Vorig jaar deed de rechtbank in Den Haag al uitspraak dat de Ksa gelijk had als het gaat om wervende teksten voor online casino's: dit is bevordering van online kansspelen en dus verboden onder de Wet op Kansspelen. Deze rechtszaak volgde op sancties die de Ksa al oplegde aan Content Publishing in Malta. Die waren het er niet mee eens en spanden een rechtszaak aan. Nadat ze deze in 2019 dus al verloren, gingen ze in hoger beroep. Hun argument: het waren redactionele stukken. Maar ook in hoger beroep werd de Ksa in het gelijk gesteld. Wij durven te zeggen dat Content Publishing dus aan sluikreclame deed. Wat betekent dit voor andere marketinguitingen?
In de Wet op Kansspelen is online gokken verboden. En dus ook het maken van reclame voor online gokken, of het bevorderen van online kansspelen, zoals ze dat zo mooi noemen. Nu de Wet Kansspelen op Afstand is aangenomen en in 2021, zoals het er nu naar uitziet, in werking treedt, is de Ksa feller op overtredingen dan hiervoor. Niet voor niets loopt het aantal sancties in 2019 al op tot een recordbedrag van 3,5 miljoen euro. Maar ook het aansporen tot online gokken wordt aangepakt.
Dit geval is de eerste keer dat de rechter zich er over buigt. En onze rechterlijke macht is het dus eens met de Ksa, zowel tijdens de rechtszaak als in het hoger beroep. Content Publishing heeft de regels overtreden. Zij spoorden met wervende teksten op Nederlandstalige websites aan om online casino's te bezoeken en daar te spelen. Inclusief link naar de betreffende online casino's en dus gericht op de Nederlandse consument.
Content Publishing voert, helaas voor hen dus zonder succes, aan dat de Ksa het bevorderingsverbod wel heel ruim interpreteert. De teksten waar op gedoeld wordt, zijn redactioneel van aard. De rechter denkt daar toch anders over. En ik kan me zo voorstellen dat ze er, als er geen link naar online casino's achter had gezeten, misschien nog wel mee weg hadden kunnen komen. Maar ieder weldenkend mens ziet een tekst met daarachter een mogelijkheid om door te klikken toch als een vorm van reclame? Ik tenminste wel…
De boete valt overigens wel mee:
De Kansspelautoriteit stelt de hoogte van de dwangsom vast op € 1500, – per dag, per website, met een maximum van € 21.000.
Het lijkt Content Publishing dan ook eerder om het principe te gaan. Zij maakten ook bezwaar tegen bekendmaking van de sanctie omdat het hun naam en reputatie aan zou tasten. Dit bezwaar werd ook ongegrond verklaard.
Goed, over een jaar treedt de wet KOA dus in werking, als alles nu volgens plan verloopt. Wat betekent dat voor het bevorderingsverbod? Nou, dit gaat op de schop. Want het is, ondanks een motie in de Eerste Kamer, straks wel toegestaan om reclame te maken. Echter mag dat niet zomaar, op elke gewenste manier. Enkele voorbeelden:
Reclame maken mag dus straks, maar wel enkel door partijen die een vergunning hebben van de Ksa. Partijen die nu al de mist ingaan en hun aanbod op de Nederlandse markt richten, al dan niet door het maken van reclame, kunnen pas twee jaar nadat zij hierop gepakt zijn, een aanvraag indienen. En de Ksa benadrukt dat tijdens de vergunningsaanvraag ook netjes binnen de lijntjes gekleurd moet worden, anders kan het alsnog consequenties hebben.
Ook hier luidt het advies aan eenieder die serieus overweegt om voor een vergunning te gaan in 2021: gewoon nog even geduld hebben. Zorg dat de Nederlandse consument op geen enkele manier benaderd wordt door jou of namens jouw organisatie. En zorg er eigenlijk ook meteen voor dat die Nederlandse speler gewoon nog niet (of in ieder geval niet zo makkelijk) in jouw casino kan spelen. Zo verzeker je jezelf van dat dat geen belemmering gaat zijn om volgend jaar een vergunning aan te vragen. Owh, en let op, want de Ksa lijkt er op gebrand om in het laatste jaar voordat online gokken legaal wordt, nog even wat miljoenen aan sancties binnen te harken! Dus ook geen sluikreclame ;-)