzoeken wat blockchain voor ze kan betekenen. Een industrie waar blockchain steeds meer gemeengoed wordt is gaming. Ook in de gokwereld worden de eerste stappen gezet met decentralisatie. De opkomst van DGaming, oftewel decentralized gaming, gaat als een speer. Tijd om daar eens wat aandacht aan te besteden hier op Onetime.nl.

OneLuckyLady Avatar geplaatst in Crypto door OneLuckyLady
op 20 mei 2022
Dgaming
Playstation 2597209 1280
De aankoop van verrassingsboxen in games ligt steeds meer onder vuur, en wordt door sommige regeringen al gezien als een vorm van gokken

Waarom is er behoefte aan verandering?

In de gamingwereld bestaat er zoiets als loot boxes. Dit zijn verrassingsboxen die je kunt aankopen binnen een spel. Bijvoorbeeld in FIFA of Battlefront 2. Zo'n box bestaat uit dingen die je in je spel kunt gebruiken maar je weet van tevoren niet wat er in zo'n box zit. Je betaalt hier echter wel geld voor. Daarnaast kan het behoorlijk verslavend werken om zoiets te kopen, en weer opnieuw te kopen om te kijken wat je dan weer krijgt. Dit zorgt ervoor dat de Belgische overheid het een vorm van gokken noemt: het is verslavend, je geeft er geld aan uit en de uitkomst is onbekend. De spelmakers proberen dit te ontkrachten, de inhoud is namelijk wel van tevoren bepaald (door hen) én de inhoud heeft geen waarde in de echte wereld.

Een tweede voorbeeld is de gokindustrie in Italië. De afgelopen jaren hebben veel gokbedrijven miljoenen in de Italiaanse gokindustrie gestoken. Ondanks dat er behoorlijk wat regels zijn, lukte het om de industrie te laten floreren. Het gind zelfs zo goed, dat het het tweede land binnen de EU was op gokgebied, achter Groot Brittannië. Maar, na de komst van een nieuw kabinet in de zomer van 2018, werd een flinke streep door de rekening gezet. Naast sterkere regulering van plaatsen waar je mag gokken (zo mag een nieuw te openen casino of wedkantoor niet in de buurt van een school of plek waar jongeren samenkomen komen te zitten) en openingstijden (men wil dat een casino of wedkantoor maximaal 8 uur per dag open is), is er een algeheel verbod op reclames voor gokbedrijven.

Beide ontwikkelingen zorgen ervoor dat zowel de aanbieders als de spelers het gevoel hebben ingeperkt te worden, en weinig controle uit te kunnen oefenen. Spelers 'klagen' dat wedden bij een bookmaker weinig oplevert, omdat zo'n bookie zelf een behoorlijke gage achterhoudt. Gamers vinden het vooral vervelend dat hun bezittingen ín een spel niets waard zijn in de echte wereld. Zelfs uren gamen en geld uitgeven in een game, levert eigenlijk niets op, behalve dat je het spel kunt spelen. DGaming komt tegemoet aan deze wensen.

Wat is DGaming?

Decentralized gaming is een kruispunt waarbij gamen, blockchain en gokken elkaar ontmoeten. De grens tussen gamen en gokken vervaagt, en DGaming biedt een nieuwe ervaring die ook nog eens meer macht geeft aan zowel ontwikkelaars als consumenten. Hoe? Door het beste van beide werelden aan te bieden. De nieuwe generatie houdt vooral van het sociale aspect in gamen en gokken. En dat kan DGaming bieden.

Pokemon 1581774 1280
Verzamelen, trainen, vechten, ruilen. Met DGaming kun je extra dimensies toevoegen aan dit soort games

Koop, train, en verkoop je bezittingen

Het eerste aspect dat mogelijk is met DGaming is, is niet alleen het aankopen van in-game bezittingen, maar ook om deze bijvoorbeeld te trainen. Nu is dit nog niet nieuw. Ook niet nieuw is dat je samen kunt spelen met anderen. Zo kun je het tegen elkaar opnemen, in uitdagingen, wedstrijden of gevechten. Maar met DGaming kun je ook wedden op de uitkomst van zo'n uitdaging. Dus op wie zijn 'bezitting' (speler, spelkarakter) het best heeft getraind, of wie er wint. En daarmee kun je geld verdienen én voeg je een extra dimensie toe aan het spel.

Daarnaast is het met DGaming mogelijk om je bezittingen te verkopen. Aan andere spelers bijvoorbeeld. Maar niet zomaar, nee, hoe beter jouw bezitting presteert, hoe meer deze waard is. Net zoals een goede voetbalspeler als Neymar meer kost dan een speler van FC Groningen.

Het aantrekken van (nieuwe) spelers is makkelijker

Voor de ontwikkelaars en aanbieders is het makkelijker om nieuwe spelers aan te trekken, en om bestaande spelers te behouden of terug te halen. Waar in de huidige situatie vooral reclame gemaakt moet worden, kan in DGaming een incentive direct in de wallet van de speler geplaatst worden. Natuurlijk kost dit ook geld, maar het is een veel gerichtere manier van marketing en kost dus aan het einde van de rit als het goed is minder, of levert meer op. Dit kan zowel in gaming als bij gokken gedaan worden.

Het mechanisme wordt transparant

Oftewel: spelers kunnen zien (op de blockchain) of ontwikkelaars zich aan de beloftes houden. In traditionele games bijvoorbeeld, kan een ontwikkelaar de broncode zo aanpassen dat aangekochte in-game bezittingen ineens waardeloos worden. Dit kan natuurlijk ook op de blockchain gedaan worden, alleen is het dan wel voor iedereen te zien dat het gebeurt. Transparantie betekent over het algemeen dat spelers op voorhand meer vertrouwen hebben in het spel, aan de andere kant kan het vertrouwen natuurlijk ook direct verdwijnen. Maar hiermee vallen oplichters vrij snel af, dat is dan weer het voordeel.

Nerd 2330686 1280
Zonder te willen generaliseren: early adopters zullen door velen vaak onder de noemer 'nerd' geschaard worden: man, hoogopgeleid, vaak single, een achtergrond in IT.

DGaming in cijfers

Goed, klinkt dus interessant dat DGaming. Maar doet het al wat? Jazeker, de DGaming business groeit. Tijd om met wat cijfers te gooien:

  • In september 2018 was het handelsvolume in DGames ruim $17 miljoen. Daarvan was bijna $15 miljoen voor games en ruim $2 miljoen voor gokken.
  • Het gemiddeld aantal gebruikers was in september 2018 bijna 113.000. Hiervan was bijna 75.000 aan het gamen en ruim 38.000 aan het gokken.
  • Er waren in september 2018 379 DGaming apps en 210 DGambling apps
  • Bij gaming waren kaartenhandel-spellen het populairst (de hele top 5 bestaat hier uit)
  • Bij gokken waren dobbelspellen favoriet (3 van de top 5 bestaan hier uit)
  • 26,1% van de DGaming spelers komt uit de USA, 13,9% uit China, 13% uit Rusland, 6,6% uit Duitsland. De 40,4% is een mix uit de rest van de wereld.
  • Van de DGambling gokkers komt 35,6% uit China, 20,2% uit de USA, 7,7% uit Taiwan, 3,8% uit Duitsland en 2,6% uit Canada. De overige 40,4% is wederom een mix van de rest van de wereld.

DGaming spelers

Hoe ziet een typische speler van DGaming (gamen of gokken) eruit? Ook daar valt wat over te vertellen:

  • 91% is man
  • 44% is tussen 25 en 34 jaar oud
  • 70% heeft een universitaire studie gevolgd
  • 46% is single
  • 52% spreekt Engels
  • 54% heeft een IT-gerelateerde achtergrond

Aangezien DGaming nog in opkomst is, is deze verdeling niet heel verrassend. Zodra het meer mainstream gaat worden, zullen deze percentages dan ook gaan verschuiven. Bij nieuwe technologie is het vaak zo dat dit als eerste wordt geadopteerd door hoog-opgeleide mannen met een achtergrond in de IT. Bij acceptatie zullen ook andere groepen aanhaken. Overigens is deze verdeling niet heel anders bij traditionele gamers en gokkers.

Er valt ook nog wat te zeggen over de interesses van deze spelers. Over het algemeen zien die er zo uit:

  • Product/dienst: DuckDuckGo (anonieme zoekmachine)
  • Nieuws: Tech Insider, Coin Telegraph
  • Publiek figuur: Dan Lok (entrepeneur, miljardair, auteur), Tai Lopez (ondernemer, adviseur, investeerder)
  • TV-zender: Discovery Channel
  • Koopt bij: Amazon
  • Tech-bedrijf: Samsung
  • Smartphone OS: Android

Deze zaken vertellen iets over de typische gebruiker. Namelijk dat ze privacy op prijs stellen, een passie hebben voor technologie en dat ze interesse hebben in online geld verdienen, al moeten ze daarvoor risico's nemen.

De top 5 DGaming en DGambling Apps

Er zijn dus inmiddels bijna 600 apps in omloop die allemaal een variant zijn van decentralized gaming en gambling. Maar welke zijn nou populair? Hieronder volgen twee top 5's, één voor gamen en één voor gokken, gemeten in september 2018.

De populairste gaming-apps zijn allemaal varianten op kaartenruilspellen, al worden kaarten vaak vervangen door karakters. In tegenstelling tot gewone ruilgames, waar je nooit echt eigenaar wordt van de kaarten, betekent spelen op de blockchain dat je virtuele kaarten (bezittingen) ook echt van jou zijn, en dat deze alleen bij je weggaan als jij ze verhandelt of verkoopt.

1. CryptoKitties (Gaming)

In deze game, die draait op de Ethereum blockchain, kun je 'kitties' kopen, opvoeden en verkopen, maar kun je ook 'fokken' met je kitty. Gemiddeld spelen er 439 spelers per dag, een totaal van 13.000 per maand. Het handelsvolume over een maand genomen is ongeveer $1 miljoen. CryptoKitties was het eerste DGaming spel, en profiteert hier nog steeds van. Tijdens de hoogtijdagen in december 2017 zorgde de populariteit van het spel voor opstoppingen op de Ethereum blockchain, wat tot hoge transactietijden leidde. Een kitty was toen $117.000 waard.

Stadium 3725007 1280
Op 21 september 2018 had MLB Crypto Baseball een mooie actie: de eerste 40.000 fans die het Dodgers stadium betreedden, kregen een speciale kaart met code voor een speciale kaart in het spel

2. MLB Crypto Baseball (Gaming)

De nieuwe manier van het aloude kaartjes ruilen. In Amerika is het ruilen van baseball kaartjes al sinds jaar en dag razend populair, en nu kan het dus ook virtueel. Je kunt kaarten kopen, ruilen en verkopen. Het spel wordt gesteund door de Major League Baseball, de officiële organisatie. En dat betekent dat dit wel eens dé manier kan zijn om DGaming mainstream te trekken. In september 2018 speelden er dagelijks 200 spelers, het totaal aantal was 6000 en het handelsvolume $346.000.

3. Gods Unchained (Gaming)

Dit spel wordt onder andere gesteund door Coinbase, één van de grootste exchanges wereldwijd. Het spel bestaat pas relatief kort, in juli 2018 werd het geïntroduceerd. Gods Unchained is ook een kaartenruilgame, je kunt kaarten kopen, ruilen of verkopen. De kaarten bestaan uit karakters, toverspreuken en wapens. Door gebruik te maken van blockchain bezit een speler ook daadwerkelijk zijn digitale kaarten. In september 2018 waren er dagelijks 177 spelers, een maandelijks totaal van 5300 en een handelsvolume van $266.000. Sinds de lancering is er al voor $1 miljoen verhandeld.

4. Etheremon (Gaming)

Zoals de naam al doet vermoeden, draait ook deze game op de Ethereum blockchain. De opzet heeft wel wat weg van Pokemon: je kunt karakters, Mons genaamd, vangen en trainen. Daarna kun je ze ruilen met of verkopen aan andere spelers. In tegenstelling tot het voorbeeld Pokemon, ben je als speler echt eigenaar van je virtuele, unieke Mon en vertegenwoordigt deze ook waarde in cryptocurrency. Er zijn dagelijks 383 spelers, per maand spelen er 11.500 spelers en het handelsvolume is $40.000 per maand (cijfers over september 2018).

5. Blockchain Cuties (Gaming)

Ook dit spel draait op de Ethereum blockchain en de opzet lijkt op die van CryptoKitties. Elke cutie is een ERC-721 token op de Ethereum blockhain, wat betekent dat de speler ook echt eigenaar is van de virtuele cutie. Het doel van het spel is om cuties te verzamelen, fokken en ermee te vechten. In september 208 waren er 174 dagelijkse spelers, een totaal van 5200 spelers en een handelsvolume van $14.000.

1. Dice2.win (Gambling)

De naam zegt het al, dit is een dobbelspel. Dit spel draait op Ethereum blockchain en je kunt spellen spelen als een toss (met munten), een rol met de dobbelsteen, tweemaal rollen met de dobbelsteen etc. Door het gebruik van smart contracts wordt, voordat de inzet wordt geplaatst, de uitkomst vooraf willekeurig vastgesteld en vastgelegd. Dit is ook ten allen tijden in te zien om te kijken of de uitkomst inderdaad eerlijk is. Het huis heeft een voordeel van 1%, wat minimaal is. Ook de transactiekosten liggen lager dan bij concurrenten. In september 2018 speelden er dagelijks 83 spelers, totaal 2500 per maand, en het handelsvolume was bijna $6 miljoen!

2. FairDapp - Infinity (Gambling)

Bij dit 'spel' kun je inzetten op een bepaald ether-target weggezet tegen een bepaalde tijd. Het wordt gespeeld in rondes, en als het target behaalt wordt voor de tijd op is (winning stage), wordt een nieuw target gezet én de tijd gereset voor een nieuwe stage. Als het target niet wordt gehaald, wordt alles gereset en gaat er weer een nieuwe ronde in. Als jij deelneemt aan een winning stage (dus jij plaatst je inzet in een stage waarbij het target wordt gehaald binnen de tijd), deel je de jackpot met de andere winnende deelnemers. De uitbetaling is afhankelijk  van hoeveel ethers jij hebt ingezet. In septe,ber 2018 speelden er dagelijks 254 deelnemers, per maand waren dit er 7600 en het handelsvolume was $304.000.

Cube 689618 1280
Dobbelspellen zijn, vanwege hun eenvoudige karakter, populair in DGaming

3. Zethr (Gambling)

Zethr is een gedecentraliseerd spel- en casinoplatform met zijn eigen tokens (ZTH). Met deze tokens kun je spellen spelen (een slotmachine, een dobbelspel en een Big Wheel), maar je kunt de tokens ook 'laten staan'.  Hierbij kun je dividend verdienen, van 2% tot 33%.  Je kiest hierbij hoeveel je wil verdienen en hoeveel risico je hierbij wil lopen. Je kunt ook nog kaarten kopen om dat dividend-percentage op te krikken. In september telde het spel dagelijks 97 spelers, 2900 per maand, met een handelsvolume van $223.000.

4. Fomo3D (Gambling)

Fomo betekent Fear of Missing Out. Dit spel speelt in op die 'angst'. Eigenlijk is het een variant op het piramidespel, ook wel ponzifraude genoemd. Maar dan helemaal transparant. Iedere speler kan een sleutel kopen. Je speelt in rondes. Degene die de laatste sleutel koopt voordat de timer afloopt, wint de jackpot. Maar bij aankoop van elke sleutel wordt er tijd bijgezet op de timer. De jackpot bestaat uit 48% van de totale inleg in die ronde (van alle spelers samen). De overige 52% van de pot wordt evenredig verdeeld tussen alle andere spelers. Je wint dus altijd iets. In september had het spel dagelijks 243 spelers, 7300 per maand, en een handelsvolume van $135.000.

5. Lynia (Gambling)

In dit spel koop je Lynia-munten (gebaseerd op de Ethereum blockchain). Met deze munten kun je momenteel twee dobbelspellen spelen, en voor eind 2018 moet er een roulette-spel bijkomen. Maar, als je je munten niet gebruikt, en dus bewaard, kun je hiermee ook geld verdienen. Als je namelijk Lynia-munten koopt of verkoopt betaal je 11% gemeenschapsbelasting. Deze belasting wordt uitbetaald aan de houders die op dat moment Lynia-munten bezitten. En zo leveren je munten dus ook in rust geld op. In september had het spel dagelijks slechts 11 spelers, 554 op maandbasis, en bedroeg het handelsvolume $28.000. Er mag dus wel wat meer gaan gebeuren met het spel.

En nu?

Er worden dus mooie stappen gezet in de wereld van gaming en gambling op het gebied van decentralisatie en het gebruik van blockchain. En er zijn al bijna 600 Dapps. Maar er zijn maandelijks nog niet zo heel veel gebruikers, vergeleken met bijvoorbeeld games als Pokemon Go of Candy Crush. De markt mag dus echt nog wel gaan groeien. Door samenwerkingen met grote mainstream namen (als Majot League Baseball) en ludieke acties, komen de Dapps wel steeds meer onder de aandacht van het grote publiek.

En zo zie je maar weer dat blockchain echt de toekomst is en onze wereld zoals we die kennen, op steeds meer gebieden gaat veranderen.

on air