Bingoal, een bekende bookmaker, kampte sinds 19 april 2023 met storingen op hun website. Spelers konden niet inloggen en de aanbieder was telefonisch onbereikbaar. Ondanks dat de storingen lijken te zijn verholpen, hebben sommige spelers nog steeds twijfels over de betrouwbaarheid van Bingoal, mede vanwege eerdere problemen.
Onetime heeft Bingoal om een reactie gevraagd, en kwam met een verklaring. Lees verder voor meer informatie over de recente storingen en de geschiedenis van problemen bij Bingoal.
Sinds 19 april kampte de bookmaker Bingoal met storingen, zo bleek uit verschillende berichten op het Onetime-forum. Spelers konden niet terecht op de website en Bingoal was telefonisch onbereikbaar. Er verschenen geen berichten over de storing op de social media pagina's van Bingoal.nl.
Vanaf zaterdagavond rond klokslag 22:30 konden spelers weer inloggen op de website van Bingoal, zo bevestigden enkele forumleden die eerder problemen hadden gemeld. Het lijkt erop dat de storingen zijn verholpen en dat de website weer normaal functioneert.
Toch maakten sommige spelers zich zorgen over de betrouwbaarheid van Bingoal en kozen ervoor om hun geld op te nemen. Het gebrek aan communicatie vanuit Bingoal over de oorzaak van de storingen droeg bij aan deze zorgen.
Wanneer spelers nu proberen in te loggen op de website van Bingoal, krijgen ze eerst een popup te zien van Cloudflare met de melding "Controleren of de verbinding met de site veilig is". Voordat spelers door kunnen gaan, moet de beveiliging van hun verbinding worden beoordeeld en moet er een vinkje worden geplaatst.
Bij deze melding staat de uitleg: "Verzoeken van schadelijke bots kunnen zich voordoen als legitiem verkeer. Soms zie je deze pagina terwijl de site controleert of de verbinding beveiligd is."
Eerder waren er ook storingen gemeld bij Bingoal op het Onetime-forum. Zo maakte forumlid DeValssper op 17 januari 2022 melding over het verdwijnen van saldo en op 15 februari 2022 meldde TheGreatOne over een storing waarbij hij werd geredirect naar de .be versie van de website.
Los van deze storingen heeft Bingoal in juni 2022 te maken gehad met een storing op het gebied van de CRUKS-controle. Door een verlopen certificaat kon Bingoal gedurende drie dagen geen controles in CRUKS uitvoeren.
Ondanks deze storing heeft Bingoal besloten om spelers toch online te laten gokken op haar website. Hierdoor heeft het gokbedrijf zich niet gehouden aan de zorgplicht en heeft het vijf spelers laten gokken die stonden ingeschreven in CRUKS. Bingoal heeft hiervoor een boete van € 350.000 gekregen van de Kansspelautoriteit.
Bingoal heeft in een reactie op de recente storingen laten weten dat de website de afgelopen dagen slachtoffer is geworden van DDoS-aanvallen, net zoals andere websites in België. Deze aanvallen hebben als doel de website onbereikbaar te maken voor de bedoelde spelers/klanten door een grote hoeveelheid botverkeer naar de website te sturen.
Om dit malafide verkeer te filteren, heeft Bingoal de diensten van Cloudflare ingeschakeld, de wereldleider op het gebied van bescherming tegen DDoS-aanvallen. Het gebruik van Cloudflare heeft echter implicaties gehad voor bepaalde casinospellen en heeft dus voor enige overlast gezorgd.
Bingoal werkt momenteel dag en nacht om alles weer normaal te laten werken en zal dagelijks de veiligheidsinstellingen monitoren en indien nodig aanpassen om toekomstige storingen te voorkomen.