Veel mensen dromen van een financieel zorgeloos bestaan en zoeken naar manieren om dit werkelijkheid te laten worden. Dit kan bijvoorbeeld door het bedenken van een mooi idee om hier vervolgens veel geld aan te verdienen. De werkelijkheid laat zien dat dit maar voor weinig mensen is weggelegd.
En dan zijn er mensen die allerhande ideeën bedenken om een casino een poot uit te draaien. Dit laatste blijft veel mensen fascineren, er zijn dan ook meerdere films over gemaakt. In dit artikel bespreken we enkele bekende grote vormen van fraude en maak je kennis met 8 trucs om een speelhal te belazeren.
In de afgelopen decennia zijn er verschillende oplichters ontmaskerd die op diverse manieren grote sommen geld hebben weten te ‘verdienen' in het casino. Wellicht ken je het verhaal van de Italiaanse oplichter die met behulp van speciale contactlenzen onzichtbare inkt kon waarnemen. Door de speelkaarten te merken wist hij met poker en blackjack duizenden euro's te winnen.
Een andere populaire truc was de kaartentruc met behulp van een Hold-Out, een apparaatje dat gebruikt werd om specifieke kaarten uit de mouw te 'toveren'. Een Royal Flush lag hiermee binnen handbereik. Veel van deze oplichters liepen tegen de lamp en dat had onder andere te maken met het feit dat hebzucht de overhand nam.
In de Nederlandse speelhallen zijn er in de laatste decennia meerdere gevallen van fraude gemeld. Zo was het tot jaren geleden nog mogelijk om 'te hengelen'. Dit was niets anders dan een touwtje met daaraan een muntje, die na het verschijnen van de credits, weer terug werd getrokken.
Een ander voorbeeld is de automatische roulette, waarbij er een gaatje in de koepel werd geboord, om vervolgens met een stokje het balletje in het juiste nummer te dirigeren. Deze manier van oplichting komt nog zelden voor, tegenwoordig worden de koepels hufter-proof gemaakt.
De meeste speelautomaten worden tegenwoordig dusdanig ontworpen dat er niet mee te frauderen valt. Wel is het bekend dat er in het verleden -en zelfs op dit moment – speelautomaten zijn met fouten in de software. Zo heeft een groepje spelers tijdenlang aanzienlijke bedragen uit het nieuwste type random runner weten te ontfutselen.
De meeste manieren van fraude bestaan uit iets kleinere vergrijpen en het is als casinomedewerker goed te weten wat zoal mogelijk zodat je deze gasten op heterdaad kunt betrappen.
Voor deze gewiekst, maar simpele, methode nemen we de Multiplayer als voorbeeld. Bij het spelen van deze speelautomaat dien je voor iedere druk op de startknop de inzet te bepalen. Vervolgens wordt er gezorgd voor een prijs in beeld, bijvoorbeeld 1 lijn kersen op inzet 2 (credits), wat op deze inzet goed is voor 14 (credits). Nu wil het geval zo zijn, dat de inzet kan worden verhoogd naar bijvoorbeeld 40 (credits), terwijl de winnende combinatie kersen blijft staan. Vanaf dat moment wordt er een melding gedaan bij een casinomedewerker dat er onvoldoende prijs is toegekend op inzet 40 en wordt er gewezen naar de clubmeter die minder punten laat zien dan dat de speelautomaat had moeten ‘geven'. Vooral nieuwe medewerkers zijn niet bekend met het terughalen van de spelhistorie van de Multiplayer en kiezen in sommige gevallen voor de makkelijkste weg: een (coulance) vergoeding.
Veel speelautomaten geven boven een bepaalde ondergrens (bv. minimaal €200) de melding ‘handpay' nadat er op uitbetalen is gedrukt. Er moet een medewerker aan te pas komen om de uitbetaling in orde te maken. Het is aan de medewerker de taak om de uitbetaling aan de juiste gast uit te betalen. Toch zijn er gevallen bekend, waarbij andere gasten de handpay in ontvangst namen. Dit doen ze door snel naar de kassa te lopen en het automaat-nummer door te geven. Vaak geven ze te kennen haast te hebben om daarmee de druk op te voeren. Deze truc wordt ook weleens toegepast bij de mystery jackpot.
De laatste tijd zien we de actie steeds vaker voorbij komen, het 21-spel (blackjack-spel). Deze actie is populair bij gasten, omdat je direct ziet of je prijs hebt. Casino's promoten de actie onder verschillende noemers, maar gebruiken allemaal dezelfde tickets van '21 Gold'. Dit spel kun je als consument gewoon kopen voor nog geen twee tientjes. De grap is dat de twee hoofdprijzen (uitkomst 21) apart verpakt zitten in het spel. Slimme gasten nemen de ‘gekochte prijs' mee op de eerste dag dat de actie van start is gegaan (zo vroeg mogelijk) en wisselt de afgegeven ticket in met de winnende ticket. Het winnende ticket heeft weliswaar een ander serie-nummer, maar er is (nagenoeg) geen medewerker die hier naar kijkt. En dan kunnen die twee tientjes investering ineens snel meer waard zijn.
Regelmatig organiseren speelhallen zogenaamde tombola's, waaraan kan worden deelgenomen. Enkele casino-organisaties kiezen ervoor gasten te laten deelnemen door een formulier in te laten vullen. Dit is prima, maar als de inschrijfformulieren voor het grijpen liggen, is het zo gepiept er enkele kopietjes van te maken. En als de gasten zelf de ingevulde papieren in de tombola-bak kunnen gooien , wordt daarmee de kans op een prijs steeds groter.
In speelhallen kun je briefgeld in laten wisselen bij de kassa, maar ook bij een van de wisselaars. Deze machines worden eens in de tijd gevuld met munten, maar raken ook weleens leeg tijdens opening. Nadat een biljetje is ingegeven, kan de machine halverwege stoppen met het uitspugen van munten. En er zijn wisselmachines die niet aangeven, hoeveel munten de gast nog moet krijgen. En als gasten dit weten, kan er nog weleens eentje tussen zitten die er een paar muntjes bij verzint.
De meeste speelautomaten zijn tegenwoordig voorzien van een biljet-lezer. In veel gevallen kleurt deze groen indien deze in werking is. Mocht een biljet-lezer in storing staan, wordt dit aangeduid met een rode kleur. Medewerkers behoren niet werkende biljet-lezers door te geven aan de technische dienst, immers alles dient te werken. Juist deze biljet-lezers kunnen het doelwit zijn van kwaadwillenden die net doen alsof de lezer in storing springt, nadat een biljetje is ingegeven. Met een beetje geluk wordt het biljetje vergoed door een medewerker.
De Megastar is een populaire automatische roulette in speelhallen. En naast de bekende fraude rondom het boren van een gaatje in de koepel, is er nog een andere vorm van fraude bekend. De Megastar is ingesteld met een bepaalde inworp-limiet. Wanneer er meer wordt ingeworpen dan deze limiet, vallen de munten door naar de uitbetaal-bak. Echter zijn er gevallen bekend van Megastars waarbij de munten door vielen, maar er alsnog credits werden toegekend.
In de afgelopen jaren hebben we diverse vormen van samenwerkingen vernomen, tussen gasten en casinomedewerkers. Vooral het spelen op de jackpot is erg populair bij gasten, in samenwerking met sommige casinomedewerkers. Wanneer de jackpot hoog staat zie je het nogal eens gebeuren dat enkele gasten een hele rits speelautomaten aanzetten in de zogenaamde spaarstand. Dit kost ze niets, maar kan wel de jackpot triggeren. Medewerkers zouden dit aan moeten pakken, maar we kennen de verhalen van medewerkers die een oogje dichtknijpen in ruil voor een percentage van de jackpot.
Daarnaast kennen we de verhalen over het casinomanagement systeem ‘REAC', waarvan we weten dat er behoorlijk wat gasten zijn die er veel voor over hebben, hier een uitdraai van te krijgen. Deze uitdraai geeft informatie over de inworp en uitbetalingen van speelautomaten. En de uitdraai kan enkel worden afgegeven door (bevoegde) medewerkers, in ruil voor een extraatje.
Een groot deel van de fraudeurs loopt op een zeker moment tegen de lamp, mede omdat het nooit genoeg is en men dus te gretig is. Bovendien komen verschillen in de geldadministratie al vrij snel naar boven en wordt er gekeken waar het vandaan komt. Declaraties, vergoeding, actie-prijzen, alles wordt bijgehouden en zorgt dat veel te achterhalen valt. Gasten die door de mand vallen, krijgen in veel gevallen een onvrijwillig verbod, ook wel zwarte lijst genoemd. Casino's weren dit soort gasten maar al te graag en sta je op zo'n lijst, dan kom je er vaak nooit meer in. In extreme gevallen, wordt de zwarte lijst zelfs gedeeld met alle vestigingen van de desbetreffende organisatie. En niet zelden wordt de politie ingeschakeld. Niet doen dus!