Lyft Logo Pink E1561125092875

De Lyft IPO, had je moeten instappen?

Uber als vervanging voor taxi's, we hebben er denk ik allemaal wel over gehoord. Vooral omdat het hier in Nederland nogal wat stof deed opwaaien, waardoor het zelfs enige tijd verboden was. Maar inmiddels kun je ook in Nederland gebruik maken van de dienst. Uber bestaat sinds 2009 en is in bijvoorbeeld Amerika al enorm. Maar sinds 2012 heeft Uber er een concurrent bij, en dat is Lyft. Het bedrijf timmert behoorlijk aan de weg en heeft inmiddels in de VS 30% marktaandeel. En Lyft ging in maart 2019 naar de beurs, zo'n twee maanden voordat de grootste concurrent dat deed. Ik zocht, drie maanden later, uit of je wat hebt gemist als je niet in de Lyft IPO ingestapt bent.

OneLuckyLady Avatar geplaatst in Over knaken door OneLuckyLady
op 20 mei 2022
Lyft Logo Pink E1561125092875

Wat is Lyft?

Lyft is dus een concurrent van Uber en is ontstaan in 2012. Helemaal uit de lucht vallen deed het niet, het was in eerste instantie een service van Zimride, een carpooldienst. Het idee ontstond toen één van de oprichters, Logan Green, een ritje maakte van Santa Barbara naar Los Angeles en begreep waarom mensen het lastig vonden om te carpoolen. Zowel bestuurder als passagier waren onbekenden en vonden elkaar op Craigs List (het Amerikaanse Marktplaats) waar geen enkele controle was.

Toen Facebook het mogelijk maakte om gegevens tussen het netwerk en apps uit te wisselen, konden bestuurders en passagiers elkaar bij voorbaat opzoeken en leren kennen, en Zimride werd de grootste carpoolservice in de VS. In 2013 werd Zimride verkocht en gingen Green en partner John Zimmer verder met Lyft.

Anno 2019 is Lyft uitgebreid van de VS naar Canada, waar het in 9 steden te gebruiken is. In de VS is het inmiddels in vrijwel elke grote stad te gebruiken, en dat zijn er veel meer dan 100. Daarnaast bieden ze in de VS ook diensten aan als Lyft Scooters aan, waarmee je in bepaalde steden scooters kunt huren. Qua autoritten is er keuze uit verschillende mogelijkheden, van een gedeelde rit tot een luxe grote SUV.

Uiteraard controleert Lyft, net als Uber overigens, de achtergrond van iedereen die zich als bestuurder aanmeldt. Uber is overigens nog wel steeds groter dan Lyft, omdat het zich ook buiten Noord Amerika begeeft. Inmiddels is Uber actief in 67 landen. Wel liggen de prijzen van Lyft over het algemeen lager dan die van Uber.

Lyft 003 02 In Car Standard Day
Lyft auto's herken je aan het logo dat op het dashboard staat. Zo weet je dat je altijd goed zit

De IPO

En ondanks dat Uber langer bestaat en groter is, heeft Lyft het bedrijf wel verslagen in het moment van beursgang. Twee maanden voordat Uber naar de NASDAQ ging, lanceerde de Initial Public Offering (IPO) van Lyft aan dezelfde beurs.

Het doel was om 100 miljoen dollar op te halen met de IPO. Dit moest gedaan worden met aandelen die voor $72 per stuk in de markt gezet werden op 28 maart. Eerder was er sprake van een waarde tussen $62 en $68, maar dit is op het laatste moment dus verhoogd. Met ruim 30 miljoen uit te geven aandelen, kon er dus maar liefst ruim 2 miljard dollar opgehaald worden, een stuk meer dan de eerder genoemde 100  miljoen.

Een dag later opent het aandeel Lyft op $87,24, een stuk hoger dus dan een dag ervoor. Maar lang duur de victorie niet, het aandeel daalt snel en sluit op de dag twee al af op $78,29. Dat is nog steeds een winst ten opzichte van de initiële prijs, maar al een stuk minder dan eerder die tweede dag. En daarna gaat het snel bergafwaarts. Dag drie opent op $66,90, de dagen erna lijkt de koers zich rond de introductieprijs te stabiliseren maar daalt vervolgens toch weer. Op 12 april sluit het aandeel onder $60 om pas op 22 april weer net daarboven te komen.

Maar de opleving is van korte duur, op 13 mei, de eerste werkdag na de IPO van concurrent Uber, opent het aandeel op $50. Sindsdien is het iets gestegen, maar de koers lijkt rond de $60 te blijven schommelen en wil, eind juni 2019, niet meer echt stijgen lijkt het. Oftewel, het Lyft aandeel staat ruim $10 onder de introductieprijs, een verlies van 14%.

Koers Lyft
De koers van het aandeel Lyft heeft vooral dalen gekend na de lancering. De koers lijkt zich nu enigszins te stabiliseren maar zit nog steeds flink onder de introductieprijs

Cijfers eerste kwartaal 2019

Dat die koers niet beter wordt, hangt misschien ook wel samen met de kwartaalcijfers van het eerste kwartaal van Lyft. Die zijn namelijk niet denderend. In Q1 2019 werd er namelijk een verlies van maar liefst 1,14 miljard dollar genoteerd. Het jaar ervoor was dat nog 234,3 miljoen dollar in het eerste kwartaal.

Een groot deel van dit verlies komt doordat de kosten van de IPO. Deze komen volgens Lyft uit op $894 miljoen. Laat je die buiten beschouwing, dan is het verlies $211,5 miljoen, iets minder dus dan een jaar ervoor. De omzet daarentegen steeg met 95% naar $776 miljoen.

Lyft's CFO, Brian Roberts, erkent dat de cijfers slecht zijn, maar dat ze dit wel voorzien hadden. 2019 zou het jaar zijn dat er een piek in verliezen te verwachten viel, onder andere door de IPO maar ook doordat er flink geïnvesteerd wordt door Lyft. Zo zetten ze veel geld in op huurmogelijkheden, elektrische fietsen en scooters en de ontwikkeling van zelfrijdende auto's. Daarnaast zijn de rijderscentra aan het ontwikkelen waar Lyft-bestuurders hun auto kunnen laten onderhouden en andere diensten kunnen afnemen.

Gaat Lyft failliet?

Het gaat dus (nog) niet echt lekker met Lyft. Naast de verliezen hebben ze te maken met aandelen die niet zoveel meer waard zijn als bij de IPO. Zijn de aandelen te hoog weggezet? Sommigen zeggen van wel, $72 was een topprijs.

Failliet zal Lyft niet snel gaan, er zitten nog wel wat grote namen tussen de aandeelhouders. Zo heeft GM (General Motors van o.a. Cadillac en Chevrolet) 7,76% van de aandelen, en Alphabet (het bedrijf achter Google) 5,33%. Maar de vraag is hoe lang die aandeelhouders aan willen kijken als het geld met miljarden tegelijk binnenkomt, maar er nog veel meer uitgaat. Ergens zal Lyft toch winstgevend moeten gaan worden, anders zou het inderdaad maar zo kunnen dat het niet lang meer bestaat. Inmiddels staat de verliesteller namelijk al op 2,3 miljard dollar.

Overigens, doordat Lyft zich ook richt op zelfrijdende auto's, is het ook een concurrent voor een minder voor de hand liggend bedrijf, namelijk Apple.

Wat wellicht ook niet zo goed valt in tijden van al het slechte nieuws over de cijfers, is het feit dat CEO en mede-oprichter Logan Green in 2017 $42 miljoen heeft verdiend. Daarvan is een kleine $300.000 in salaris, de rest bestaat uit aandelen. Dat maakt het verhaal natuurlijk iets minder spannend dan het op het eerste gezicht klinkt.

Gebruik jij weleens een Uber of Lyft?

Ook in Las Vegas kun je gebruik maken van de diensten van Uber en Lyft. Het resort dat op dit moment gebouwd wordt aan Fremont Street, Circa, krijgt zelfs een aparte ontmoetingsplaats voor bestuurders en passagiers van de nieuwe diensten. Hiermee hopen ze een nieuw soort publiek aan te spreken, dat anders wellicht niet zou komen.

Nu Uber ook in Nederland te gebruiken is, merk ik nog niet direct (in mijn omgeving) dat dit veel gebruikt wordt. Dus ik ben benieuwd hoe onze lezers er in staan. Gebruik jij wel eens een Uber? En hoe doe je dat als je naar Sin City gaat? Of hou jij het bij een ‘ouderwetse' taxi of huur je een auto?

Laat ons het weten op het forum

Gebruik jij een Uber of Lyft?

on air