De social games van tegenwoordig krijgen de laatste jaren steeds meer een andere insteek. Voorheen werd er door de ontwikkelaars geld verdiend door puur en alleen de verkoop van games. Die tijden zijn voorbij: sommige spellen kosten ontwikkelaars honderden miljoenen en dat moet op de één of andere manier terugverdiend worden.
Er is een nieuw fenomeen ontstaan: in-game aankopen. De scheidingslijn tussen social games en gokken lijkt hierdoor steeds meer te vervagen. We leggen uit waarom.
Veel spellen worden uitgerust met in-game aankopen: spullen die je kunt aanschaffen tijdens het spelen, met echt geld. Dit kan uiteenlopen van de aankoop van een nieuw outfit, tot een betere uitrusting. Vroeger kon je dit nog gewoon vrijspelen.
Tegenwoordig kun je sneller tot je doel komen door een aankoop. Sommige spelers spenderen enkele duizenden euro's om sneller hun doelen te bereiken, o.a. voor een beter aanzien. De sociale druk van vrienden speelt hierbij een grote rol. De online identiteit is erg belangrijk voor kinderen.
De laatste tijd worden de games voorzien van bepaalde elementen die verdacht veel lijken op gokken. Er kunnen namelijk loot boxes worden vrijgespeeld of aangekocht, waar iets, maar ook niets in kan zitten. Voor een speler kan dit een bepaalde kick opleveren, want misschien zit er wel dat ene zeldzame product in. Bovendien is er de laatste jaren, buiten de game om, een levendige handel ontstaan in het verhandelen van skins (producten/uitrusting).
Op bepaalde websites kun je gokken om bepaalde skins te kunnen krijgen. De speler kan zichzelf hierin verliezen. De scheiding tussen gamen en gokken, lijkt hierdoor te vervangen, aldus deskundigen.
De laatste tijd is er veel onderzoek gedaan naar social gaming en de overstap naar (online) gokken. Daaruit komt naar voren dat het nog niet precies duidelijk is of er een relatie is tussen social gaming en gokken. Er konden wel enkele conclusies worden getrokken:
Er zijn ook nog onderzoeken gaande naar bijvoorbeeld de arcadehallen in Nederland.
Op dit moment waarschuwt de kansspelautoriteit voor een aantal risico's die het spelen van dit soort games met zich meebrengen:
De kansspelautoritiet ziet er op toe dat er een veilig aanbod is qua kansspelen, maar voorziet niet in de risico's van social gaming. Men is bang dat kinderen door het spelen van social games, de overstap maken naar gokken.
Bij de kansspelautoriteit wilt men de kwetsbare groep tot 18 jaar en de groep jongvolwassenen (18-24) beter onderzoeken naar zijn speelgedrag. Daaruit moet blijken of er verwantschap bestaat tussen social gaming en gokken. De kansspelautoriteit wilt hiervoor de betreffende ontwikkelaars uitnodigen om in gesprek te gaan. Daarnaast wilt men vergunninghouders om informatie vragen en literatuuronderzoek doen naar social gaming en verslaving. De uitkomsten moeten doen besluiten of er maatregelen worden getroffen.
Het is in sommige gevallen onduidelijk of de gokelementen die worden toegepast bij bepaalde games ook daadwerkelijk tot gokken kunnen worden aangemerkt. Het wordt pas als gokken gezien als de opbrengst die je kunt verdienen, in de buitenwereld een bepaalde waarde vertegenwoordigd. Over dit soort zaken, moet worden gesproken, zodat dit voor iedereen helder is. Indien duidelijk is, dat er wel degelijk gegokt wordt, moet een aanbieder over de juiste vergunning beschikken. Indien niet het geval, kan de kansspelautoriteit tot handhaving overgaan.
De kansspelautoriteit maakt zich sterk voor een veilig en betrouwbaar aanbod voor wat betreft kansspelen. Dit proberen ze samen met aanbieders, zorgverleners en spelers voor elkaar te krijgen.
We blijven de ontwikkelingen rondom social gaming volgen en houden jullie op de hoogte.