'In Assen gebeurt het' is niet direct een slogan die je associeert met de hometown van onze TGO. Toch is de stad uitverkozen om er het hoofdkwartier te vestigen van de Nationale Huizenloterij. In de Oudestraat, een straat in het centrum van Assen, prijkt deze naam op een pand waar tot voor kort de laatste zelfstandige slijterij van de stad zat.
De winkel is nog niet open, maar online is er al wel vast het e.e.a. te vinden. Of beter, er was wel wat te vinden. Want de website huizenloterij.com wás online maar is inmiddels offline. Maar Onetime is niet voor één gat te vangen en ging voor je op onderzoek uit.
Want een loterij waarmee je dikke villa's in Spanje kunt winnen, daar willen wij het fijne van weten...
We komen op dit onderwerp door het Dagblad van het Noorden, ere wie ere toekomt. Op 8 oktober delen zij het bericht (dat helaas achter een betaalmuur zit) met de kop:
Win een Ferrari of villa aan de Spaanse costa: schimmige ‘huizenloterij' vestigt zich in het centrum van Assen.
Voor degenen die het bericht niet kunnen lezen, zullen we beginnen met een samenvatting. De journalist Stef Bekhuis is ter ore gekomen dat er in de Oudestraat een nieuwe bedrijf gevestigd is: met dikke letters staat ‘Nationale Huizenloterij' op de gevel te lezen. Open is het pand nog niet.
Dus Stef gaat op onderzoek uit en stuit op een website (huizenloterij.com) waarop een gele Ferrari prijkt en de uitleg dat dit een ‘unieke skill loterij nieuwe stijl' betreft. Je bepaalt namelijk zelf of je wint, aldus het verhaal, maar er kijkt nog wel een jury mee. Dat wekt de interesse van Stef die verder op onderzoek uit gaat.
Via de KvK komt hij bij een 83-jarige Groninger, die directeur van de Huizenloterij zou zijn. Maar ook van moederorganisatie European House Lottery dat in Londen zit en is opgericht in juni 2020. Dat lijkt een postbusfirma. Stef belt de Groninger die vrolijk opneemt.
Een uitleg van het verhaal volgt, maar dat wekt tot dusver niet heel veel vertrouwen. De beste man weet namelijk niet van de hoed en de rand van zijn eigen bedrijf. De loterij bestaat uit een lot waarna je op een voetbalveld moet aanwijzen waarvan jij denkt dat de bal ligt, vertelt hij. Het fijne weet hij er ook niet van, maar degene die er het dichtste bij zit, wint.
De loten kosten maximaal €25, afhankelijk van de prijs. De prijzen lopen uiteen van auto's (die Ferrari) tot huizen. Volgens de Groninger zijn die prijzen echt en komen ze uit het buitenland. Hoe dat precies zit weet hij (ook) weer niet, maar mensen kunnen ook hun eigen (nieuwe) spullen aanbieden als prijs.
Op dit moment ben ik geïntrigeerd én gaat mijn bullshitradar af. Die van de journalist ook vermoed ik, als ik het stuk verder lees.
De Groninger gaat zijn verhaal verder en vertelt dat hij een compagnon heeft. Een Indische man die hij al 20 jaar kent, die hem directeur maakte van beide bedrijven. Hij weet de naam van de man niet (te moeilijk) maar heeft wel een nummer. Al neemt hij overdag meestal niet op.
Waarom die man hem directeur maakte, weet hij ook niet. Hij moet de Groninger wel enorm vertrouwen is het idee. Dat hij met 83 wel een oude directeur is, is hem ook opgevallen. Betaald krijgt hij ook al niet, dit is op vrijwillige basis.
Hij gaat namelijk de winkel in Assen bemannen. Want hoewel het een online loterij is, kunnen mensen die er niet zo bedreven in zijn, in de winkel hun lot kopen en de voetbal aanwijzen. Het idee was trouwens om de winkel in Groningen te vestigen, maar dat lukte niet.
Mochten er na dit verhaal nog twijfels zijn, dan weet Stef te vermelden dat de Huizenloterij geen vergunningsaanvraag bij de Kansspelautoriteit heeft gedaan, terwijl die aangeeft dat dat in dit geval wel nodig is. Bovendien moet dan een deel van de inleg ten goede komen van een goed doel.
Op de website die op dit moment dus niet meer online is (ook op 8 oktober niet meer toen dit bericht in de krant verscheen), stond volgens Stef dat er ook een deel naar een goed doel zou gaan, maar uitgelegd werd het niet. Net zo min als duidelijk werd wat de loterij nu precies inhield. Contact opnemen is ook lastig, vanwege de vele media-aandacht zeggen ze zelf.
Na het lezen van het artikel heb ik in ieder geval al bepaald dat de Huizenloterij, of House Lottery, nooit betrouwbaar kan zijn. De rode vlaggen zijn voor mij:
Genoeg stof om over na te denken dus. Of om, zoals ik deed, nog even proberen om er verder in te duiken.
Die Groninger is niet meer dan een stroman, zoveel mogen we denk ik wel concluderen. En dat is vooral heel sneu voor die man, die op zijn oude dag nog wel eens verwikkeld zou kunnen zijn in oplichtingspraktijken en daarvoor verantwoordelijk is omdat hij als directeur van beide bedrijven genoemd staat. Terwijl hij van toeten nog blazen weet.
Dat winkeltje in Assen is waarschijnlijk ook niet meer dan een dekmantel, wellicht om geld wit te wassen. Wel staat er sinds 17 oktober een vacature op de Facebookpagina voor een gastheer of -vrouw voor de winkel.
Omdat Huizenloterij een onderdeel is van de European House Lottery besluit ik daar te beginnen. Want waar huizenloterij.com op dit moment offline is, is europeanhouselottery.com dat niet.
Wat meteen opvalt zijn de vele loterijmogelijkheden die op de homepage aangeboden worden. Als je wil kun je nu meedoen aan verschillende loterijen en daarmee dikke prijzen winnen. Bij elke loterij staat vermeld hoeveel loten er beschikbaar zijn en wat ze kosten en welke prijs er is te winnen, inclusief waarde. Ook loopt er een aftelklok. Deze geeft aan hoeveel tijd er nog is tot de trekking.
Er zou ook moeten staan hoeveel loten er al zijn verkocht, zo lijkt het door de term ‘Tickets sold already' maar er staat geen getal bij.
Een greep uit de mogelijke prijzen:
Daarnaast kunnen er ook tv's, laptops, iPhones, scooters en meer gewonnen worden. Ticketprijzen starten bij €5 en lopen op tot €35 (terwijl eerder een max van €25 genoemd werd), aantallen lopen van 300 tot 50.000.
Er lijken vooralsnog 4 trekkingsdagen te zijn: over 97 dagen (grootste deel van de prijzen, vooral de kleinere), over 125 en 160 dagen en over 188 dagen. Dat is, even rekenen:
Alles ziet er dus zo uit zoals in het krantenartikel beschreven wordt over Huizenloterij, alleen dan voor de internationale markt.
De Engelstalige website is goed gevuld. Op de About Us pagina staat een foto van de 83-jarige Groninger die Jan blijkt te heten en zich nog 25 voelt, als we het mogen geloven. Hij houdt van voetbal en is lange tijd scheidsrechter geweest, is getrouwd en heeft 2 kinderen. Hij zit nog vol energie zoals hij zegt en op de foto staat een nette oudere man.
Ook de locatie van het hoofdkantoor in Londen staat genoemd, evenals een korte uitleg over het motto van de loterij:
The idea for the lottery was simple – to give people a great chance to win houses, cars or other prices of their dreams for a small amount of money. In short: making dreams come true….
Maar meer dan dat adres is er blijkbaar niet, op de contactpagina kun je een contactformulier invullen, bij telefoonnummer is niets ingevuld en het e-mailadres is [email protected]. Huh? Op de Engelstalige site? Yup…
In het verhaal van Jan staat ook nog dat de trekking plaatsvindt onder toeziend oog van een notaris of advocaat.
In de menubalk kun je ook op de verschillende soorten prijzen klikken: Prize homes, Prize cars en Other prizes. Die eerste twee linken naar een pagina vol code… Zit dus (nog) niet lekker in elkaar. Bij other staan weer dezelfde prijzen als op de homepage, minus de auto's en huizen.
How to play is ook een knop waar je op kunt drukken en dan kom je bij het verhaal van het voetbalplaatje. In drie stappen doe je mee: je koopt een lot, speelt het spel en wacht tot de winnaar wordt uitgeroepen.
Het spel is dus een afbeelding van een voetbalwedstrijd, waar de bal uitgehaald is. Je moet aanwijzen waar jij denkt dat de bal ligt en degene die er het dichtste bij zit, bepaald door de jury, wint. Vrij objectief zou je denken. Niets is minder waar als je deze zin leest:
‘It’s very important to keep in mind that the winning ball may not necessarily be anywhere near where the ball was originally in the picture. It’s all about subjectivity and how the judges with their professional expertise see the picture and where they think the middle of the ball should be in the picture.‘
Het gaat er dus niet om waar de bal in het oorspronkelijke plaatje ligt, maar waar die volgens de experts uit de jury zou liggen. Dit klinkt heel raar en dat is het ook, vind ik…
In de FAQ wordt niet veel meer verduidelijkt. Er staat geen enkele vraag (de FAQ staat onderin en niet in het hoofdmenu) maar alleen ‘Info' dat het gedrag van je device mede bepaalt waar jij je bal plaatst.
En dan de algemene voorwaarden, onderaan te vinden onder Terms & Conditions. Wat me opvalt als ik deze scan is dat House Lottery er tot 12 maanden over mag doen om de prijs uit te leveren. Dat is een jaar! Bizar…
Als je de prijs accepteert ga je ermee akkoord dat er foto's en of video's van je gemaakt worden voor marketingdoeleinden. Maar niet alleen tijdens de prijsuitreiking, ook daarna. Je gegevens mogen door hen gebruikt worden en je kunt opgeroepen worden om naar publieke events te komen zonder vergoeding. Ook bizar…
Je mag al vanaf 16 jaar meedoen aan de loterij. Dit is ook vreemd, omdat je er echt geld mee kunt verliezen. Maar ja, geen vergunning van de Ksa, dus dan kun je dat doen natuurlijk.
En dan… het aantal tickets. Staat er op de homepage een aantal tickets dat verkocht wordt, als dit voor de sluitingsdatum gehaald wordt, mogen er additionele tickets verkocht worden die voor dezelfde prijs meedingen. Maar… dan wordt je kans dus kleiner dan waar je op voorhand voor hebt ingetekend. Wel mag je maximaal 150 tickets per loterij kopen.
Daarover gesproken: voor sommige loterijen geldt een staffelkorting als je meerdere tickets koopt. En je kunt ook giftvouchers kopen om aan vrienden/familie te geven die dan mee kunnen doen.
Hmm, niet alle voorwaarden klinken even logisch of zelfs legaal. Weer een rode vlag! Maar er is meer…
Naast dat sommige pagina's helemaal niet lijken te werken, zijn er nog meer dingetjes.
Zo staat er in het menu ‘Charities', maar ook daar kom je op een pagina met code. Nog werk in uitvoering denk ik, net als de pagina ‘Partners'. Daar staat een foto van een Ferrari die zo wazig is dat dat echt niet kan, en de tekst eronder is de standaard ‘Ipsum Lorem' tekst.
Wel staan er enkele logo's op de website, alsof ze daar partner mee zijn. Porsche, Audi en Mercedes, bijzonder als er Ferrari's, Volkswagens en Kia's worden weggegeven. De logo's lijken ook niet helemaal scherp te zijn en soms een beetje vervormd. En dat terwijl ze in de voorwaarden stellen dat je hun logo's niet zonder toestemming mag gebruiken. Ze lijken het zelf namelijk wel te doen met de logo's van anderen.
Je kunt overigens ook franchiser worden van de House Lottery. Daarvoor hebben ze ook een pagina. Wederom met een licht wazige foto erboven en een tekstje in zowel Engels als Nederlands. Je aanmelden kan via twee info mailadressen (hé, wel een [email protected] hier!).
De privacy policy lijkt gekopieerd van ieder ander die dit gebruikt, er lijkt weinig eigen inbreng in te zijn. Of je gegevens veilig zijn bij ze, zoals ze beloven, waag ik dan ook te betwijfelen.
Onder de icoontjes voor de diverse social media staan geen bestaande accounts maar ze verwijzen allemaal naar /info.
Maar, zo zijn we rond op de website, behalve op het beveiligde gedeelte waar je kunt inloggen. Aangezien ik geen zin heb om al mijn gegevens te delen en de mogelijkheid om met een social media account in te loggen niet werkt (wat wel aangeboden wordt), sla ik dit even over.
Je moet namelijk al je gegevens ingeven om je aan te melden, inclusief adres, en dat wil ik niet. Met een tweede Facebook-account dat niet naar mij te herleiden is en wat ik hiervoor gebruik, inloggen werkt dus niet omdat de koppeling ontbreekt. Nog een rode vlag!
Wat ook nog opvalt is dat al de tijd dat ik op de website zit te kijken, en dat is best wel een aantal uren aan de stuk, de teller van bezoekers op 7 blijft staan. ook de tijd die bovenin wordt weergegeven bij de tijdszone Amsterdam klopt niet en blijft staan, ook bij refresh van de website. Ook dat klopt dus niet.
Tot slot de pagina met winnaars, onderin te vinden. Hier kom je op een tijdlijn vanaf april 2020, toen de loterij niet eens bestond. Erik heeft drie keer gewonnen, ook in februari 2021 als we de tijdlijn mogen geloven. Één keer staat er een afbeelding van een eend en één keer een overduidelijk gejatte profielfoto die lekker uitgerekt is. Ook Abhi heeft gewonnen en viert dat met een foto van pinguïns. Dat dit niet klopt, moge duidelijk zijn.
Het feit dat de website nog niet af is, daar kan ik nog doorheen kijken. Op het eerste gezicht ziet het er namelijk best professioneel uit. Maar kijk je verder, dan zit de website op sommige punten bijzonder amateuristisch in elkaar. Zo kloppen de teksten op zich wel, maar worden woorden consequent op onlogische plekken afgebroken.
Er zijn afbeeldingen gebruikt die waarschijnlijk zo van internet zijn geplukt. Sterker nog, als ik Google op ‘Ferrari F8 Spider Yellow' dan is het 6e zoekresultaat de gebruikte foto bij de prijs op de site.
Ook de gebruikte logo's zien er amateuristisch uit, zijn vervormd en vormen geen connectie met de te vergeven prijzen. En eigenlijk is er op elk gebied wel een rode vlag te benoemen. Ik hoop van harte dat niemand hier intrapt.
Maar ik moet vooral denken aan Jan. 83 jaar en dan zo misbruikt worden, bah! Wat een misselijke mensen zijn er toch op de wereld die over de rug van anderen op slinkse wijze geld proberen te verdienen. Stef Bekhuis van Dagblad van het Noorden heeft gelijk, dit is schimmig. Op zijn zachtst gezegd…
Toch had ik best voor €5 een lot willen kopen, om te proberen. Zodat ik over een dikke drie maanden met jullie kan delen hoe het uitgepakt heeft. Maar, het verstrekken van al mijn persoonsgegevens staat me te erg tegen in dit geval dus ik doe het niet!
Vooral in Amerika zijn er verschillende loterijen waarbij huizen weggegeven worden. Deze worden ook wel raffles genoemd en voor $5 of $10 koop je een lot waarmee je een huis kunt winnen. En dat ziet er allemaal nogal bonafide uit op het eerste gezicht.
Toch zou ik altijd even iets verder kijken dan de eerste façade voordat je hier geld in steekt. Niet voor die €5 maar ook vanwege de gegevens die je deelt. Wie weet gebruiken ze jouw hoofd dadelijk als ‘gelukkige winnaar' voor allerlei reclames die niet deugen en verliezen veel meer mensen geld, misschien wel veel geld. Niet doen dus!