Electric Car 513627 1280

Elon Musk: avonturier met miljarden op de bank

Zeggen we Elon Musk, dan zeg jij waarschijnlijk Tesla, en andersom. Als CEO en oprichter van het bedrijf achter dé elektrische auto is hij de laatste tijd ongeveer net zoveel in het nieuws als Trump, zowel positief als ook negatief. Nu hij zojuist weer een motie van wantrouwen van de board of directors heeft overleefd, is het tijd om eens in het leven van deze zakenman te duiken.

OneLuckyLady Avatar geplaatst in Over knaken door OneLuckyLady
op 19 mei 2022
Electric Car 513627 1280

Levensverhaal in een notendop

Even kort: wie is Elon Musk? Geboren in 1971 in Zuid Afrika, leerde hij zichzelf op zijn tiende, na kennisgemaakt te hebben met de Commodore spelcomputer, programmeren. Op zijn twaalfde verkocht hij zijn eerste computerspel.

Via zijn Canadese moeder verkreeg hij in 1989, net voor zijn achttiende verjaardag, het Canadese staatsburgerschap en verhuisde naar Ontario om daar te studeren. Na twee jaar stapte hij over naar de universiteit van Pennsylvania. Tijdens die studie kocht hij met een medestudent een studentenhuis om dit als nachtclub te gebruiken.

In 1995 verhuisde Musk naar Californië om aan de Stanford University te promoveren in de natuurkunde, maar na twee dagen (!) besloot hij te stoppen om bedrijven op te gaan richten die zich richten op internet, duurzame energie en de ruimte. In 2002 werd hij officieel Amerikaan.

Al vanaf jonge leeftijd was hij dus ondernemend en was een ingenieur in de dop. Dit heeft hij in zijn latere leven verder ontwikkeld en is daarmee uitgegroeid tot één van de bekendste mannen ter wereld, die ook nog eens een goed gevulde bankrekening heeft.

Paypal 784404 1280
Musk cashte goed toen PayPal overgenomen werd door eBay

Zip2

In 1995 richtte Elon samen met zijn broer Kimbal het bedrijf Zip2 op. Dit internetbedrijf, gefinancierd door een groep durfkapitaalverstrekkers, ontwikkelde digitale stadsgidsen voor bijvoorbeeld kranten. Onder andere de New York Times maar ook de Chicago Tribune sloten een contract met het bedrijf. Musk wilde graag CEO worden maar daar ging de raad van commissarissen unaniem niet mee akkoord. Uiteindelijk werd het bedrijf overgenomen door Compaq voor 307 miljoen Dollar, waarvan 22 miljoen voor Musk was.

PayPal

In 1999 werd X.com door Musk opgericht, een online betaalplatform. Dit was in de tijd dat ‘internet' en ‘bankieren' nog twee aparte termen waren die tot op heden nog niet verenigbaar leken te zijn. Musk investeerde 10 miljoen in dit project (hij had nog wat over van de verkoop van Zip2 ;-)).

In 2000 werd X.com samengevoegd met het bedrijf achter PayPal, Confinity en in 2001 ging het gefuseerde bedrijf verder onder de naam PayPal, en richtte zich op het betaalplatform onder diezelfde naam. Door nieuwe klanten geld te geven als ze zich registreerden, groeide het platform in beginsel al snel.

In 2002 werd PayPal overgenomen door eBay voor 1,5 miljard Dollar. Als grootste aandeelhouder, met 11,7%, ontving Musk hiervan 165 miljoen. Inmiddels is PayPal één van de grootste betaalplatformen wereldwijd, en het werd in 2015 door eBay afgestoten en ging zelfstandig én beursgenoteerd verder. Inmiddels is de populariteit enigszins aan het afnemen en verliest het aandeel aan onder andere Adyen.

Rocket Launch 67723 1280
Dat moet goedkoper kunnen, dacht Musk

SpaceX

Inmiddels had Musk dus al een dikke 175 miljoen Dollar verdiend en het was het begin van dit millennium. In 2001 start hij een concept om in een experimentele broeikas gewassen te laten groeien op Mars. Hij gaat hiervoor naar Rusland om te kijken wat de mogelijkheden zijn, hij krijgt een raket aangeboden voor 8 miljoen Dollar en verlaat beledigd de vergadering.

Onderweg terug naar huis, in het vliegtuig, bedenkt hij dat hij een bedrijf op kan richten voor het betaalbaar produceren van raketten, hij heeft dan berekend dat de materiaalkosten van een raket slechts 3% van de verkoopprijs bedragen. En het bedrijf SpaceX is geboren.

Musk investeert 100 miljoen Dollar, verkregen uit de verkoop van zijn eerdere projecten, in het bedrijf, dat voluit Space Exploration Technologies heet. De langetermijnvisie van het bedrijf is om bevolking in de ruimte te creëren. Naast algemeen directeur is Musk ook de hoofd designer.

Falcon 1 en 9

De eerste drie lanceringen van de Falcon 1 raket waren helaas niet succesvol en SpaceX stond op de rand van de afgrond. Omdat Musk toch in zijn project geloofde investeerde hij in 2008 zijn laatste privékapitaal en riskeerde daarmee een faillissement van zowel het bedrijf als hem persoonlijk. Gelukkig voor hem was de vierde lancering in september 2008 wel succesvol, en ook de vijfde lancering lukte. Met de laatste twee vluchten was het gelukt om een lading en een satelliet in de baan om de aarde te brengen.

Daarna werd het tijd voor de grotere Falcon 9, waarmee 28 lanceringen werden uitgevoerd tussen 2010 en 2017, waarvan er slechts eentje faalde. De 29e lancering kon niet doorgaan omdat twee dagen voor de lanceerdatum de raket en lading verbrandden bij een testvlucht.

In 2006 ging SpaceX al een contract aan met de NASA om de Falcon verder te ontwikkelen om lading naar het Internationale Space Station te (ISS) brengen. In 2008 werd dit opgevolgd door een contract voor 12 vluchten met de Falcon 9 en Dragon (waarover hieronder meer) ter waarde van 1,6 miljard Dollar.

Spacex 693229 1280
SpaceX is nog steeds een van de ‘kindjes' van Musk maar is inmiddels wel miljarden waard!

Dragon

De Dragon is het eerste ruimteschip van SpaceX en schrijft in 2012 geschiedenis door als eerste commerciële ruimteschip ISS te bereiken. Inmiddels is de Dragon 2 in ontwikkeling om in 2019 de eerste bemande vlucht uit te kunnen voeren. Sinds 2014 is SpaceX één van de 2 bedrijven om astronautentransport te ontwikkelen. Dit is tot 2018 voorbehouden aan de Sojoez ruimtecapsule maar gaat dus per volgend jaar commercieel.

Records

SpaceX is recordhouder op verschillende vlakken, zo is het het grootste private raketbedrijf ter wereld. Ook is het houder van het record van de grootste stuwkracht gewichtsverhouding ooit gemeten. In twee jaar tijd heeft SpaceX 100 Merlin 1D motoren geproduceerd, dit is de effectiefste raketmotor tot nu toe. Dit jaar vloog de Falcon Heavy voor het eerst, en het is de krachtigste raket die beschikbaar is op aarde. Daarnaast is het efficiënt en vele malen goedkoper dan (lichtere) raketten.

Musk geeft aan dat hij bemande ruimtevluchten met een factor 10 goedkoper wil maken. Hij heeft een visie waarbij hij tussen 2021 en 2031 mensen naar Mars wil sturen. Hij hoopt daar in 2040 een kolonie opgezet te hebben met zo'n 80.000 inwoners.

Tesla 1738969 1280
We kennen Musk allemaal als CEO van Tesla. Daarnaast is hij de hoofdontwerper van de elektrische auto's van het bedrijf.

Tesla

Ondanks dat SpaceX misschien wel het meest succesvolle en tot de verbeelding sprekende project van Musk is, kennen de meeste mensen hem toch meer van Tesla. Natuurlijk, je hebt meer kans een Tesla tegen te komen dan in een ruimteschip te zitten, maar toch. Tesla is namelijk niet eens door hem opgericht…

Tesla Motors werd in 2003 opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning die ook de eerste financiering voor hun rekening namen. Musk trad in februari 2004 toe tot de raad van bestuur als voorzitter en begeleidde de eerste financieringsronde. Ook was hij nauw betrokken bij het ontwerp van de Tesla Roadster.

Toen in 2008 de financiële crisis echt toesloeg, vond Musk het tijd dat hij het roer overnam en werd CEO én hoofd designer. Op dit moment is hij dat nog steeds, al zijn er afgelopen 10 jaar momenten genoeg geweest dat hij op het punt stond afgezet te worden. Met mooie praatjes weet hij zichzelf steeds weer tijd te geven als topman van Tesla.

Car 3117778 1280
Overal laadpalen, het moet de verkoop van elektrische auto's stimuleren.

Wapenfeiten in de tijd van Tesla

Wereldverbeteraar als hij is, staat Musk met Tesla ook weer voor het veroveren van de wereld met schone auto's. Naast de ontwikkeling van auto's, produceert het bedrijf ook elektrische motoren voor andere merken. Zowel Daimler als Toyota hebben een langlopend contract als investeerder in Tesla afgesloten met Musk.

Ook is Tesla druk in de weer met het opzetten van een dicht netwerk van laders en snelladers op openbare plekken. Dit om de meest gehoorde klacht over elektrische auto's, namelijk de actieradius, te tackelen. Musk gelooft dat als er maar genoeg plekken zijn waar mensen kunnen laden, de verkoop van elektrische auto's vanzelf beter zal gaan.

In 2014 heeft Musk bekend gemaakt dat andere bedrijven gebruik mogen maken van de patenten van Tesla Motors, zolang als dat dat bijdraagt aan de versnelde ontwikkeling van elektrische auto's.

Musk loopt binnen met Tesla

Hoewel er al tijden geruchten gaan dat het met Tesla Motors niet zo goed gaat, heeft het Musk geen windeieren gelegd. Zo bezit hij naar verluid 20% van de aandelen van het bedrijf. Dit komt mede doordat hij afgelopen maart nog voor een dikke 9 miljoen Dollar aandelen kocht. Dat dit wellicht een rare sprong was om zijn vertrouwen in het bedrijf kracht bij te zetten, laten we maar even buiten beschouwing.

Voordat Elon SpaceX opzette had hij uit eerdere verkopen van Paypal en Zip2 zo'n 175 miljoen Dollar overgehouden. Dit heeft hij echter ook allemaal geïnvesteerd in SpaceX.

Bij Tesla verdient hij momenteel een symbolisch salaris van 1 Dollar per jaar. En toch hoeven we geen medelijden te hebben met deze (af en toe toch wel) vreemde vogel. Tot 2014 bedroeg zijn salaris naar verluid 78 miljoen Dollar per jaar, geen kattenpis. En hoewel dat nu nog maar een Dollar is, verdient hij nog steeds dik aan prestatiegebonden bonussen en dividend op zijn aandelen. Op dit moment ligt zijn inkomen bij Tesla dus op $37.000, het wettelijk minimum loon in Californië. Voor Musk hoeft het naar eigen zeggen ook niet, idealist als hij is.

Die bonus, dat is een ander verhaal. Het target dat daaraan hangt is fors. De waarde van het bedrijf moet namelijk $650 miljard worden. Dat is nu ‘slechts' $52 miljard. Als dat lukt kan Musk hiermee maximaal 55,6 miljard Dollar verdienen.

 

Golden Gate Bridge 388917 1280
Van Zuid Afrika via Canada naar Californië, Elon Musks bedrijven zijn natuurlijk gevestigd in Silicon Valley.

Hoeveel is Musk vandaag de dag waard?

Musk heeft op dit moment dus vooral aandelen in Tesla en verdient waarschijnlijk ‘aardig' bij SpaceX. Dat bedrijf is alleen al 20 miljard dollar waard.

En Musk? Elon Musk heeft 230,4 miljard dollar in maart 2022. Maar hij houdt dit niet allemaal voor zichzelf. Zo is hij de afgelopen jaren bij meerdere projecten betrokken geweest:

  • SolarCity, producent van zonnepanelen. Met als doel de grootste te worden, en zo goedkoop mogelijk te produceren met zo veel mogelijk rendement. Het streven is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Het is inmiddels een onderdeel van Tesla geworden.
  • Hyperloop: een idee voor een transportsysteem tussen Los Angeles en San Francisco. Het lijkt erop dat het vooralsnog bij een idee is gebleven al zijn er andere (niet gerelateerde) initiatieven wereldwijd.
  • Neuralink: een start-up met als doel Artificial Intelligence en het menselijk brein te laten integreren.
  • The Boring Company: files op laten lossen door tunnels te graven. De eerste boorwerkzaamheden zijn op de SpaceX terreinen gestart.

Daarnaast is Musk bekend als filantroop en heeft een eigen foundation, die moet helpen om de wereld een mooiere en betere plek te maken. Vooral bij rampen biedt de foundation hulp (op zijn eigen manier natuurlijk). Denk aan zonnepanelen om het terrein waarvandaan hulporganisaties hulp bieden, van stroom te voorzien.

 

Moet hij het nog delen?

Musk is twee keer getrouwd geweest. Uit zijn eerste huwelijk heeft hij vijf kinderen, waarvan er één aan wiegendood is overleden. Recent had hij een relatie met Amber Heard (de ex van die andere rare snoeshaan, Johnny Depp). Verder hoor je weinig over zijn privéleven en schijnt hij momenteel vrijgezel te zijn.

Of en hoeveel alimentatie hij betaald is niet bekend. Ook weten we natuurlijk niet hoe zijn testament eruit ziet. Ik durf wel te gokken dat vooral de hele wereld beter zal worden van zijn erfenis, gezien zijn fanatisme voor een beter milieu.

on air