In augustus 2018 kelderde het aandeel van Tesla ontzettend na een nogal dubieuze tweet van topman Elon Musk. De excentrieke miljardair zei op het social media kanaal dat er financiële steun was om Tesla van de beurs te halen. Dit zorgde voor nogal wat onrust onder aandeelhouders en dus een kelderende aandelenkoers.
Dat het nieuws helemaal niet waar bleek te zijn, zorgde niet direct voor verbetering. Het heeft ruim een jaar geduurd voordat daar weer verandering in kwam, mede omdat het met het bedrijf financieel niet zo best presteerde. Maar inmiddels is het aandeel in de laatste maanden van 2019 wél enorm in waarde gestegen. Wat is er gebeurd dat Tesla nu ineens meer waard is dan General Motors en Ford?
De auto's die Tesla tot nu toe produceert zijn onwijs populair. Zo populair, dat niet aan de vraag voldaan kan worden. Velen hebben een elektrische auto besteld maar wachten al maanden op levering. Vooral de betaalbare Model 3 is niet aan te slepen. Dat er zoveel vraag naar is, is goed voor een bedrijf, maar het feit dat daardoor leveringsproblemen ontstaan, doet het minder goed. Dat er nu een fabriek in China gebouwd wordt, waarvan de bouw op schema lijkt te liggen, doet wel weer wat voor het vertrouwen.
Ook heeft Elon Musk, dé man achter Tesla, zich sinds de bewuste tweet wat meer koest gehouden en minder opvallende uitspraken gedaan. Aandeelhouders houden nu eenmaal niet van ongeleide projectielen die aan het hoofd van zo'n bedrijf staan. En al helemaal niet als die uit het niets dit soort onzin gaan verkopen. Het vertrouwen was flink geschaad, maar lijkt weer hersteld te worden.
En dan was daar de introductie van de onverwoestbare pick-up truck, ook wel bekend onder de (werk)naam Cybertruck. De futuristisch ogende wagen, die zo uit een film als Mad Max gereden zou kunnen komen, werd op 21 november met een hoop bombarie geïntroduceerd. Dit zou dé veilige auto van de toekomst worden. Onverwoestbaar was het motto. Dat het prototype dat niet was, konden we allemaal live zien. De bedoeling was dat een medewerker een ijzeren bal tegen de ramen zou gooien om zo te bewijzen dat de truck onverwoestbaar is. Helaas mislukte dit, en leverde de bal een flinke ster op in het raam. Een tweede poging op een ander raam leverde hetzelfde resultaat op.
Dat de lancering van de Cybertruck niet helemaal naar wens ging, leverde een koersdaling van ongeveer 6% op in 24 uur. Maar dit herstelde snel, waarschijnlijk vooral vanwege het nieuws dat, ondanks de mankementen, binnen 2 dagen maar liefst 250.000 mensen een pre-order geplaatst hebben. Hiervoor doen ze een aanbetaling van $100 per persoon, dat levert Tesla dus weer even 25 miljoen dollar op!
Het grootste herstel van de aandelen van Tesla zette zich in in oktober 2019. Dit was nadat de kwartaalresultaten bekend gemaakt werden. Deze waren, tegen alle verwachtingen in, positief. Ook voor het vierde kwartaal worden positieve resultaten verwacht, en daar reageert de markt op. In slechts drie maanden tijd realiseerde het aandeel Tesla een stijging van maar liefst 60%. Er zijn maar weinig aandelen die ze dat nadoen!
Het aandeel stond op zijn laagst (in 2019 dan) op 3 juni. Toen was het aandeel Tesla ‘slechts' $178,97 waard. Aan het begin van het jaar schommelde hetzelfde aandeel rond $300, dus het heeft een aardige beweging naar beneden gemaakt. Langzaamaan klom Tesla weer uit dat dal, om op 22 oktober $255,58 te noteren. Inmiddels is het bijna kerst en noteren we op 24 december een koers van $419,22.
Nu het aandeel in de lift ziet, is het wellicht verleidelijk om er ook in te gaan investeren. Maar is dat verstandig? Laten we eens kijken naar wat de experts er van zeggen.
De IBD check-up geeft Tesla een rating van 79, het maximum is 99. Het betekent dat Tesla beter presteert dan 79% van de aandelen (alle aandelen!). De relatieve sterkte van het aandeel wordt gerated op 97 uit 99. Dit is een weergave van hoe het aandeel in de afgelopen 52 weken (een kalenderjaar) heeft gepresteerd ten opzichte van andere aandelen. De EPS rating is met 25 laag, oftewel de jaarlijkse en kwartaalverdiensten per aandeel zijn minder dan dat van veel andere aandelen. In de IBD autoproducenten rating staat Tesla op 4. Enkel Ferrari, Toyota Motors en Fiat Chrysler scoren hoger.
Oftewel, de ratings verraden een sterk aandeel, echter met een laag dividend. De koers blijft maar stijgen, maar de vraag is: hoe lang. Dat is iets wat niemand kan voorspellen, en zal ook (deels) afhankelijk zijn van de cijfers van het laatste kwartaal van 2019. Deze zullen medio januari waarschijnlijk bekend gemaakt worden. Wordt de verwachte groei behaald, dan ziet het er goed uit voor het bedrijf én het aandeel Tesla. Wordt die groei niet gehaald, en komt het bedrijf niet met groene (of zwarte) cijfers, dan kan het wel eens snel gedaan zijn met de groei.
Daarnaast heeft Tesla, doordat ze het hele proces in eigen handen hebben, hoge kosten. Hoger dan een traditionele autofabrikant, die (deels) onderdelen aankoopt. Vooral in onderzoek en ontwikkeling zitten namelijk hoge kosten, die zich niet direct terugverdienen. Door die hoge kosten, en dus de kans dat ze bij mindere verkopen of productieproblemen in de rode cijfers duiken, is het aandeel dus niet heel zeker. Er is weinig marge binnen het bedrijf, dus weinig zekerheid. Dit kan zeker veranderen, maar vooralsnog is het vooral een risicovolle investering, aldus kenners.
Kopen of niet? Zoals we eigenlijk altijd zeggen: het is aan jou. Maar wees verstandig en beleg enkel met geld dat je kan missen. Helemaal in een aandeel als Tesla dat nu op enorme hoogte staat!