Sinds bekend werd dat nieuwe wetgeving in Nederland kon zorgen voor legale casino’s was er ruim aandacht in de publiciteit.
Gedurende alle jaren sinds 1976 werden de casino’s met argusogen bekeken door de media, vaak zelfs met een specialist op de redactie!
In de eerste jaren werd niet toegestaan om casinobezoek te adverteren, hetgeen leidde tot creativiteit bij de afdeling voorlichting: grote personeelsadvertenties.
Niet altijd was de publiciteit positief, (en zo heurt het ook in de journalistiek), een artikel moet tenslotte scoren!
Soms kon ik vanuit m’n functie in 1986 als PR manager de publiciteit wat ‘sturen’.
Zodra men besloot om mij als PR manager aan te stellen voor het slecht lopende Holland Casino Rotterdam in het Hilton zocht ik naar kapstokken. Mooi moment was het kastanje-verhaal.
Gevolgd door de opening in Rotterdam, waar bleek dat de begrote bezoekersaantallen niet werden gehaald. Aan mij de taak om daar iets aan te doen, een grote eer!
Ik schreef een strategie die moest leiden tot meer bekendheid en vooral acceptatie van het nieuwe casino in Rotterdam, en die werd volledig geaccepteerd door hoofdkantoor en lokale leiding. Tijdens de uitvoering hiervan werd het me niet makkelijk gemaakt en moest ik zien om eigenlijk zonder echt budget mensen naar het casino te krijgen.
Het landen van parachutisten/croupiers in smoking in een volle Kuip bij Feyenoord –Ajax leidde tot erkenning in Rotterdam, bekende voetballers bezochten het casino!
Wekelijks schreef ik een ‘casino-column’ in huis aan huis bladen ‘Het Zuiden’ en ‘De Havenloods’ die ook bijdrage leverden aan bekendheid en acceptatie van het casino.
Na een jaar intensieve PR als pionier waren de bezoekersaantallen gestegen naar het viervoudige. Reken maar uit; ‘besteding per bezoeker’ was 142 gulden per bezoek!
Casino Amsterdam benoemde Ed Blansjaar als PR manager.
Inmiddels is er een heftige concurrentiestrijd gaande voor de gunsten van de online speler.
Gelukkig zijn de prostesten enigszins geluwd, en lijkt het fenomeen online gokken beter geaccepteerd.
Wel spannend wat er gaat gebeuren met de sponsoring door deze providers van sport in hun marketing mix. Van oudsher zijn Staatsloterij, Lotto, Toto en Holland Casino stevige ondersteuners van de sport. BetCity, Bingoal, Circus en nu ook Unibet verbinden zich aan verschillende sporten.
De laatste zelfs als major sponsor voor een geheel nieuwe wielerploeg: de Bas Tietema ploeg!
Laten we hopen dat wetgeving deze vormen van sponsoring niet verbiedt! Naar mijn inschatting haalt het wetsvoorstel om kansspelen te verbieden om sport te gebruiken in hun marketingmix het niet. Al sinds mensenheugenis sponsoren kansspelen de sport, meer dan dat: de sport is afhankelijk van deze steun.
Vinden van andere bronnen dan kansspelen is wat mij betreft een doodssteek voor vele sporten, en onnodig. Want wat is het doel van het verbod? Verslavingspreventie? Er wordt volgens mij door prima instituten gewerkt aan het voorkomen hiervan, en de verwachtingen vallen alleszins mee.
Ook in België komt men terug op de ‘straffe’ plannen van Weerwind’s ambtgenoot. In de EU probeert een sterke lobby te komen tot een uniforme wetgeving, Europese verenigingen van casino’s en providers zijn ‘lekker op weg’. Conclusie mijnerzijds: de wet om kansspelen te verbieden de sport te laten sponsoren zal het nooit halen in de Eerste Kamer.
In navolging van verschillende collega affiliates en deze wekelijkse column heeft ook Holland Casino het initiatief genomen om de historie te delen met het grote publiek, zie:
Continuandum