Je kunt er niet om heen: NFT's hebben sinds de lancering van het principe een stevige indruk gemaakt. Maar waar gaat het heen met deze Non-Fungible Token nu de eerste (en grootste) hype voorbij is? Ik vroeg het aan early adopter, en OneTimer van het eerste uur, JackPot.
Wat hebben de allereerste tweet van Twitter-oprichter Jack Dorsey, het kunstwerk Everdays van grafisch kunstenaar Beeple, en een paar sneakers van Biion en Doodle met elkaar gemeen?
Het zijn allemaal objecten die een waarde vertegenwoordigen omdat de echtheid gegarandeerd wordt door een NFT, een non-fungible token. Een NFT is een uniek digitaal eigendomscertificaat van een uniek of limited edition object.
We weten sinds dat de prijs van de NPO 1 kennisquiz The Connection, gepresenteerd door Matthijs van Nieuwkerk, een NFT digitaal kunstwerk gebaseerd op de The Vitruvian Man van Michelangelo is, dat NFT's volledig salonfähig zijn.
Waar de allereerste tweet van Dorsey (opbrengst 2,4 miljoen euro) en Everdays (opbrengst ruim 60 miljoen dollar) wannahaves zijn – waar je verder in het dagelijkse leven niet zo veel aan hebt – is de NFT van Biion en Doodle (aankoopprijs 166) de toekomst van de NFT, volgens collega en digital currency enthusiast JackPot.
‘NFT's zijn momenteel een item waar iedereen op in wil springen,' vertelt JackPot. ‘Mensen willen mee in de hype, zowel aan de kant van de aanbieders als aan de kant van de kopers. Het is heel erg van nu om een NFT in bezit te hebben, of het nu digitale kunst of iets anders is.'
‘De toekomst van NFT ziet er echter anders uit,' legt de mede-oprichter van OneTime uit. ‘NFT's gaan straks gebruikt worden voor exclusieve producten of content. Denk bijvoorbeeld eens aan de NFT's van voetballers. De handel in de digitale plaatjes van spelers neemt steeds grotere vormen aan.
De NFT van sommige spelers worden voor tonnen verkocht. Stel je nu eens voor hoe gewild die plaatjes worden als een spel als FIFA je exclusief met Messi of Cristiano Ronaldo laat spelen als je zijn NFT in je bezit hebt. Hoe gewild gaan de NFT's dan worden?'
De NFT als een nieuw VIP-platform, JackPot gelooft er in: ‘Ik geloof zeker dat mensen er geld voor over hebben om exclusieve content te ontvangen van een merk waar ze fan van zijn, of dat ze met voorrang een nieuw product of een limited editie van een product kunnen verkrijgen.'
Dat maakt het creëren van een NFT voor ieder merk interessant? ‘Zeker, zolang dat merk daadwerkelijk iets te bieden heeft dat mensen eerder of meer willen hebben, dan is daar zeker markt voor.'
Zo kan NFT een waardevolle tool worden in de online marketing gereedschapskist van grote ondernemingen.