In België heeft men opnieuw de regels rondom gok-reclames aangescherpt. Online kansspelexploitanten mogen niet meer adverteren in België.
Operators zagen de bui al aankomen en hebben alle tijd gehad zich voor te bereiden op de nieuwe regels. Eerder dit jaar werd de kansspel-wet al op de schop genomen en werden er regels gesteld aan het uitzenden van gok-gerelateerde reclames tijdens live sportwedstrijden. Ook werd het aantal wedkantoren teruggebracht van 1000 naar 674. Daarnaast moeten alle speelautomaten in de horeca worden voorzien van zogenaamde e-ID-lezers. Deze regels zijn in het leven geroepen om minderjarigen te beschermen.
Nu komen daar nieuwe regels bij, nadat Minister van Justitie, Koen Geens, reeds meerdere keren had aangedrongen op restricties op reclame voor kansspelen.
Eerder dit jaar was er al een uitspraak gedaan over de beperkte mogelijkheden van het adverteren tijdens live sportwedstrijden door online bookmakers. Terwijl online bookmakers nog mogelijkheden hebben tot adverteren, is dit voor online casino-operators uitgesloten.
Voor online casino-exploitanten betekent dit concreet dat er enkel kansspelen mogen worden gepromoot op de website van de aanbieder zelf. Bovendien moeten deze advertenties worden goedgekeurd door de autoriteiten, alvorens deze live gaan.
Gok-bedrijven mogen niet langer beroemdheden of bekende atleten gebruiken als onderdeel van hun marketingactiviteiten. Dit met als doel jongeren te beschermen, omdat ze een voorbeeld nemen aan deze personen.
Daarnaast zijn er limieten vastgesteld voor wat casino-exploitanten mogen bieden qua bonus. Ook is er vastgesteld wat spelers maximaal per week mogen storten. Creditcards zijn niet toegestaan tijdens het stortingsproces.
Terwijl het in nagenoeg heel Europa mogelijk is online een gokje te wagen, blijft Nederland ver achter. Het wetsvoorstel voor het mogelijk maken van online gokken is door de tweede kamer goedgekeurd. Echter blijft het nu steken in de eerste kamer en zorgen extra vragen voor vertraging. Inmiddels is men ver met het beschrijven van de lage regelgeving.
In andere landen zijn ze wat dat betreft een stuk verder en hebben ze net als in België maatregelen getroffen voor een (beperkt) verbod op gok-advertenties. In Italië bijvoorbeeld geldt er een algeheel verbod op alle gok-advertenties dat vanaf 1 januari 2019 van kracht moet gaan. Italië heeft het zelfs doorgevoerd op de sponsoring van sportteams door casino-exploitanten. Dit mag ook niet meer.
Ook in het Verenigd Koninkrijk pleiten ze voor strengere regelgeving rondom gok-reclames voor en tijdens sportwedstrijden.
In Australië heeft men een vergelijkbaar pakket aan maatregelen en mogen er tot 5 minuten voor een sportwedstrijd gok-reclames worden getoond, als ook vanaf 5 minuten na een sportwedstrijd.
We blijven het laatste nieuws rondom kansspelwetgeving in en buiten Nederland op de voet volgen.