De bitcoin zit sinds een maand weer in de lift, al is het de afgelopen dagen, medio mei 2019, meer dalen dan stijgen. Maar toch, er is verbetering ten opzichte van maanden eerder, al is een nieuwe bubbel met bedragen van $20.000 per bitcoin nog ver weg. In de slipstream van de bitcoin gaat het ook met de alt-coins beter. Dit zou wel weer eens het moment kunnen zijn om te investeren in wat digitale valuta. Maar naast de bestaande projecten, komen er ook nog steeds nieuwe projecten bij. De meeste hiervan worden gefinancierd middels een Initial Coin Offering, kortweg ICO genoemd.
Deze vorm van geld ophalen houdt ergens het midden tussen een Initial Public Offering (IPO) zoals we die op de beurs kennen, en een crowdfundingsactie à la Kickstarter. Niet alle projecten zijn even betrouwbaar. Er zitten aardig wat rotte appels tussen, waarvan het eindproduct nooit het levenslicht zal zien. En sommige initiatieven zijn ronduit frauduleus. Hoe scheid je nu het kaf van het koren, oftewel: hoe herken je een goede ICO?
Een ICO is dus een soort kruising tussen een IPO en een crowdfundingsactie. Het is bedoeld om geld op te halen om het project live te laten gaan. Als investeerder in een ICO krijg je vaak als eerste beschikking over tokens, of cryptocurrency, van het betreffende project.
ICO's zijn big business. Met een ICO kan met gemak miljoenen, zo niet miljarden dollars opgehaald worden. Zo haalde Telegram in twee ICO's voor haar eigen cryptocurrency maar liefst 1,7 miljard dollar op! In 2017 werd er totaal $10 miljard opgehaald, in 2018 was dat $11 miljard. Een ICO haalt gemiddeld 25 miljoen dollar op. Koploper tot op heden is EOS, die $4,2 miljard wist op te halen. Investeren in een ICO moet je trouwens niet doen voor het snelle geld. Vaak duurt het nog even voordat het project daadwerkelijk live gaat en jij je verkregen tokens kunt verhandelen. Bovendien is het geen garantie dat direct na lancering je investering veel meer waard is geworden, dat kan ook nog tijd nodig hebben.
Maar goed, als jij geld over hebt, wel van een gokje houdt (je weet tenslotte nooit hoe succesvol een project is, ook al zit er een grote naam achter), en je hebt de tijd, dan kan investeren in een of meerdere ICO's zeker leuk zijn. Maar dan moet je dus wel opletten dat je niet in een scam trapt. Want je houdt misschien wel van een beetje risico nemen, maar gegarandeerd je geld kwijtraken? Daar investeer je niet voor, dan kun je beter wat anders met je geld doen.
Facebook, en andere media, hebben een ban op advertenties voor ICO's. Dit is niet voor niets, zij hebben niet de middelen om deze allemaal te controleren. Tegen de tijd dat ze het probleem zien, kan het al lang te laat zijn en zijn er al mensen gedupeerd. Maar wat als dit soort grote bedrijven al niet weten hoe ze het verschil moeten zien tussen the real deal en een scam, hoe moeten wij als ‘leken' dit dan weten?
Gelukkig zijn er mannen, en vrouwen, die zich hier in verdiept hebben. In het kort komt het erop neer dat je je vooral moet verdiepen in het project en niet klakkeloos met geld moet gaan smijten. Er zijn echt genoeg indicatoren om te checken hoe betrouwbaar een partij en project is. En al deze indicatoren spelen ook in op je buikgevoel. Denk bijvoorbeeld aan een betrouwbaar uitziende website, met contactgegevens etc. Ziet dit er amateuristisch uit, vraag jezelf dan af: als dit de website van een bank was (of een bedrijf waar je zou kunnen gaan werken bijvoorbeeld), zou je dan met ze in zee gaan? Is het antwoord nee, investeer dan ook niet in de ICO.
Voor het kiezen van een ICO kun je de volgende vijf tips ten harte nemen. Betekent dit dat je gegarandeerd niet in oplichting trapt? Helaas niet. De oplichters worden ook slimmer en besteden ook meer tijd, geld en kennis aan hun ‘product'. Soms ziet het er gewoon allemaal goed en betrouwbaar uit. Maar, de kans dat je met deze tips een goede ICO kiest, is wel groter.
We kunnen helaas ook niets garanderen over een rendement. Een project kan nog zo legitiem zijn en als de volgende bitcoin ogen, soms wordt om andere redenen toch de stekker uit het project getrokken. Of het project gaat wel live, maar gaat niet vliegen zoals je hoopt… Investeren is altijd een risico, en investeren in een ICO des te meer.
We zeiden het al: hoe ziet de website eruit. Amateuristisch? Dat hoeft niet alles te zeggen, het kan ook betekenen dat ze dat gewoon niet zo belangrijk vinden. Maar, vaak zegt het wel veel. Vooral als er bijvoorbeeld geen contactgegevens op de website staan, of alleen een locatie in één of ander obscuur land of belastingparadijs. Als je geen contact met ze op kunt nemen, betekent dat meestal niet veel goeds.
Controleer ook of er gegevens over het team op de website staan. Staan die er, neem dan de proef op de som en kijk of die personen bijvoorbeeld een LinkedIn- of Twitterprofiel hebben en wat ze daarop zeggen. Er zijn gevallen bekend waarbij teamleden helemaal niet bestonden, of niet bij een project betrokken waren, al stond dat er wel. Je kunt zo'n persoon ook altijd via de social media kanalen een berichtje sturen als je meer zekerheid wil hebben. Of google ze eens, eventueel in combinatie met het woord ‘scam' of ‘fraude', of de naam van het project.
Laat je dus vooral niet direct afleiden door een flitsende website of klinkende namen.
Check of er een whitepaper is, en download deze. Ja, wij weten ook wel dat 90% van wat daar in staat abracadabra is, omdat het vaak technisch van aard is. Maar een ICO zonder whitepaper heeft sowieso alle schijn tegen.
In een whitepaper of businessplan, of zelfs op de website zelf, wordt normaal gesproken uitgelegd wat de plannen zijn. Ook een roadmap of timeline geeft aan of een partij serieus bezig is. Kijk ook of je informatie over de investeringsmogelijkheden kunt vinden, wanneer en hoe tokens worden uitgegeven, wat de juridische verhoudingen zijn en welke financiële modellen belangrijk zijn. Zo kan in een whitepaper zijn opgenomen dat een ICO wordt teruggedraaid als het project op een bepaalde datum niet live is. Dan krijg je je investering terug. Dat zijn zaken die zeker een pre kunnen zijn bij je keuze.
Als je dan toch in die whitepaper duikt, kijk dan ook meteen even met welke code ze willen gaan werken. Deze wordt meestal ook gepubliceerd op Github, en online tool om samen te werken aan (open source) software. Lange, ingewikkelde codes voorkomen dat er goed samengewerkt kan worden. Weinig aanpassingen vanuit de gebruikers op Github, en weinig (positief) commentaar, zijn goede graadmeters. Of beter gezegd, zeggen eigenlijk dat je beter naar een andere ICO kunt gaan kijken.
Nog een goede graadmeter voor succes is te kijken naar de token-sale en -distributie. Een ICO met weinig tokens tegen een lage prijs, geeft meer kans op winst dan een ICO waarbij meteen miljoenen tokens worden verkocht. Ook de uiteindelijk distributie geeft goed inzicht. Gaat een groot deel van de tokens naar het team? Dan kun je deze misschien beter overslaan. We hebben voorbeelden gezien waarbij meer dan 50% binnen het team wordt verdeeld. Ook de uiteindelijke marketcap, dus het totaal uit te geven tokens, kan veel zeggen over de uiteindelijke prijs.
Ook in cryptocurrency-land wordt de prijs (vooral) bepaald door de balans tussen vraag en aanbod. Als er teveel tokens op de markt (kunnen) komen, dan zet dit over het algemeen de prijs onder druk. Aan de andere kant, bij te weinig tokens treedt er een te grote schaarste op, wat uiteindelijk ook tot een implosie van de prijs kan leiden omdat mensen het dan maar gewoon opgeven dat ze deze kunnen kopen.
Hou er rekening mee dat na de introductie de prijs ineens behoorlijk kan stijgen, omdat ‘iedereen' ineens die token wil hebben. Maar vaak zie je dat niet snel daarna de prijs ook weer daalt, om vervolgens te stabiliseren op een bepaalde koers.
Ten tijde van de crypto-bubbel, maar ook erna zagen we veel projecten voorbij komen die in alle gauwigheid leken opgezet onder het mom van: een graantje meepikken van het succes. Over het algemeen leverden deze projecten een dienst die al bestond, met minimale aanpassingen. Er zijn niet voor niets bijna 2200 alt-coins, die zijn echt niet allemaal uniek!
Weinig van dit soort projecten bleken hoogvliegers. Oftewel: leveren op langere termijn echt iets op. Welke projecten dat wel deden? Die waarbij daadwerkelijk een probleem werd aangepakt. Zo is de bitcoin traag, maar ook groot (waar de traagheid mede door veroorzaakt wordt) en beperkt in het aantal tokens dat gemaakt kan worden. Bovendien zijn alle gegevens van een transactie te traceren. Monero paste de blockchain zo aan dat de transacties anoniem verwerkt kunnen worden, Lightning Network verwerkt transacties met de snelheid van het licht én kent een veel grotere voorraad, waardoor de prijs lager gehouden kan worden. Hierdoor is dit veel geschikter om (dagelijkse) betalingen mee te verrichten.
Ook energieverbruik is een issue bij bitcoin. Projecten die hier iets mee doen, zoals BitShares, hebben dan ook een streepje voor. Eigenlijk komt het er op neer dat een project met unieke eigenschappen, levensvatbaarder is dan een zoveelste kopie van wat we al hebben. Als het team ten tijde van de ICO dan ook nog een proof of concept of een prototype kan laten zien, is dat helemaal mooi.
In deze tijd van internet in het algemeen en social media in het bijzonder, zou het raar zijn als een project niet actief is op social media kanalen of op fora. Check dus Facebook en Twitter (Instagram en Snapchat zijn minder logische keuzes) en kijk wat daar gezegd en geschreven wordt. Ook gebruiken teams van goede ICO's meestal open support communities als Slack of Telegram. Vind je niets? Dan moet je je nog eens achter de oren gaan krabben.
En last but not least: BitcoinTalk is het grootste en belangrijkste forum voor en over cryptocurrencies. Staat een ICO hier niet op, zie dat dan maar als een grote rode vlag. Maar kijk niet alleen naar de aanwezigheid, maar ook naar de reacties van gebruikers én het team. Check ook hoe lang reageerders al lid zijn van het forum. Reageren alleen nieuwe leden? Dat zegt vaak genoeg. Controleer ook of de posts geen zogenaamde bounty posts zijn: betaalde berichten die goed nieuws verspreiden. Een goede ICO heeft die niet nodig.
De wereld van ICO's is dus een waar mijnenveld waarbij een verkeerde keuze pijn kan doen in de portemonnee. Maar met gezond verstand, wat speurwerk en vooral luisteren naar je gevoel, kun jij wel de volgende parel ontdekken. Helaas biedt geen enkele checklist een 100% garantie op succes. Ga je investeren in een ICO, moet je bereid zijn om je inleg te verliezen.
Ik ben benieuwd of je oplichting zoals bij OneCoin nu gaat herkennen! Bij deze ICO voelde het voor mij totaal niet goed, en na wat speurwerk bleek mijn gevoel de waarheid te vertellen.
Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de aanwezigheid op social media. Hebben ze een Twitter- of Facebookpagina, waarop interactie plaatsvindt? Wat zeggen anderen van het bedrijf? Gewoon dingen die je in andere situaties jezelf ook af zou vragen. Bekijk de whitepaper. Is die er niet? Dat mag je best als teken aan de wand zien. Voor het kiezen van een alt-coin om in te investeren bestaat een hele checklist, waarvan je enkele punten ook toe kunt passen op een ICO. Uiteindelijk blijkt maar liefst 81% van alle ICO's oplichting te zijn.