Als casinomedewerker heb je als taak de gasten hartelijk te ontvangen en een onvergetelijke tijd aan te bieden. Mochten ze dan verliezen, dan kunnen ze in ieder geval terugkijken op een aangenaam verblijf.
Bovenstaande is natuurlijk een ruwe schets van wat het in werkelijkheid zou moeten zijn. Er komt natuurlijk veel meer bij kijken. Dat er ook een hoop zaken mis kunnen gaan, weten we bij onetime. Onze bezoekjes aan de vele casino's hebben ons gebracht tot een top 10 van dingen die je beter niet kunt doen als casinomedewerker! Onderstaande gevallen zijn helaas de realiteit!
Lees ook een eerder stuk over de medewerkers van het casino.
De ontvangst is het halve werk. Hoe dikwijls werden we bij binnenkomst compleet genegeerd, aangezien de betreffende casinomedewerker het veel te druk had met zijn mobiele telefoon of collega! Hier hoor je die grote glimlach te laten zien. Echt waar!
Als gast kom je om te ontspannen en zeker niet om alle ellende van een ander aan te horen. En zeker niet van de desbetreffende gastvrouw of gastheer. Je doet er verstandig aan jouw sores thuis te bespreken. Jouw gast komt om te ontspannen.
Eindelijk heeft een gast het voor elkaar en mag een grote uitbetaling aan zijn automaat laten afdraaien door de casinomedewerker. De desbetreffende casinomedewerker laat met een hoop bombarie weten heel blij te zijn voor de gast, omdat die gast heeft gewonnen en hoeveel het wel niet is. Maar wacht, deze casinomedewerker weet niet dat Pietje al zijn geld erin heeft zitten en eigenlijk nog een hoop verlies heeft. Pijnlijk!
Als casinomedewerker verdien je niet al te veel. De etiquette zegt dat je als gast vrijblijvend een fooi mag geven, net als in de horeca. Het is een extraatje voor de casinomedewerker, waar hij/zij zeker niet om mag vragen bij het uitbetalen van de handpay aan de gast. Dit soort dingen gebeuren echt.
Een gouden regel in het casinowezen is dat je als medewerker absoluut niets mag zeggen over de historie van uitbetalingen van een bepaalde automaat. Toch zijn er helaas medewerkers die dit wel vertellen en onder één hoedje spelen met een gast of gasten. Dit om er zelf beter van te worden, of voor de goede vrede. Niet doen…
Als casinomedewerker hoor je niets te zeggen over andere gasten die het casino bezoeken. Er zijn er genoeg die anoniem een gokje komen wagen en waarbij de familie absoluut niets mag weten. Deze informatie dien je als casinomedewerker dus voor je te houden…
Als casinomedewerker werk je voor een casino dat een stukje entertainment aanbiedt. Een stukje waarin je als casinomedewerker een bijdrage kan leveren door de juiste speluitleg te geven. Zeker als je al een tijdje meedraait, is het van belang dit stukje entertainment te kunnen verkopen. En dat kan alleen als je over de juiste spelkennis beschikt!
Fervente gokkers die kunnen nog weleens bepaalde ideeën hebben over de uitbetalingen van een automaat of het aspect “nieuwe gasten” die altijd winnen. Mocht dit ter sprake komen, is het van belang hier niet mee in discussie te gaan. Probeer er in mee te bewegen. Voor je het weet is de discussie een helse ruzie.
Als collega's onderling zul je moeten samenwerken om het casino naar een hoger level te tillen. Je maakt hierbij gebruik van elkaars talenten. Niet iedereen is overal even goed in. Mocht je ergens mee zitten aangaande een collega, bespreek dit dan vooral niet met een gast in het casino. Die hebben daar niets mee te maken.
EIGEN SCHULD, DIKKE BULT!
Dan is er nog die ene medewerker die vindt dat hij moet vertellen aan de verliezende gast dat het zijn eigen schuld is. Dit kun je beter maar niet zeggen. Als je dan al iets wilt vertellen, kun je beter een opbeurend gesprekje voeren.
Een ander stuk over het leven in het casino kun je lezen in mijn stukje over de etalage gokker.
Tot slot willen we alle casinomedewerkers hierbij aangeven dat het een moeilijke taak is om het de gasten altijd naar de zin te blijven houden. Je dient als casinomedewerker een compleet pakket aan skills in je bezit te hebben, om dit werk goed te kunnen doen.
Petje af voor diegene die dat tot in de puntjes kunnen!