Bedrijven en consumenten kunnen te maken krijgen met een brief van een incassobureau. Veelal terecht, maar soms ook niet. Waar kun je als consument mee te maken krijgen en andersom, waarmee moet je als bedrijf rekening houden wanneer je voornemens bent een incassobureau in te schakelen?
Wanneer je als consument (of bedrijf) niet op tijd je rekening betaalt, kun je te maken krijgen met een incassobureau. Een incassobureau wordt ingeschakeld om de kosten te dekken die een ondernemer oploopt bij het innen van schulden.
Een incassobureau wordt niet zomaar ingeschakeld, daar gaat een aantal brieven aan vooraf. Een ondernemer wil zijn geld echter zo snel mogelijk ontvangen om op zijn beurt de rekeningen te kunnen betalen. De consument dient in de regel de rekening binnen 14 dagen te betalen. Wanneer je als consument de rekening niet binnen een termijn van 14 dagen betaalt én na een aanmaning wederom 14 dagen laat passeren, is de ondernemer gerechtigd een incassobureau in te schakelen.
Lees ook: makkelijk online geld verdienen
De kosten voor de ondersteuning die het incassobureau een bedrijf biedt, worden verhaald op de consument. Deze bedragen dienen aan wettelijke eisen te voldoen (WIK), zodat het uiteindelijk te betalen bedrag niet oploopt tot een gigantisch bedrag. De hoogte van de incassokosten hangt samen met de hoogte van de oorspronkelijke totaalsom en is opgedeeld in staffels:
Een uitzondering op de regel is van toepassing op bedragen lager dan €267,-, hier mag minimaal €40,- aan kosten worden gerekend, omdat dit bedrag als minimumbedrag is vastgesteld in de wet.
Bovenop deze incassokosten mag een ondernemer ook maximaal 2% misgelopen rente rekenen over de oorspronkelijke hoofdsom.
In de wereld van incassobureaus is er ook een aantal ‘boefjes' dat onterechte inningen probeert te doen. Bovendien kan ook een ondernemer fouten maken en zodoende onterecht een bureau inschakelen. Onterecht zijn vorderingen wanneer:
Wat kun je doen als je denkt dat een vordering onterecht is?
Als consument moet je zorgen voor bewijs, waarbij je aangeeft niet te gaan betalen. Dit alles leg je vast in een dossier, zodat hier op een later moment gebruik van kan worden gemaakt. Laat je dus niet afschrikken door een bureau en schakel direct je rechtsbijstandsverzekering in (indien afgesloten). Ben je er van bewust dat enkele incassobureaus er een wel heel vreemde en agressieve werkwijze op nahouden en dreigen met dagvaardingen, een negatieve BKR registratie en meer! Dit mag volgens de wet helemaal niet!
Lees ook: hoe werkt een minilening?
De meeste incassobedrijven zijn aangesloten bij de NVI en dienen zich aan de regels te houden. Deze vereniging heeft een eigen geschillencommissie waar je als consument terecht kunt op het moment dat er ongeregeldheden zijn. Er zijn ongeveer 30 incassobureaus aangesloten bij de NVI die samen 70% van de markt in handen hebben. Wanneer je te maken krijgt met een incassobureau dat niet is aangesloten bij de NVI, kun je terecht bij je rechtsbijstandverzekering. Vooralsnog is de markt van incassobureaus namelijk onbeschermd, wellicht dat hier in de toekomst verandering in gaat komen.
Wanneer er een gerechtsdeurwaarder bij je aanbelt, heb je te maken met iemand die handelt uit naam van de wet. Een gerechtsdeurwaarder is een benoemd ambtenaar en dient te handelen volgens de wet. Een gerechtsdeurwaarder mag officiële documenten overhandigen en heeft toestemming het vonnis van een rechter uitvoeren, zoals een inbeslagneming.
Niets is zo vervelend als een klant die de rekeningen niet betaalt. Een incassobureau biedt daarom een handvat om alsnog de schuld te kunnen laten innen. Voordat je als bedrijf een incassobureau in de arm neemt, is het wel verstandig een aantal zaken in het achterhoofd te houden:
En incassobureau geldt veelal als laatste redmiddel om je schulden te innen. Het is dan ook belangrijk dat je er alles aan hebt gedaan om de klant te laten betalen, waarbij het voornaam is allereerst te zorgen dat de factuur snel wordt verstuurd. Doe je dit binnen enkele dagen na de dienstverlening/aankoop, dan neemt de klant je serieus. Ben je hier laks in, dan werk je mogelijk hetzelfde gedrag bij de klant in de hand.
Zorg verder dat op een vriendelijke wijze een eventuele herinnering/aanmaning wordt verstuurd. Er zijn voorbeeldbrieven te vinden op het internet, maar nog beter is om deze persoonlijk te maken. In een aanmaning moeten sowieso de volgende zaken duidelijk worden:
Mocht de betalingstermijn bijna zijn verstreken, dan helpt het veelal kort telefonisch contact te leggen met de klant. Soms hebben klanten de factuur over het hoofd gezien of zijn er andere zaken aan de hand. Je zou dit moment kunnen aangrijpen om een betalingsregeling in gang te zetten, waarbij het belangrijk is dit alles op papier te zetten.
Mocht je er uiteindelijk niet in slagen om de klant te laten betalen, kun je op zoek naar een (bij de NVI aangesloten) incassobureau.
De meeste incassobureaus hanteren het principe 'no cure, no pay'. Wanneer zelfs het incassobureau het niet geregeld krijgt de schuld te innen, hoef je hen niet te betalen. Bedenk wel dat in een enkel geval een incassobureau ervoor kiest gerechtelijke stappen te zetten. Deze kosten komen dan mogelijk voor jouw rekening. Het is daarom goed van te voren te bekijken wat er allemaal onder 'no cure, no pay' valt.
Een incassobureau is in het leven geroepen om geld te verdienen, maar ook hier kan het flink misgaan. Het kan zomaar gebeuren dat het geld dat door de debiteur is gestort in rook opgaat! Dat zou een flinke domper zijn!
Het is daarom goed om na te gaan of het betreffende bureau beschikt over een derdenrekening. Het geld dat naar deze rekening wordt gestort, wordt beschermd.
Zowel consumenten als bedrijven zouden met deze informatie een heel eind moeten komen. Mochten er nog opmerkingen zijn of aanvullingen, laat deze achter bij reacties!