Begin januari 2023 stond er een casinotour op de planning. TheGreatOne en ik kregen het weer eens op onze heupen.
En zoals vrijwel iedere tour, bedachten we een opdracht voor deze tour. Ditmaal bedacht ik dat we in de huid kropen van een headhunter, op zoek naar die ene geschikte casinomedewerker. Niet omdat we zelf een casino uitbaten, maar gewoon om eens te kijken waar we zelf op zouden letten als een casino zouden hebben gehad.
De dag voorafgaande aan de tour werd er een route uitgestippeld. Het plan was om 8 casino’s te bezoeken in 6 uur tijd, waarvan we er 3 in de auto zouden zitten.
Deze route was in mijn hoofd al afgeschreven. Ergens wist ik dat het duo TheGreatOne en ik waarschijnlijk ergens een afslag zouden missen of zouden belanden op een casinofeestje waar we nog niets van afwisten.
We begonnen in Meppel en via wat omweggetjes zouden we eindigen in Groningen. Mijn startbudget voor dit gokavontuur: €5. Dit was de opbrengst van de December Kalender uit 2021 die alle lange tijd stof lag te happen bij mij thuis.
TheGreatOne en ik hebben dit casino al vaker bezocht. Dit was nog in de tijd dat er wekelijks een uitje op de planning stond. Een aantal jaren terug hadden we nog niet alle casino’s van Nederland beoordeeld maar iInmiddels is deze klus geklaard.
Meppel was destijds één van de paradepaardjes van Fair Play. Niet zo zeer vanwege de pracht en praal van dit casino. Dit casino stond erg hoog stond in de rankings van Fair Play, puur op basis van de omzetten die de vestiging draaide. In Meppel zat de tent altijd aardig vol.
Inmiddels zijn we een aantal jaar verder. Er is nogal wat veranderd: CRUKS deed haar intrede, er kan binnen niet meer worden gerookt en dan moeten casino’s het ook nog eens opboksen tegen het online aanbod. Geef ze het maar eens te doen!
Afijn, tijd om eens een nadere blik te werpen op dit casino. De auto werd even verderop geparkeerd. Uiteraard ging dit niet zonder slag of stoot. Het onhandige duo TheGreatOne en ik presteerden het om de parkeerapp op tilt te laten schieten, nadat we beiden op hetzelfde moment een parkeeractie startten.
Dat kon de app niet waarderen, dus moesten we – oldskool – de parkeermeter aanzwengelen. Daar zag ik TheGreatOne trots de betaling verrichten met zijn smartwatch. Hij deed alsof ie niets anders gewend was. Ik stond erbij en dacht: wat een coole dude is ie ook!
De parkeermeter stond aan en samen wandelden we naar het casino. Lekker door de regen, en dat weerbeeld zou de hele dag blijven. Ergens in de verte zagen we de gele letters van Fair Play glinsteren. We konden niet wachten om ergens heerlijk warm binnen te zitten, met voor ons een lekker bakkie koffie. Het was tegen twaalven en we liepen naar binnen.
Zelf had ik gedacht een poortje aan te treffen, met een balie daarnaast met daarachter een medewerker. Nee, dit was niet het geval. Er stond dan wel een balie, maar we hadden – bij wijze van spreken – door kunnen lopen. Zelf weten we van het bestaan van CRUKS, dus werd er gewacht op een medewerker.
De medewerker van dienst merkte ons snel op en kwam naar de balie. Het registratieproces werd in gang gezet. Het ID-bewijs moest op een soort scanner worden gelegd, en vanuit daar werden gegevens ingeladen en gekeken of we in CRUKS stonden.
Op de vraag wat er met mijn gegevens werd gedaan, kreeg ik niet echt een antwoord. Ik kan mij zo voorstellen dat mensen graag willen weten wat er met hun gegevens gedaan wordt. De medewerker leek hiervan niet goed op de hoogte. Dat is een gemiste kans, aangezien er ook mensen aan de balie komen die mogelijk argwanend zijn en niet echt gerustgesteld raken op het moment dat een medewerker het ook niet weet.
Het is zo belangrijk dat je als medewerker alles tot in detail weet te vertellen. Het liefst met een grote glimlach en direct gevolgd door het aanbieden van een glaasje drinken. Het is die finesse dat het verschil kan maken. Helaas wist deze medewerker ons niet te overtuigen haar aan te nemen voor ons super casino 5.0.
In het Meppelse casino waren er een mannetje of 6 aan het spelen. Een paar dingen vielen op: ongeveer 10 gokkasten waren gereserveerd, terwijl het casino al een uurtje of twee geopend was. Prima dat er gereserveerd kan worden, maar beperk de reserveringstijd tot een half uur na opening.
Ook viel het op dat er een jongeman de gehele Megastar roulette bezet hield. Wij stonden er even bij te kijken in de hoop dat een medewerker – of de gast zelf – een plekje aan de roulette zou toewijzen. Zeker aangezien er een duidelijke regel is dat er maximaal twee units mogen worden gespeeld aan de roulette.
Als medewerker zou je er op moeten toezien dat hierop wordt ingespeeld. Het maakt ons daarbij niet uit hoe het wordt opgelost.
Dit automatencasino is een typische hal voor vaste spelers met een voorkeur voor rollenkasten en meerspelers. Ik vermoed dat meer dan 70% van het aanbod uit dit soort gokkasten bestaat. De spelers in Meppel hadden geen contact met elkaar en waren eigenlijk enkel met het spel bezig.
Het plezier ontbrak en zelfs toen iemand de Big Booster Jackpot won van €1000, kon er geen lachje vanaf. Wel lukte het mij om er, met toestemming van de gast, er een foto van te maken. Maar verder dan dit contact kwam het niet.
Wat dan wel weer erg goed was in dit gokpaleis was de service. Direct werd door een van de twee medewerkers iets te drinken aangeboden. En tegen half 1 wist één van de medewerkers ons zelfs te verrassen met een heerlijk warm kaasbroodje.
Het contact vanuit de medewerkers bleef echter wel beperkt tot het verlenen van service. Een praatje of uitleg over het casino, dat ontbrak. Een gemiste kans, aangezien je twee nieuwe gasten in het casino hebt.
Een andere prettige bijkomst was dat ik van mijn €5 startbudget €12 had gemaakt. De parkeerkosten konden dus netjes worden betaald met de gokopbrengst. Op naar het volgende casino waar ik dezelfde strategie zou gaan toepassen op de roulette. Zou het in Giethoorn ook lukken met winst af te sluiten?
Het prachtige Giethoorn heeft veel meer te bieden dan alle waterpret die je er kunt vinden. Er is zelfs een heus casino. Zelf was ik er al eens eerder geweest, dit was echter al weer een jaartje of 3 geleden.
De laatste keer dat ik het casino zag was overigens in coronatijd, maar van een bezoekje aan het casino kwam het er toen niet van. Andere prioriteiten (lees: drank en bootjes), maar ook omdat ik nou niet echt onder de indruk was van dit casino.
Hoewel casino? Het mag zich wat mij betreft geen casino noemen. Het is echt een gokhal die 20 jaar terug gaat in de tijd. Althans, dat is wat ik mij kan herinneren. Wellicht hebben ze in tijden van corona de boel opgeknapt, er was immers tijd zat.
De auto werd vakkundig voor de deur geparkeerd, de deur van de auto ging open en werd bijna losgerukt uit het portier door de stevige wind. Het was nog steeds rukweer, maar gelukkig was het casino nog geen 20 meter lopen. En wat we daar aantroffen…
Playcenter Giethoorn was nog precies zoals ik mij kon herinneren. Oude barkrukken aan de gokkasten, een medewerker verscholen achter de balie en weinig sfeer.
We werden opgevangen door de jonge vriendelijke jongeman achter de balie. Vermoedelijk de zoon van de eigenaar, maar dit vul ik maar in. Hij vroeg ons om een identiteitsbewijs, maar legde vervolgens niet uit wat hij met ons identiteitsbewijs aan het doen was. Uiteraard weten wij wel hoe of wat, maar eigenlijk zou je hier wel even wat tekst en uitleg bij mogen geven.
Wel zagen we een korte uitleg aan de balie hangen, op een a4'tje vastgehouden door een viezig plakbandje, over het hebben van twee nationaliteiten. Beschik je over twee nationaliteiten, dan moet je ze allebei doorgeven. Zo zou je ingeschreven kunnen staan in CRUKS, en met je andere identiteitsbewijs binnen kunnen komen. Geinig om te constateren dat CRUKS niet helemaal waterdicht is.
De medewerker bood ons iets te drinken aan en ik koos voor een glaasje Spa Rood. TheGreatOne had zin in een bakje koffie. Dit deed hij keurig, maar helaas bleef het hier dan ook bij. Iets van uitleg over het ontstaan van dit casino of speluitleg, was er niet.
Deze medewerker kan in potentie een topper worden. Hij had zijn looks mee, was verder gewoon vriendelijk, maar het gastvrije bleef beperkt. Hij zou eens moeten hebben geweten dat hij kon komen werken in hét casino van Nederland. Een echt casino, waar je met alle egards wordt ontvangen door mannen in pak en vrouwen, gestoken in een lange galajurk. Waar de geur van gebakken appeltaart je betovert en je een cadeautje krijgt wanneer je vertrekt.
In deze gokhol krijgen we niet het warme gevoel. Het is groots opgezet, heeft geen ziel. Het is er kil en de looplijnen van corona staan nog geplakt op het tapijt.
De geur is er wel iets beter dan vroeger, maar dit komt waarschijnlijk doordat roken hier niet meer kan. Lange tijd kon je hier in bushokjes roken. Blij toe dat dit niet meer kan. Waar sommige casino’s kiezen voor een inpandige buitenrookruimte, is dit hier niet het geval.
Casino Giethoorn werd ‘uiteraard’ vakkundig verslagen met mijn eigen roulette strategie. €12 werd omgezet in €20. Ik kreeg de smaak te pakken. Gaat deze tour een gouden randje krijgen? Op naar het volgende casino in het prachtige Steenwijk.
Flash casino Steenwijk is mij altijd bijgebleven. Ik kan wel zeggen dat ik dit misschien wel één van de gezelligste casino’s van Nederland vind. Ik wist zelfs de naam van één van de medewerkers te herinneren: Jannie. De vraag was echter: werkte ze nog in deze gezellige stadshal?
Daar zouden we snel genoeg achter komen. In een minuut of 10 stonden we in de buurt van het casino en was het even zoeken naar een blauwe kaart om de auto voor maximaal twee uur gratis te parkeren.
Al wandelend fantaseerden we over de gezelligheid die we daar zouden aantreffen. We deden een gokje over het aantal gasten en ik visualiseerde een mooie winst.
We kwamen het casino binnen en direct viel ons de wat oudere gokkast op die in het voorportaal stond te draaien in funmodus. De geluidjes brachten ons direct in een fijne gok-mood.
Eenmaal bij de balie werden we opgevangen door José. Het feit dat ik de naam weet en hier vermeld zegt veel. Deze medewerker wist ons te verbazen met zijn gastvriendelijkheid. We kregen uitleg over het CRUKS-systeem, alle acties werden uitgelegd en direct werd ons een drankje aangeboden.
José vertelde ons dat Jannie er niet meer werkte. Helaas, maar wat hebben ze een waardige opvolger gevonden met José. Deze van Gran Canaria afkomstige casinomedewerker vertelde over Spanje en gastvrijheid. Het zit bij hen in het bloed en hij vertelde dat Nederlanders wat dat betreft vrij kil zijn in vergelijking met de meeste Spanjaarden.
José vertelde mooie verhalen. Over zijn vertrek uit Spanje, het ontmoeten van zijn huidige vrouw en hoe het is om in het druilerige Nederland te wonen. Intussen werd er twee dampende tosti’s neergezet en kregen we het ene na het andere drankje aangeboden.
Als een kameleon bewoog hij door de zaal en je merkte dat de 7 aanwezige gasten op hem waren gesteld. Hij maakte korte praatjes met zijn gasten en wist iedere gast op hun eigen gewenste manier een fijne dag in het casino te geven.
TheGreatOne en ik keken elkaar aan en konden gewoon niet geloven dat er nog zulke gastheren bestaan. We zouden hem direct aannemen voor ons eigen casino en er een VIP gastheer van maken.
De hele vibe in dit casino was erg prettig, en voor het grootste deel had dit te maken met de fijne gastheer. Ook mijn roulettespel ging er goed op. Mijn €20 werd omgezet in €34. Gastheer José kreeg een stukje van €2 en hij bedankte ons voor onze aanwezigheid en schudde ons de hand.
Met €32 in de pocket moesten we vertrekken naar het volgende casino. Wel kwamen we tot de conclusie dat de gezelligheid van José ervoor had gezorgd dat we alle 8 geplande casino’s nooit zouden halen. Sterker nog: we zouden blij zijn de helft af te kunnen vinken.
Het volgende casino van onze tour was die in Emmeloord.
We waren allebei al een aantal keer in dit casino geweest. Ik wist me nog te herinneren dat je hier voor het casino kon parkeren, op een pleintje. Echter, op de één of andere manier, kwamen we niet uit bij dit pleintje. Dus werd de auto even verderop geparkeerd. Weliswaar gratis, dus dat was een mooie meevaller.
Hoewel we allebei super slecht in navigeren zijn, kreeg ik een helder moment en vertelde ik TheGreatOne, al wandelend, dat ik het casino zou vinden. Hij keek me aan en ik zag in zijn ogen dat hij het niet geloofde. Maar warempel: ik hield woord! Ik gaf TheGreatOne een high five en samen betraden we het casino. Ook hier een balie zonder een toegangspoortje.
Naast de balie stond een grote poster waarop stond aangegeven dat je je moest melden voor CRUKS. Met daarbij een korte uitleg over het systeem. Ook zag ik iets staan over een Fair Play pasje. Ik negeerde het even, want ik wilde weten of de medewerker hierover zou beginnen.
Medewerker Adjen kwam aangesneld. Hij ontving ons op een uiterst vriendelijke manier en vroeg of we al hier al eens eerder waren geweest. We gaven aan Fair Play Emmeloord al eens bezocht te hebben, maar niet in de tijd dat CRUKS bestond. Ook gaven we te kennen even hiervoor in Meppel te zijn geweest bij zijn collega’s. Vreemd genoeg kon hij dit niet terugzien, en was daar klaarblijkelijk iets fout gegaan.
Zelf begon hij niet over het speciale Fair Play pasje, dus begon ik er zelf over. Hij haakte hier direct op in en vroeg ons of we zo’n pasje wilden hebben en vertelde wat hiervan de voordelen zijn. Zo kun je met dit pasje het casino betreden en kunnen jackspots worden bijgeschreven op dit pasje.
Het gehele proces nam zo’n 10 minuten in beslag voor ons beiden. Best lang en zeker als je bedenkt dat het de hele dag een komen en gaan is van gasten. Het is Fair Play verplicht gesteld iedere keer dat een bezoeker even naar buiten gaat (om te roken), opnieuw te controleren. Een hele logistieke klus dus.
Met onze pasjes in bezit, werd de roulette weer opgezocht. Kon ik het succes aan de roulette voortzetten? Met uiterste precisie werden de nummers 8, 11, 14, 17, 20, 23, 26 en 29 ingezet. Rondje na rondje. Langzaamaan zag ik mijn opgebouwde bankroll slinken.
Intussen kwam gastheer Adjen een praatje met ons maken en vertelde over zijn werk in het casino. Deze gastheer was al een jaar of 13 werkzaam voor deze organisatie. Dat horen we maar zelden.
Hij had duidelijk plezier in zijn werk en was makkelijk in contact met zijn gasten. Hij schakelde zijn collega zo nu en dan in om ons te voorzien van drankjes en ook werden er gehaktballen aangerukt. We zagen er waarschijnlijk hongerig uit.
Mijn andere honger, de gokhonger werd inmiddels flink minder. Ik wist werkelijk geen enkele beurt te winnen. Bizar dat mijn strategie mij in de steek liet. Terwijl ik mijn ballen aan het verliezen was, kwam een andere gast ons casino-tafereel bekijken.
Hij vertelde over zijn roulettestrategieën. Zo viel na de 23 altijd de 32 en zou na de zero, 1 vallen. Het blijft fascinerend hoe sommige spelers zo heilig geloven in hun eigen systemen. En ik ben er eentje van, althans….
Mijn bankroll ging langzaam naar nul en met nog een puntje of 29 op de teller, besloot ik all-in te gaan en de piano strategie te gebruiken als laatste redmiddel. Helaas liet ook dit systeem mij in de steek. Het was over en sluiten.
Gelukkig hadden we intussen onze buikjes volgegeten en was dit onze winst.
Het was inmiddels tegen vijven, we hadden een afspraak staan die we niet mochten missen. Het waren dan misschien geen 8 casino’s geworden, maar met de helft van dit aantal, hebben we net zo veel plezier gehad.
Het was goed om weer on the road te zijn met mijn gokmaatje TheGreatOne om zo op onze eigen manier de casino’s te bezoeken.
Onze opdracht was voltooid: we hadden een nieuwe topper gevonden. José werd bekroond tot medewerker van de dag, maar het zou goed kunnen dat hij ook wel dé medewerker van het jaar kan worden. Misschien moeten we de categorie ‘casinomedewerker van het jaar’ als onderdeel van onze ‘beste casino van het jaar’ maar eens toevoegen. Wie weet….