Een hele generatie groeit er nu mee op: Youtubers. Mocht je nu denken: ‘Youtubers?' dan hoor je dus niet bij die generatie. Nee, zonder gein, Youtubers zijn de nieuwe sterren van dit moment. Ze worden ook wel vloggers genoemd, maar dat doet velen van hen tekort.
Het zijn de jongens en meisjes die hun geld verdienen met filmpjes op Youtube. Namen als Enzo Knol, Nikkie Tutorials, StukTV of Dylan Haegens zeggen de meesten wel wat. Maar wat verdienen die gasten nu eigenlijk?
Het lijkt misschien heel makkelijk, af en toe een filmpje maken en plaatsen op Youtube en daar je geld mee verdienen. En zo zijn de meesten misschien ook wel begonnen, maar inmiddels hebben de grote Youtubers een team om hen heen verzameld en gaat er aan het maken en plaatsen van een filmpje heel wat voorbereiding vooraf.
Youtubers zijn er in vele varianten. Zo zijn er de vloggers, zoals Enzo Knol, die vooral een kijkje geven in wat zij zoal de hele dag doen. Enzo zet elke dag, om 16.00u, een vlog online. En om nou te zorgen dat je niet elke dag kijkt naar wat hij eet, en hoe hij verder saai zijn dag doorbrengt, betekent dat dus ook dat hij elke dag interessante dingen moet doen voor de camera.
Dat zijn leven écht in bijna alle facetten openbaar is, bleek wel toen hij en zijn vriendin Dee (ook een vlogger) aankondigden uit elkaar te gaan. Dit deden ze twee keer, ze kwamen namelijk ook weer bij elkaar. In september 2017 kondigden ze, via het Youtube kanaal van Enzo, aan dat ze uit elkaar gingen. Eind 2017 kwamen ze weer bij elkaar, maar in juni 2018 leek de breuk toch echt definitief.
De eerste break-up video is inmiddels bijna 6 miljoen keer bekeken, de goedmaakvideo 2,5 miljoen keer, en de laatste keer maakten ze het via Instagram en Twitter bekend. Enzo kreeg ruim 165.000 likes op zijn bericht, evenals Dee op haar bericht.
Zomaar wat cijfers: Enzo heeft bijna 2,5 miljoen abonnees op Youtube. Op Instagram volgen 1,8 miljoen mensen hem. En dat aantal groeit elk jaar weer. En dat dus om dagelijks te volgen wat hij zoal doet. Filmpjes die al wat ouder zijn, halen met gemak miljoenen views, zijn best bekeken video op Youtube, ‘Gat in mijn hoofd, vlog #682' is inmiddels 8,8 miljoen keer bekeken.
Filmpjes halen makkelijk honderdduizenden views binnen een dag. Dat is soms meer dan een gemiddeld televisieprogramma. Het is dus niet verbazingwekkend dat de grote vloggers als Enzo kunnen leven van het vloggen, reclametechnisch is dit natuurlijk ontzettend interessant!
De bekendste Youtuber die tutorials maakt, video's waarin dingen worden voorgedaan en uitgelegd, is NikkieTutorials. Deze Brabantse meid is over de hele wereld bekend voor haar filmpjes waarin zij laat zien hoe je make-up aanbrengt. Het heeft haar zelfs al bij Kim Kardashian gebracht.
Ze heeft dik 13,5 miljoen abonnees op haar kanaal en plaats relatief weinig video's, ongeveer eens per week maar. Die worden wel steevast in korte tijd al 1.000.000 keer bekeken, vaak nog meer. Twee of drie miljoen kijkers in een maand is niet vreemd voor haar video's, en haar video over de Power of Make-up uit mei 2015 is maar liefst 42 miljoen keer bekeken!
Maar dat we ons identificeren met Youtubers blijkt wel als Nikkie eerder in 2020 een video plaatst waarin zij uit de kast komt als transgender. Nu, een half jaar later, is die video al maar liefst 35 miljoen keer bekeken!
Sowieso doen make-up video's, of het nu uitleg of fails zijn, het goed. Net zoals kattenfilmpjes. Alleen, of je daar nu geld mee kunt verdienen? Dan kun je beter make-uppen denk ik!
Een andere categorie is die van de gescripte Youtube-filmpjes. Dit zijn dus geen vlogs uit het dagelijkse leven, maar vooraf bedachte en uitgevoerde filmpjes. Dylan Haegens is één van de grootste Youtubers die hierin actief is in Nederland, maar ook Ponkers en StukTV werken op deze manier. Ze bedenken van tevoren dus wat ze willen gaan doen, en voeren dat, soms enigszins improviserend, uit.
Dylan Haegens staat, samen met zijn team, bekend om zijn top 10 lijstjes. Zo zijn er 10 manieren irritaties tijdens voetbal, 10 manieren om te reageren op een slecht cadeau, 10 dingen die alle singles doen, om maar een greep te doen uit recente uploads op zijn kanaal. Ook die halen met gemak 1 miljoen views binnen een week of misschien iets langer.
Maar ook zijn internetsoap Cliffhanger trekt honderdduizenden kijkers, al doen zijn lijstjes het beter. Hij heeft 1,8 miljoen volgers, plaatst enkele keren per week een video en zijn best bekeken video's zijn meer dan 5 miljoen keer bekeken. Hij werkt niet alleen, hij heeft een team, waarmee hij ook een apart kanaal heeft.
Ook gasten als Ponkers en StukTV maken filmpjes die van tevoren bedacht zijn. Hierin betrekken ze graag bekende Nederlanders, die iets aparts moeten koken, op de vlucht moeten of iets anders moeten doen wat kijkers trekt. En dat werkt, blijkbaar.
En dan is er ook nog een groep Youtubers die eigenlijk niets anders doen dan video's plaatsen van hoe zij aan het gamen zijn. Mocht je denken, dat is maar een kleine groep, met weinig volgers? Echt niet! Blijkbaar zitten hele volksstammen te wachten tot een gamer voordoet hoe hij gamet. Tja, not my cup of tea, dan game ik liever zelf, maar ja, als er vraag naar is…
eSporters doen eigenlijk al een beetje hetzelfde natuurlijk. Maar het blijft niet bij een potje Fifa (waarvan ik nog enigszins begrijp dat je daarnaar gaat zitten kijken), nee, ook andere spellen worden voor Youtube gespeeld. De grootste Youtuber van de afgelopen jaren die groot is geworden met het spelen van spelletjes op Youtube, is de Zweedse PewDiePie. Zijn echte naam is overigens Felix Kjellberg maar dat klinkt natuurlijk een stuk minder dan PewDiePie. Hij heeft momenteel ruim 106 miljoen abonnees en hoewel hij inmiddels ook andere content plaatst, doet hij nog steeds veel met games.
Ook de in Nederland wonende Brit Edd Stanton verdient zijn geld met het spelen van games en dat op Youtube te zetten. Hij heeft 2 miljoen volgers en zijn filmpjes, die hij plaatst onder de naam Sparkles, halen nu tussen de 50 en 200 duizend views. Dat was meer, maar het spel waarin hij zich gespecialiseerd heeft, Counter-Strike, wordt minder populair. Toch heeft hij er tot nu toe goed mee weten te verdienen.
De Youtubers zijn razend populair, vooral onder de jeugd. Vraag aan een achtjarige wie hun idool is, en de kans is groot dat ze beginnen over één of andere Youtuber. Waar wij vroeger posters van David Hasselhof of Pamela Anderson boven het bed hadden hangen, of van de Spice Girls, Backstreet Boys of de Power Rangers, tegenwoordig kijken de jongens en meisjes op tegen de Youtubers.
Je kunt ze dus ook bijna niet gelukkiger maken dan met een handtekening van hun idolen. Bijna niet, want een meet en greet staat nog net even iets hoger op de ranglijst. Gelukkig kruipen de Youtubers niet alleen achter hun PC of vlogcamera, maar zijn ze ook heel actief in het bezoeken van events. Ze beseffen ook wel dat ze hun geld verdienen met het aantal views, en die krijgen ze vooral van hun fans.
Daar waar Youtubers verschijnen, hebben je oren heel wat te verduren. Die kids gillen de longen uit hun lijf, voor hen is er niets mooiers dan een ontmoeting met hun helden.
Voor zo'n event vragen de Youtubers prijzen waar bekende artiesten zich niet voor zouden hoeven schamen. Voor je portemonnee kun je beter Frans Bauer een uurtje laten zingen, dan een Q&A met Dylan Haegens te doen. Maar ja, dan trek je wel een andere doelgroep.
Een groot deel van de inkomsten van Youtubers komt, verrassend, via Youtube in hun portemonnee terecht. Youtube heeft een Youtube Partner Program (YPP) waar je je voor kunt aanmelden als je aan de eisen voldoet. De belangrijkste eisen zijn:
Als je hiervoor toegelaten wordt, krijg je advertenties bij je video's. Deze leveren je als Youtuber geld op, net als views door Premium Youtube-abonnees (die dus betalen voor Youtube). Een richtlijn is dat elke 1000 views zo'n 2 tot 3 euro oplevert.
Maar daar blijft het niet bij. In veel video's is er sprake van ‘sluikreclame', oftewel, je ziet producten van een bepaald merk voorbij komen waar de Youtubers dan voor betaald worden. En dit doen ze niet alleen op Youtube, ook op andere (social media) kanalen promoten ze schaamteloos producten en diensten.
Dit wordt affiliate marketing genoemd en daarvoor worden ze gewoon betaald. Dat is waarom er (politieke) discussie is of dit nog wel toelaatbaar is, vooral omdat de fans vaak nog jong zijn en dus beïnvloedbaar, wordt reclame op elke manier steeds meer aan banden gelegd.
Als laatste zijn veel van de Youtubers voortaan een ‘merk' waarmee ze gewoonweg geld verdienen. Merchandise, een film (Dylan Haegens), een sponsorcontract, contracten met andere media (StukTV bij RTL bijvoorbeeld), het op komen draven op evenementen, de kassa rinkelt als je het als Youtuber maar goed doet.
Daar houden ze over het algemeen angstvallig hun mond over. Maar… Er zijn wel schattingen bekend. Simpelweg omdat er richtbedragen bekend zijn van wat een bepaald aantal views op Youtube bijvoorbeeld oplevert. En wat het kost om ze te boeken voor een event. En wat affiliate marketing op kan leveren.
Een vlogger als Enzo Knol heeft met gemak gemiddeld 35 miljoen views per maand, oftewel een dikke miljoen per dag. Wetende dat 1000 views gemiddeld €2,50 oplevert, betekent dit dat hij per maand al €87.500 euro van Youtube mag cashen.
Qua sponsordeals en marketing is het niet ondenkbaar dat hem dit ook nog eens €10.000 per maand oplevert, en dan zijn er dus ook nog allerlei andere activiteiten. Dat Enzo elk jaar 1 miljoen euro of meer verdient, is makkelijk te berekenen. Daarover moet hij natuurlijk nog wel belasting betalen!
Een PewDiePie trekt met gemak 350 miljoen views per maand. Jazeker, ruim 10 miljoen per dag. Daar moet NikkieTutorials een hele maand voor aan de bak. Maar PewDiePie verdient dus via Youtube alleen al zo'n €900.000 per maand. Zijn jaarlijkse inkomsten worden geschat op €15 miljoen. En daarmee is hij niet eens de best verdienende Youtuber, hij staat ‘slechts' op de 9e plek wereldwijd.
10. Logan Paul – $14,5 miljoen
9. PewDiePie – $15,5 miljoen
8. Jacksepticeye – $16 miljoen
7. VanossGaming – $17 miljoen
6. Markiplier – $17,5 miljoen
5. Jeffree Star – $18 miljoen
4. DanTDM – $18,5 miljoen
3. Dude Perfect – $20 milljoen
2. Jake Paul – $21,5 miljoen
1. Ryan ToysReview – $22 miljoen
En de grootste grap van dit alles? De nummer 1 is jochie van 8 jaar oud, die elke dag een video plaatst waarin hij een review doet van een stuk speelgoed. Hij woont in Californië, heeft 26 miljoen abonnees en haalt in een maand met gemak 650 miljoen views. Hij doet dit samen met zijn ouders en tweelingzusje en het gezin kan dus ruimschoots leven van de video's. En zo zie je maar, kinderen zijn de beste doelgroep…
Nou, er is maar een relatief kleine groep die (riant) kan leven van het feit dat ze Youtuber zijn. Vooral met een relatief jonge doelgroep kan er zeker geld verdiend worden, maar daarvoor moet je ook wel bouwen. En niet elke video is even succesvol.
Kijk je bijvoorbeeld naar het aantal views van Enzo Knol, dan schommelt dit nogal. In goede maanden haalt hij met gemak 40 miljoen views, soms zelfs bijna 45 miljoen. Maar in slechte maanden daalt hij net zo makkelijk dik onder de 30 miljoen. En in de beginperiode, hij is al vanaf 2011 actief, zal hij echt geen miljoenen per maand getrokken hebben, misschien zelfs niet per jaar.
Als vlogger is in principe niets privé. Hoe smeuïger de details, hoe beter een vlog scoort. Je zult dus altijd op zoek moeten gaan naar een verhaal. Denk je dat Enzo en Dee er écht op zaten te wachten hun verdriet met de hele wereld (nou ja, met heel Nederland) te delen? Maar Dee kwam in bijna elk Enzo filmpje voor, dus ze moesten wel. En het levert lekker 5 miljoen views op, oftewel €12.500. Daarvoor wil je je tranen misschien toch wel delen.
Als Youtube-gamer ben je zo populair als het spel dat je speelt. Neemt de interesse voor het spel af, dan worden je video's automatisch ook minder bekeken. Je zult dan op zoek moeten naar andere manieren om geld te verdienen, of naar andere games en je die weer eigen maken. Ook daar gaat veel tijd in zitten.
Over het algemeen geldt sowieso dat er veel tijd in gaat zitten. Sommige Youtubers komen misschien weg met 1 video per week (NikkieTutorials), en verdienen daarom dan ook fors minder dan de anderen met enkel Youtube, maar fans verwachten over het algemeen meer content. Dat betekent meerdere keren per week, of zelfs dagelijks, filmpjes posten. En dus opnemen, uitwerken, bedenken, nabewerken etc. Dat is een dagtaak, dat doe je er écht niet zomaar even bij. Tenzij je natuurlijk Gerard Joling heet (50k abonnees, 500.000 tot 1 miljoen views per maand).