Helaas kon enige tijd geen Zesdaagse worden georganiseerd vanwege de pandemie, maar gelukkig is het weer zover van 6 t/m 11 december in AHOY, de Wooning Zesdaagse van Rotterdam!
De foto toont een illuster gezelschap op de fiets, niemand minder dan Gerrie Knetemann en Roy Schuiten in beeld, ik rijd bovenaan in ’t wit. Naast het zelf rijden als amateur was ik ook mécanicien voor Albert van Midden, Gerben Karstens en m’n broer Harrie die reden bij de profs.
’s Nachts na de koers was het gezellig samen met de vedetten van de Zesdaagse, ik zorgde voor een biertje (één). Organisator Charles Ruys was een goede vriend, en dat ben ik nog steeds met z’n zoon Charles junior. Helaas zijn op de foto alleen Janus van Tol (vooraan) en ik nog in leven.
Reed in z’n jonge jaren de wedstrijden van ‘AHOY OP ZONDAG’, hier door mij gehuldigd in 1986 toen ik de rol van Public Relations Manager vervulde voor casino Rotterdam Hilton.
Nog altijd hebben we regelmatig contact, Johan Bruyneel was in de jaren tussen 1999 en 2009 negen maal de ploegleider van een winnaar van de Tour de France (7X Lance Armstrong, 2X Alberto Contador).
Is helaas overleden, maar was een succesvol ondernemer, te zien aan z’n sponsoring van de Zesdaagse. We mochten hem in de Hilton jaren graag verwelkomen in het casino. Nu zorgen z’n nazaten voor een stabiele sponsoring van de Zesdaagse.
Deze anekdote betreft de periode dat ik als PR man moest zorgen dat er meer mensen naar casino Rotterdam zouden komen. Uiteraard maakte ik daarbij ruim gebruik van de bekenden uit de wielersport.
Als één van m'n eerste acties vond ik dat het casino prominent aanwezig moest zijn in Ahoy, bij de Zesdaagse. Het jaar was 1986 en ik had een idee: een draaiende “chip” (fiche) boven de streep. Met de organisatie was ik er snel uit, de “chip” was iets lastiger.
Marvin Smart was een uitstekend adviseur, en ik zorgde voor een 2,5 meter doorsnee chip aan een kabel. Maar die draaide niet! Besloten werd een gelagerd tussenstuk te monteren, hij zou dan door de turbulentie van de renners gaan draaien. Nou, mooi niet!
Toen kwam uw aller WAF beheerder op het lumineuze idee om een ventilatortje op batterijen op het onding te plaatsen. Dit tot grote hilariteit van alle betrokkenen. Hij draaide niet, maar leidde wél tot deze anekdote. Hierbij my sincere apoligies Marvin, I drove you crazy!
In 1986 nodigde Peter Post via mij onze algemeen directeur Joop Kroes uit voor een avondje Zesdaagse, zie m’n verhaal:
‘Ik herinner me een avond in de Zesdaagse, waarin ik algemeen casino-directeur Joop Kroes had meegenomen. Een echte wielerliefhebber, die zich erg verheugde op dit Zesdaagse-bezoek.
Peter Bonthuis en Peter Post runden het spektakel, Joop en ik werden als VIPs in een eigen box op het middenterrein ontvangen. Renners kwamen allemaal een handje geven, promotor Jan Derksen kwam even langs en Peter Post zei tegen Joop: “kom jij ook ’s in mijn casino.”
(Uiteraard had ik Peter uitgenodigd voor de opening van casino Amsterdam Hilton, waar ik de heren aan elkaar had voorgesteld). Beiden glimlachen nu naar ons vanuit de wielerhemel..'
Uit: https://www.onetime.nl/casino-nieuws/wielrennen-en-casinos
In een tijd dat nog altijd door het grote publiek met een scheef oog werd gekeken naar het fenomeen ‘casino’ acceptatie creëren middels toen nog revolutionaire ‘marketing tools.’ Met nadruk op de sport, dat is wat ik destijd probeerde te doen.
Als ik de methodes van toen, het pionieren, proberen en gebruik maken van kansen vergelijk met nu, de doorgedreven marketingtechnieken, de specialisten, het woord ‘content’ en alle terminologie die worden gebruikt om casino’s te promoten moet ik denken aan acteurs.
De manieren van acteren zijn geëvolueerd van gekunsteld karakter- naar methode-acteur. Een prachtig voorbeeld is de omwenteling die Marlon Brando teweeg bracht met z’n rol als Don Corleone in ‘The Godfather’.
Method acting begon in Rusland met het werk van theaterregisseur Konstantin Stanislavski in het begin van de 20e eeuw. Tientallen jaren later herzagen Lee Strasberg (met behulp van psychologische technieken) en Stella Adler (met behulp van sociologische technieken) het originele werk van Stanislavski tijdens hun lessen in de Actor's Studio en de Actor's Group.
Zij ontwikkelden de Methode, een specifieke voorbereidingsstijl voor acteurs waarbij ze de rollen die ze spelen ‘worden' in plaats van simpelweg make-up en kleding aan te trekken en te acteren. Kortom, methode-acteurs leren een rol van binnenuit te doordringen, door een personage te creëren met behulp van hun eigen echte herinneringen en emoties.
In de jaren '50 en '60 werden sterren als Marlon Brando en Paul Newman bekende method-acteurs. Tegenwoordig wordt The Method geregeerd door acteurs als Dustin Huffman, Al Pacino en Meryl Streep. Studenten in een vierjarige acteer- of theateropleiding zullen waarschijnlijk de Methode leren zoals voorgesteld door Strasberg en Adler, en het kan ook worden bestudeerd in de oorspronkelijke studio's en andere speciale conservatoria.
Daar waar in het verleden de regels om het casino te promoten zeer beperkend waren (zie m’n vorige column): vandaag de dag staan ons zeer vele manieren ten dienste om de potentiële ‘klant’ te bereiken. Een hele nieuwe terminologie wordt gehanteerd, de marketing werkelijk tot wetenschap verheven.
Hetgeen jong elan brengt van ‘een paar resultaten' op Google als je intikt online marketing strategie model: “Pagina 1 van circa 161.000.000 resultaten voor online marketing strategie model.”
Zoals acteurs moesten leren wat ‘natural acting’ is, lijkt me de tijd aangebroken om weer ’s om te kijken, te leren van de basisprincipes.
Tot ziens in AHOY, Zesdaagse van 6 t/m 11 december.