In het eerste kwartaal van kalenderjaar 2022 maakte de gezamenlijke vergunde online kansspelaanbieders €168 miljoen euro over naar het Ministerie van Financiën aan kansspelbelasting.
Dat is een verdrievoudiging van het bedrag dat in het laatste kwartaal van 2021 afgedragen werd en dat ondanks de marketingbeperkingen die de politiek aan de branche oplegde. Het toont de onvermijdelijke spagaat van de overheid aan.
Net zoals de overheid weliswaar via alle mogelijke mediakanalen roept dat het wil dat we minder gaan roken en drinken, hoopt men tegelijkertijd dat we net zo min gaan minderen met gokken of de auto daadwerkelijk eens laten staan.
Tabak, alcohol en brandstof levert de overheid een serieuze sloot met geld op. De schatkist vaart wel bij onze ongezonde levensstijl, zou je voorzichtig kunnen stellen. De kansspelbelasting kunnen we inmiddels ook onder deze categorie overheidsinkomsten rekenen. Dat is tenminste de boodschap die de politiek en overheid ons graag willen laten geloven.
Wanneer we doodsimpel rekenen kunnen we de eerste zes maanden van de online kansspelmarkt onderverdelen in twee kwartalen. In de laatste kwartaal van 2021 werd er een bruto spelresultaat van 185 miljoen euro genoteerd.
Het bruto spelresultaat is de omzet die de online aanbieders gemaakt hebben – voor belastingen. Dit bedrag is het verschil tussen alle stortingen die wij, de spelers, bij de diverse aanbieders gedaan hebben minus het geld dat we gewonnen hebben. Kort gezegd kun je stellen dat wij met z'n allen in drie maanden legaal gokken 185 miljoen euro verloren hebben.
Over die 185 miljoen dienen de vergunde aanbieders 29% aan kansspelbelasting te betalen. Dit komt neer op een bedrag van dik 53 miljoen euro. Kassa voor mevrouw Kaag en collega's.
Omdat dit bedrag als bruto spelresultaat wordt vermeld in het jaarverslag van de KSA, kunnen we aannemen dat dit puur om de nieuwe vergunde online kansspelmarkt gaat.
In het totaal werd er in het vierde kwartaal van 2021 130 miljoen euro overgemaakt naar de Schatkist der Nederlanden (online en offline aanbieders samen), een flinke toename ten opzichte van het tweede en derde kwartaal 2021 toen er respectievelijk 51 en 103 miljoen aan kansspelbelasting betaald werd.
168 miljoen euro aan kansspelbelasting. Ruim drie keer zoveel als de 53 miljoen berekend over de drie maanden daarvoor. Dat betekent dat, als we de simpele rekensom maken, er voor meer dan een half miljard euro is uitgegeven aan de hobby ‘gokken'. € 579.310.344 euro en paar centen om soort van precies te zijn.
Wat is er in het eerste kwartaal van 2022, het tweede kwartaal van de vergunde markt, gebeurd dat deze meer dan verdrievoudiging van het financiële resultaat heeft veroorzaakt? Hebben alle critici dan toch gelijk? Is gokken evil? Gaan we allemaal ten onder aan de gokcholera om met TheGreatOne te spreken?
Laten we direct een aantal nuances aanbrengen. Het bedrag van 168 miljoen euro aan kansspelbelasting wordt niet alleen overgemaakt door de vergunde online aanbieders, maar ook door bijvoorbeeld de landbased casino's, de Vriendenloterij, Staatsloterij en Postcode Loterij. Hoe groot het aandeel van online casino's en bookmakers is, kunnen we op dit moment niet vast stellen.
Een andere nuance is dat er in het eerste kwartaal van 2022 een flink aantal nieuwe aanbieders hun KSA-vergunning kreeg uitgereikt. Onder andere Circus, Zebet, LiveScoreBet, 777 en 711 kwamen in deze periode online. Het zou dus kunnen dat er in deze tijd meer gespeeld is om de nieuwe partijen op de markt eens te testen.
Als dat het geval zou zijn, zou er dus meer gegokt zijn omdat de KSA nieuwe partijen op de markt toe heeft gelaten. Dat zou wel enigszins haaks op de doelstelling staan om gokken te ontmoedigen.
Daarnaast werd er in het laatste kwartaal van 2021 en het eerste kwartaal van 2022 nog en masse reclame gemaakt voor online casino's. De aanbieders vielen zowat over elkaar heen in de marketing tombola.
Holland Casino besteedde in het laatste kwartaal van 2021 €6,4 miljoen aan reclames. TOTO €4,6 miljoen. In 2022 schakelden deze ‘staatsaanbieders' flink terug in hun marketinguitgaven.
Cijfers van onderzoeksbureau Nielsen tonen aan dat BetCity in de periode van 1 oktober 2021 tot en met 31 mei 2022 ruim 18,9 miljoen euro uitgaf aan commercials. Kansino volgde op de tweede plaats met een marketingkostenpost van net geen 18 miljoen euro.
Levert het ook nog wat op, die marketingbom die de vergunde aanbieders gezamenlijk op ons consumenten dropte? Als we de cijfers van Holland Casino er eens bij pakken dat zien we dat zij in het laatste kwartaal van 2021 zo'n veertig miljoen aan online omzet genereerden. Over de eerste zes maanden van 2022 (kwartaal 1 en kwartaal 2) bedraagt de omzet uit het online casino € 82,8 miljoen.
Als we in ogenschouw nemen dat Holland Casino niet het volledige vierde kwartaal van 2021 online was en we rekening houden met een afname van marketingactiviteiten in het tweede kwartaal van 2022, kunnen we stellen dat Holland Casino Online per maand zo'n 12,5 miljoen aan omzet rondspeelt in het online casino. Een aardige boterham vinden wij.
Het toont eens te meer aan dat de gokmarkt in Nederland behoorlijk lucratief is voor de aanbieders. Wij snappen best dat er nog altijd vele partijen hun ingevulde vragenlijsten en vergunningaanvraag opsturen naar de KSA. Ook de overname van BetCity door Entain kan niet anders dan gezien worden als een teken van vertrouwen in de markt.
Juist dat vertrouwen in de markt brengt politiek en overheid in een flinke spagaat. Enerzijds moeten zij maatregelen nemen die als doel zouden moeten hebben om het gokken te ontmoedigen, te beperken en te kanaliseren naar het legale aanbod.
Anderzijds verdienen zij flink geld aan de vergunningaanvragen en de kansspelbelasting. Ze willen voorkomen dat aanbieders elkaar overschreeuwen om spelers te overtuigen om bij hen te komen gokken, maar willen tegelijkertijd zo weinig mogelijk aanbieders afschrikken.
Een diverse en concurrerende online kansspelmarkt creëren zodat de schatkist extra gevuld wordt. Dat is het financiële objectief van de overheid. In een tijd dat het kabinet Rutte IV zich van crisis naar crisis sleept en de rekening van alle crises zo'n beetje onbeheersbaar lijkt, zijn de gokinkomsten meer dan welkom.
Om dan tegelijkertijd dusdanige commerciële en marketingbeperkingen op te leggen aan diezelfde aanbieders om kwetsbare groepen in de samenleving te beschermen tegen de verleidingen van het gokken is een wankel evenwicht. Een evenwicht dat zonder kunstgrepen niet in stand te houden is. Ik ben benieuwd welke kant de weegschaal uit gaat slaan.