Het eerste waar mensen aan denken als ze aan vals spelen denken is het gebruik
van gemerkte kaarten bij poker. Er zijn zeer veel verschillende methoden om kaarten te
merken, variërend van lachwekkend simpel tot uitermate geavanceerd. In dit
artikel bekijken we enkele van deze methoden, leer je hoe je ze kunt ontdekken en wat je kunt doen om het gebruik van gemerkte kaarten bij poker te voorkomen.
De meeste methoden om kaarten te merken bij poker zijn gebaseerd op het aanbrengen van
kleine veranderingen in het ontwerp van de rugzijde. Hieronder zie je één van de
meest primitieve voorbeelden. Bekijk op foto 1 het harten- en ruitenteken in het grote
logo. Op de linker kaart staat de harten rechts en de ruiten links, op de rechterkaart is
dit andersom. In dit geval is het merken al bij de drukker gedaan en ook de kleine
logo’s zijn gebruikt om kaarten van verschillende waarde te kunnen onderscheiden.
Op foto 2 is het logo linksboven met de punt naar beneden gericht en op foto 3 naar
boven.
Foto’s 4 en 5 tonen een meer geavanceerde techniek, cut-out work. Hierbij worden witte stukjes vergroot of witte lijntjes toegevoegd door inkt weg te halen. Op de linker kaart is een wit streepje aangebracht aan de onderkant van het derde ruitje van links. Op de rechter kaart is een streepje aangebracht aan de onderkant van het vierde ruitje van links.
Een soortgelijke techniek is het zogenaamde block-out work. Hierbij worden juist witte gedeelten weggewerkt met inkt die dezelfde kleur heeft als de kaarten. Deze methode is echter wat moeilijker toe te passen omdat het erg moeilijk is om inkt in precies de juiste kleur te krijgen.
Beide voorbeelden zijn voorbeelden van visuele markeringen. Dit betekent dat de dealer naar het spel moet kijken om te weten te komen wat de bovenste kaart is.
Een methode van merken waarbij dit niet nodig is, is punch work. Bij punch work wordt er met een naald in de beeldzijde van de kaart geprikt, zodat er op de rugzijde een bultje ontstaat dat gevoeld kan worden (foto 6). Door te variëren in de plaats van de markering kunnen verschillende groepen kaarten gemerkt worden.
Wie denkt dat gemerkte kaarten alleen aan de achterzijde worden gemerkt heeft het mis. Bij black line work worden de kaarten aan de voorkant gemerkt. Met een scherp mes wordt er een kleine incisie gemaakt in de omlijsting van de plaatjes kaarten. Meestal bovenin de hoek naast de index. Als deze kaarten gedeeld worden, kan de dealer voelen wanneer er een plaatje langskomt. Dergelijke markeringen zijn handig bij een spel als lowball, waarbij plaatjes ongewenst zijn.
Bij shade work wordt een zelfde inkt gebruikt als bij block-out work, maar dan erg verdund. Als de inkt op een gedeelte van de kaart wordt aangebracht is het alleen zichtbaar op het witte gedeelte, omdat de rest van de kaart al donkerder is dan de inkt. Het witte gedeelte wordt hierdoor iets donkerder dan de rest van het wit op de kaart. Hoe sterker de inkt is verdund, hoe moeilijker het te zien is, maar dus ook hoe moeilijker het te ontdekken is. Goed aangebracht shade work is niet te ontdekken met de standaard riffle test (zie verderop in dit artikel).
Eén van de meest geavanceerde methoden om kaarten te merken is het zogenaamde juice. De mensen die de film Shade hebben gezien, herinneren zich vast nog hoe Sylvester Stallone zijn ogen samenkneep en zo duidelijk kon zien welke kaart zijn tegenspeler had. Juice werkt precies zo, behalve dat een getraind persoon zijn ogen niet hoeft samen te knijpen, de markering niet zo duidelijk te zien zal zijn en de waarde van de kaart in code weergegeven wordt in plaats van de waarde zelf. Juice is zo geavanceerd omdat het zeer moeilijk te ontdekken is als het goed is aangebracht. Gelukkig is het ook zeer moeilijk om aan het juiste recept te komen en ook het juist aanbrengen van de chemicaliën vergt zeer veel oefening.
Alle bovenstaande methoden worden thuis ruim voordat het pokeren begint op het spel losgelaten. Er zijn echter ook methoden die tijdens het spel zelf markeringen achter laten. Het bekendst en meest voor de hand liggend zijn de nail nicks en crimps. Een nail nick is een markering aangebracht door de nagel van de valsspeler. Dit kan aan de zijkant van de kaart zijn, maar ook op verschillende plaatsen op de rugzijde. Een crimp is een kleine verbuiging in de kaart, meestal in de zijkant van de kaart.
Een andere methode die tijdens het spel gebruikt wordt, is daub. Daub is de verzamelnaam voor alle gekleurde substanties die gebruikt kunnen worden om een markering op de kaart te smeren. Het kan een zelfgemaakt goedje zijn, maar het kan net zo goed lippenstift of as van een sigaret zijn.
Kaarten die gemerkt zijn door het ontwerp van de rugzijde enigszins aan te passen, zoals bij cut-out work, kunnen met de riffle test ontdekt worden.
Om deze test uit te voeren, dien je het spel met één hand met de rugzijde naar je toe vast te houden. Trek nu met de andere hand het spel bij de korte zijde naar je toe en laat de kaarten één voor één van je vingers afspringen. Houd je ogen op een vast gedeelte van de kaarten.
Als de kaarten gemerkt zijn zal het ontwerp duidelijk voor je ogen veranderen terwijl de kaarten voorbij schieten, alsof er zich een klein filmpje afspeelt. Herhaal dit een aantal keer en focus elke keer op een ander gedeelte van de kaart, totdat je de hele rugzijde van de kaarten onderzocht hebt.
Shade work kan niet ontdekt worden met de riffle test, omdat het door de schaduw van de kaarten gecamoufleerd wordt. Shade work kan het best ontdekt worden door de bovenste kaart snel van het spel af te trekken en je focus op het spel te houden. Als de ruimte goed verlicht is en er geen direct licht door de kaarten weerkaatst wordt, dan is te zien of bepaalde witte gedeelten op de volgende kaart net iets donkerder of lichter zijn.
Om te ontdekken of kaarten door middel van crimps gemerkt zijn, moet het spel zo vastgehouden worden dat er langs de zijkant gekeken kan worden. Als de kaarten normaal zijn, dan liggen alle kaarten strak tegen elkaar aan.
Zitten er crimps in de kaarten, dan zullen er kleine openingen te zien zijn. Natuurlijk moet je elke zijde van het spel op deze manier bekijken.
Er bestaan crimps die niet op deze manier te ontdekken zijn. De breather crimp is hier een voorbeeld van. Om deze en soortgelijke crimps te ontdekken laat je het spel op de korte zijde op de tafel staan en vervolgens laat je het spel openvallen.
Zoals een boek op deze manier open zal slaan op dezelfde pagina als waar hij voor het laatst open was, zo zal het spel op eventuele crimps openslaan. Herhaal dit een aantal keer om te zien of het spel inderdaad elke keer bij dezelfde kaart openslaat.
Daub, nail nicks en slecht aangebracht juice kunnen allemaal ontdekt worden door licht op verschillende manieren door de kaart te laten weerkaatsen. Als de kaarten gemerkt zijn, dan zal er duidelijk een doffe plek of een krasje te zien zijn op de plek waar de kaart gemerkt is.
Juice is één van moeilijkste markeringsystemen om te ontdekken. Je moet zelf al getraind zijn in het zien van juice om de markeringen überhaupt te kunnen zien, maar zelfs dan blijft het extreem moeilijk omdat je niet weet welke systeem gebruikt is. Heeft de valsspeler bijvoorbeeld een streepjescode gebruikt of heeft hij stippen gebruikt. En waar heeft hij de kaarten gemerkt? In het midden of aan de rand?
Er is echter toch een relatief simpele manier om de minder goede recepten van juice snel te ontdekken, en dat is het gebruik van een black light. Slechte juice recepten zullen hierdoor inderdaad oplichten als een kerstboom.
De beste recepten zijn echter ook niet zichtbaar onder een black light. Deze kunnen alleen met zeer geavanceerd materiaal als een spectrometer, een apparaat om eigenschappen van lichtstralen te meten, ontdekt worden. Als je niet de mogelijkheid hebt om kaarten op een dergelijke manier te controleren, dan heb je waarschijnlijk ook niet de mogelijkheid om voor bedragen te spelen waarvoor dergelijke gemerkte kaarten gebruikt zouden worden.
De beste manier om te voorkomen dat mensen gemerkte kaarten gebruiken is er voor te zorgen dat iedereen weet dat er nauwkeurig op gecontroleerd wordt.
Begin altijd met een nieuw spel, gesealed en nog in het plastic. Hoewel het mogelijk is om een nieuw deck zodanig open te maken, te merken en weer dicht te maken dat het nieuw lijkt, zorgt het toch voor een groot obstakel voor de valsspeler.
Bekijk het plastic goed voordat je het spel openmaakt. Enige lijmresten duiden erop dat er met het spel geknoeid is. Als het plastic in orde lijkt, haal het er dan af en bekijk dan het doosje. Als de kaarten gemerkt zijn, dan zullen ze er hoogstwaarschijnlijk via de zijkant of onderkant uit zijn gehaald. Enige oneffenheid hier geeft reden tot argwaan.
Haal vervolgens de kaarten uit het doosje en spreid ze met de beeldzijde omhoog uit. Een nieuw deck zal altijd op dezelfde volgorde uit het doosje komen. Per merk kan dit echter verschillen, dus een vaste volgorde is hier niet te geven.
Bekijk als laatste de oriëntatie van de kaarten. In een nieuw spel zijn de kaarten zo georiënteerd dat bij de oneven kaarten de meeste pips dezelfde kant op wijzen. Als bij de harten negen vijf pips omhoog wijzen, dan moeten er bij de harten zeven vier pips omhoog wijzen en bij de schoppen vijf drie, enzovoort. Als ook dit in orde is, dan kan het spel nog op de eerder in dit artikel genoemde methoden gecontroleerd worden op markeringen.
Dit alles lijkt erg overdreven, maar een dergelijke controle hoeft maar enkele minuten te duren en het zien van deze controle zal mensen weerhouden om in de toekomst gemerkte kaarten bij poker mee te nemen.
Natuurlijk kunnen de kaarten ook tijdens het spel gemerkt worden en dan heb je vanzelfsprekend niets aan al het bovenstaande. Om te voorkomen dat crimps gebruikt worden is het simpelweg voldoende om plastic kaarten te gebruiken. Deze kaarten moeten bijna gevouwen worden wil een crimp er in blijven zitten.
Door elk uur het kaartspel te vernieuwen voorkom je verder dat men veel voordeel kan behalen aan eventuele markeringen op het spel (al dan niet bewust geplaatst). Een valsspeler die tijdens het spel kaarten markeert zal snel op zoek gaan naar een andere home game als hij ziet dat de kaarten elk uur vervangen worden.
Om er achter te komen of er misschien toch een valsspeler aan het markeren is geslagen, kunnen de hiervoor genoemde tests natuurlijk ook aan het eind van de avond op de verschillende spellen kaarten losgelaten worden.
Na het lezen van dit artikel zul je in staat moeten zijn om te pokeren zonder je zorgen te hoeven maken om gemerkte kaarten. Valsspelers hebben echter nog meer trucs in hun mouw, dus in andere artikelen kun je onder andere leren hoe je vals delen en vals schudden kunt voorkomen bij poker.