Geuren doen veel met een mens. Het kan je weer even terug laten gaan in de tijd en herinneringen oproepen naar de periode dat je op vakantie was, ergens op de camping in Frankrijk bijvoorbeeld. Geuraroma´s kunnen zelfs zo´n aantrekkingskracht op de mens hebben dat je onbewust een winkel binnenloopt. Geur is een van de meest geautomatiseerde processen, waardoor je als mens begrijpt wat er om je heen gebeurt.
Ons reukorgaan heeft dan ook de volle aandacht van verschillende wetenschappers en marketingonderzoekers. Ook casino´s maken veelvuldig gebruik van geurmarketing. Maar waarom maken casino´s gebruik van dit marketinginstrument?
Toegegeven, casino's hebben een vanzelfsprekende aantrekkingskracht op mensen. Dit heeft te maken met de spanning die gokken met zich meebrengt. Toch is het een kunst om als casino, gasten aan te trekken en langer in het casino te houden. Alles in het casino is dusdanig ontworpen om zoveel mogelijk geld te verdienen. Dit gaat van het casino-ontwerp tot aan de plaatsing van speelautomaten. Sinds enkele decennia speelt de factor geur ook een bepalende rol in de winstgevendheid van menig casino. In eerste instantie werden geuren ingezet om vieze (rook)geurtjes te maskeren.
Ons ruik-zintuig is uiterst krachtig en draagt bij aan onze geheugenvorming. Geuren kunnen je terugnemen in de tijd. In 2006 is er uitgebreid onderzoek gedaan naar de werking van aroma's in casino's. Daarvoor werden verschillende geuren losgelaten in delen van het casino. Hieruit bleek dat een bepaalde geur de omzet met 45% liet stijgen. Het idee achter deze omzetstijging is dat mensen hun tijdsbesef verliezen en volledig gericht blijven op het spelletje. Mensen komen in een zogenoemde ‘flow state' terecht, waardoor men rustiger word. Uiteraard valt of staat de juiste geur met de overige mix aan omstandigheden, zoals lichtgebruik, muziek en personeel. Alles moet wel in balans zijn.
De opname van geuren is voor iedereen hetzelfde. Van belang is dat de juiste geur wordt gekozen om een bepaald effect te creëren. Wel is het zo dat herinneringen die getriggerd worden door bepaalde geuren, voor iedereen anders kunnen zijn. Toch bestaat er een soort handleiding waarmee geur-strategen werken. Zo hebben bloemachtige geuren een rustgevende en ontspannende werking. Kruidige aroma's kunnen een verkwikkend effect bewerkstelligen.
Toch kan geurmarketing ook een tegenovergesteld effect creëren, is uit verschillende studies gebleken. Van belang is of mensen zich bewust zijn van de commercie achter een bepaalde geur. Want wat blijkt? Op het moment dat mensen zich bewust zijn van de gedachte achter een bepaalde geur, dan kan men in verweer raken. Het is dus van belang om dit te voorkomen door deze marketingtool verdekt op te stellen. Veel casino's verspreiden de geur bijvoorbeeld door de airco heen.
Welk casino staat in jouw geheugen gegrift als het gaat om de geur?