Een aantal keer per jaar vlieg ik vanuit Malta naar Nederland om een vergadering te hebben met het Onetime-team. Natuurlijk spreken we elkaar vaak online via Zoom, maar af en toe elkaar in levenden lijve zien is goed voor de teamsfeer en geeft mij de mogelijkheid om een kroketje of bitterbal te eten.
Iets wat helaas niet mogelijk is op het kleine eilandje dat ik mijn thuis mag noemen. Het vliegen van en naar Malta gaat niet altijd van een leien dakje, maar soms zitten dingen ook eens een keer mee. Lees je mee met mijn ervaringen?
De vlucht duurt ongeveer 3 uur en is prima te doen in de Economy Class van Air Malta, in mijn geval wel met extra beenruimte omdat ik aan de grote kant ben. Economy vliegen is niet heel bijzonder. Je hebt een stoel en dat is het zo'n beetje.
Als je een hapje of een drankje wilt, moet je daar uiteraard voor betalen. Een colaatje kost 3 euro, een flesje water 2,50 euro en voor biertjes en wijntjes betaal je nog meer, maar die koop ik nooit.
Ze hebben ook een maaltijd die je kunt bestellen en een "meal deal" voor €12,50. Daarbij krijg je een drankje, een candybar en een briochette of lasagne, of iets in die trant. Het is niet optimaal, maar het zorgt ervoor dat je rond etenstijd tevreden bent.
Voordat ik het vliegtuig instap, koop ik altijd 2 flesjes water, omdat het vliegtuig me altijd een erg droge keel bezorgt en water dan noodzakelijk is. Op het vliegveld betaal je 3 euro voor een flesje water.
Al met al betaal je voor alles wat je wilt hebben. Maar je kunt dit natuurlijk zelf in de hand houden. Het is slechts 3 uur vliegen, dus je kunt ook prima overleven zonder eten en drinken.
Als je een vlucht boekt, krijg je een paar dagen van tevoren de mogelijkheid om tegen een lage prijs te upgraden naar de Business class. Normaal gesproken doe ik hier niet aan, maar ik dacht: laat ik eens kijken wat het prijsverschil is en zien of het echt een groot verschil maakt in beleving. En dan deel ik dit met de lezers van Onetime.
Het eerste voordeel van vliegen in de business class is dat je niet tussen de andere mensen hoeft te wachten in de vertrekhal, maar met de lift naar boven mag gaan en plaats kunt nemen in de VIP-lounge. De VIP-lounge in Malta biedt een prachtig uitzicht over de luchthaven, een groot aantal comfortabele banken en stoelen, en het belangrijkste: een buffet en drankjes.
En daar is natuurlijk waar je je geld moet terugverdienen. Het lopend buffet bestaat uit verschillende Maltese snacks, een kaasplank, diverse vleeswaren, pasteitjes, kip en nog veel meer. Heerlijk natuurlijk, en uiteraard heb ik er smakelijk van genoten.
Terwijl ik aan het wachten was, werd er bekendgemaakt dat ik ruim 1,5 uur vertraging zou hebben (bovenop de 20 minuten die al eerder bekend waren). Dit is vrij standaard bij Air Malta, en ik zou er een apart verhaal over kunnen schrijven. Uiteindelijk vertrokken we iets minder dan 3 uur later dan gepland. Heerlijk!
In het vliegtuig zelf zit je op dezelfde soort stoelen, maar de middelste stoel is altijd vrij en je hebt een prettige hoofdsteun om je hoofd op te laten rusten. Daarnaast staan de stewards en stewardessen altijd voor je klaar en zijn drankjes en een goede maaltijd inbegrepen.
Ik had niet veel verwacht van de maaltijd, maar ik werd verrast. Het was een uitstekende maaltijd en alles smaakte meer dan prima. Wat eten betreft, is de Business class duidelijk een stuk beter dan Economy.
Dan de terugweg, de VIP-lounge in Malta was al luxe, maar "The Loft" in Brussel was nog een stukje beter. Allereerst was er veel zitruimte, werkruimte en aparte tafeltjes om te eten. Daarnaast was er een aparte bar waar je zelf verschillende biertjes kon tappen of sterke drank kon inschenken.
Het eten zag er ook prima uit, maar het aanbod was iets beperkter dan in Malta. Wat in Brussel echter weer uitstekend was, was de koffie. Er stond een mooie machine waar je een heerlijk kopje koffie kon halen, duidelijk van goede kwaliteit.
De terugvlucht verliep min of meer hetzelfde. Dit keer was er 'slechts' anderhalf uur vertraging, dus dat viel nog mee. Het is wel vervelend dat ze in Brussel altijd pre-boarding willen doen. Dan moet je bijna de strijd aangaan om eerder te mogen boarden. Maar uiteindelijk betaal je ervoor en is het niet meer dan fatsoenlijk dat je als eerste het vliegtuig in mag.
Jammer genoeg waren er veel mensen met twee koffers in de eerste klas, waardoor ik mijn koffer ergens anders in het vliegtuig moest plaatsen. Ik zat op de eerste rij vanwege de beenruimte, dus dat betekende dat ik tegen de stroom in moest om mijn koffer op te halen.
Het lijkt misschien klein gezeur, maar ik kies er altijd bewust voor om met prioriteit te boarden. Hierdoor kan ik snel het vliegtuig in en heb ik mijn koffer dichtbij. Op die manier kan ik ook snel het vliegtuig weer verlaten. Vooral op de heenreis is dit prettig vanwege de autohuur en de verdere reis die ik nog moet maken. En als je ervan uitgaat dat er vertraging is, wil je graag snel door.
Ook de vlucht vanuit Brussel had weer een uitstekende maaltijd. Ik weet niet hoe ze het voor elkaar krijgen om die maaltijden zo goed te serveren, maar het is zeker de moeite waard.
Of businessclass het extra geld waard is, hangt voornamelijk af van je eigen portemonnee. Ik vond de ervaring op zichzelf heel prettig, en vooral bij lange vertragingen is een VIP-lounge met hapjes, drankjes en werkruimte erg fijn.
Maar wat kost het nu, hoor ik je vragen. Daarom heb ik even een willekeurige datum gekozen, wel een beetje buiten het zomerseizoen.
Datum | Vlucht | Manier van reizen | Kosten |
---|---|---|---|
11-13 september | Malta-Brussel v.v. | Go light + prioboarding, extra beenruimte | €185,94 |
Just business | €387,94 |
Ik heb voor deze opties gekozen omdat ik altijd met een laptoptas en een handbagage reis. Als je voor een langere tijd reist of met meer bagage, kom je in andere prijscategorieën terecht. Het is dan beter om zelf te controleren wat de kosten zijn. Als je met "Just Business" vliegt, mag je een koffer inchecken, wat met Go Light niet mogelijk is.
Het verschil is € 202 heen en terug. Zoals eerder besproken, koop ik per reis 2 flesjes water en een maaltijd aan boord. Dat komt neer op € 18 x 2 = € 36. Kortom, je betaalt nog steeds € 174 meer dan bij Go Light. Is dat het waard?
Ik zou zeggen: nee. Natuurlijk is het een leuke ervaring en lekker om een keer mee te maken, maar ik zou er geen standaard van willen maken.
Als je wat extra geld hebt, misschien door een leuke winst in een online casino of een goede bitcoin-investering, dan kun je het eens uitgeven aan Business class vliegen.
Wat je ook kunt doen, is de prijzen goed in de gaten houden. Soms is Business class goedkoper dan Economy, en soms krijg je de kans om tegen een redelijke prijs te upgraden. Maar voor de 3 uur durende vluchten van Malta naar Brussel en vice versa is het extra geld eigenlijk niet de moeite waard. Bovendien is er altijd voldoende werkruimte en rustige plekken op Brussels Airport als je te vroeg bent.
Ik heb genoten van het reizen in de Business class, alhoewel er op de korte vluchten weinig verschil is, maar ik heb niet het idee dat het de extra €150 waard is.
Het is vooral de toegang tot de lounges voor de reis die het aangenaam maken. Ik wil nog wel eens op een lange intercontinentale vlucht in de Business class reizen en ervaren hoe dat is. Voor nu blijf ik tevreden met Economy class en een beetje extra beenruimte!