F1 Circuit Singapore

Grand Prix van Singapore

Marina Bay Street Circuit

Van de snelle, vloeiende bochten van Monza gaan we naar het uitdagende stratencircuit van Marina Bay, waar de Grand Prix van Singapore wordt verreden. Dit is één van de meest veeleisende circuits op de kalender, zowel fysiek als mentaal, voor de coureurs.

Monza, ook wel bekend als "The Temple of Speed," staat bekend om zijn lange rechte stukken en hoge snelheden. Bochten zoals de Lesmo's en de Parabolica zijn iconisch, maar in Singapore draait alles om technische precisie en concentratie. Het Marina Bay Street Circuit, met zijn krappe bochten en beperkte inhaalmogelijkheden, biedt een compleet andere uitdaging. Het is een geliefd circuit vanwege de unieke nachtrace, waar elk detail telt en de coureurs continu op hun scherpst moeten zijn.

Onetime Las Vegas Fill door Onetime
op 1 maart 2023
Singapore 1

Wanneer vindt de Formule 1-race plaats in Singapore?

De Grand Prix van Singapore vindt plaats op zondag 22 september 2024 om 14:00 uur. Dit is voor ons het perfecte moment om van deze topwedstrijd te genieten! Het spectaculaire stratencircuit zorgt altijd voor een spannend racefestijn!

Tijdschema Grand Prix van Singapore 2024

Sessie Wanneer Hoelaat Zender
1e vrije training 20 september vanaf 11.30 Viaplay
2e vrije training 20 september vanaf 15.00 Viaplay
3e vrije training 21 september vanaf 11.30 Viaplay
Kwalificatie 21 september vanaf 15.00 Viaplay
Race 22 september vanaf 14.00 Viaplay
Max In Singapore

Wedden op de Grand Prix van Singapore 2024

Na de race in Italië is het duidelijk geworden dat Max Verstappen de aankomende races goed in zijn spiegels moet kijken, want McLaren en Mercedes blijven dichterbij komen. Dit maakt wedden op de Formule 1 tijdens de Grand Prix van Singapore des te spannender! Met de top 5 coureurs die steeds dichter bij elkaar liggen, wordt het steeds lastiger te voorspellen wie bovenaan eindigt na de race of de kwalificatie.

Het stratencircuit van Singapore staat bekend om zijn technische uitdagingen, vooral vanwege de bochtige lay-out en de hoge luchtvochtigheid. Hierdoor kan de training ook cruciaal zijn voor coureurs om zich aan te passen aan de omstandigheden. Het wedden op de snelste tijden tijdens de trainingen biedt een kans om in te schatten welke teams hun afstellingen goed voor elkaar hebben.

Tijdens de kwalificatie kan de spanning extra hoog oplopen. Een foutloos rondje op dit nauwe circuit is essentieel om vooraan te starten, omdat inhalen tijdens de race lastig is. Dit maakt het wedden op de kwalificatie bijzonder aantrekkelijk: wie weet pakt een outsider pole position en zet daarmee de race op zijn kop?

Hoewel regen in Singapore zeldzaam is, speelt de strategie rondom de bandenkeuze altijd een grote rol door de hitte en slijtage van de banden. Het wedden op de juiste bandenstrategie blijft daardoor een interessante factor, omdat een goed getimede pitstop of een slimme bandenkeuze grote gevolgen kan hebben voor de einduitslag.

Wie wint volgens jouw de Grand Prix van Singapore?

Betmgm Header

BetMGM

WED €10 SCOOR €50
Logo Jacks.nl

Jack's.nl

€60 aan Free Bets
Logo Unibet

Unibet

€50 in Free Bets

Terugblik vorig seizoen

Het raceweekend in Singapore in 2023 stond opnieuw in het teken van Max Verstappen, al verliep het niet zo vlekkeloos als eerdere races. Door technische problemen in de kwalificatie moest hij de race vanaf een minder gunstige positie starten. Ondanks zijn sterke racepace wist hij dit keer niet te winnen, wat een einde maakte aan zijn indrukwekkende reeks overwinningen. In plaats daarvan ging de overwinning naar Carlos Sainz van Ferrari, die een foutloze race reed en de uitdagende omstandigheden van het stratencircuit in zijn voordeel gebruikte. Voor de fans van Verstappen was het een zeldzame nederlaag, maar de strijd in Singapore zorgde voor een onverwachte wending in het kampioenschap.

Max In Singapore 2

Vooruitblik dit seizoen

Nu McLaren steeds dichter bij het tempo van Red Bull komt, belooft de Grand Prix van Singapore spannend te worden. McLaren heeft twee jonge en ambitieuze coureurs, Lando Norris en Oscar Piastri, die Max Verstappen het vuur aan de schenen kunnen leggen. Met hun recente sterke prestaties zijn ze zeker podiumkandidaten, en het lijkt erop dat ze in staat zijn om Red Bull in de strijd om de overwinning uit te dagen.

Het stratencircuit van Singapore staat bekend om zijn uitdagende lay-out en de hoge luchtvochtigheid. Regen is minder gebruikelijk hier, maar de race blijft zwaar vanwege de fysieke en mentale belasting die het circuit vraagt. Max Verstappen heeft bewezen goed te presteren op dit soort technische banen, maar Norris en Piastri maken snel progressie en zullen proberen zijn dominantie te doorbreken. Voor hen wordt dit een belangrijke test om te laten zien dat ze niet alleen in droge omstandigheden, maar ook op lastigere circuits kunnen schitteren.

Wat verwachten wij (onze voorspelling)

Gezien de indrukwekkende prestaties van Max Verstappen dit seizoen, lijkt het waarschijnlijk dat hij ook tijdens de Grand Prix van Singapore een sterke kanshebber is voor de overwinning. Toch blijft de Formule 1 onvoorspelbaar. Factoren zoals de uitdagende aard van het stratencircuit, een Safety Car, een fout tijdens de pitstop, of simpelweg pech kunnen allemaal van invloed zijn op het uiteindelijke resultaat.

Lando Norris heeft laten zien dat hij, samen met McLaren, steeds competitiever wordt, vooral op circuits die veel van de coureurs vragen. Dit maakt hem een serieuze kandidaat voor het podium. Hoewel regen minder waarschijnlijk is in Singapore, kunnen de hoge temperaturen en de slijtage van de banden een grote rol spelen in de race. Het belooft een spannende strijd te worden, waarbij elke strategische beslissing cruciaal zal zijn voor de einduitslag.

De geschiedenis van de Grand Prix van Singapore

In 2008 debuteert de Formule 1 in Singapore voor de eerste race in het moderne F1-tijdperk. Die allereerste editie is waarschijnlijk meteen de meest controversiële Grand Prix in de geschiedenisboeken van de Formule 1.

De race werd gewonnen door Fernando Alonso. Dat op zich laat geen wenkbrauw optrekken, maar de Spanjaard racete dat jaar voor het team van Renault dat voor Singapore nog niet eens een podiumplaats scoorde.

Vroeg in de race crashte Alonso's teamgenoot Nelson Piquet junior. Dat zorgde voor een safety car situatie. Alonso maakte als enige een pitstop voordat de safety car in de baan was en nam de leiding omdat iedereen stopte tijdens de neutralisatie van de race.

Een jaar later kwam aan het licht dat de teamleiding van Renault Piquet de opdracht heeft gegeven om bewust te crashen zodat Alonso de race kon winnen. Teambaas Flavio Briatore, technisch directeur Pat Symonds en enkele andere teamleden werden langdurig geschorst. Alonso ontsprong de dans omdat niet onomstotelijk kon worden vastgesteld dat hij op de hoogte was.

Coureur als brandweerman

Enkele jaren later was het opnieuw spektakel in Singapore toen de Lotus-bolide van de Finse coureur Heikki Kovalainen grotendeels in de fik vloog. Kovalainen werd in een duel geraakt door Toro Rosso-coureur Sebastian Buemi en spinde. In een poging de auto aan de praat te houden trapte Kovalainen vol op het gas, wat een breuk in de brandstofklep veroorzaakte.

Kovalainen communiceerde met zijn team dat de motor kapot aan het gaan was, maar voordat hij de auto kon parkeren, vloog de achterkant in brand. Kovalainen bedacht zich geen moment en parkeerde de auto in de buurt van enkele marshalls. Hij stapte uit, ruilde zijn stuur voor een brandblusser en voorkwam op die manier dat zijn wagen totaal afgeschreven kon worden.

De laatste edities

De laatste edities van de Grand Prix van Singapore zijn een tweestrijd geweest tussen Mercedes en Ferrari. Mercedes won drie edities. In 2017 worden de Zilverpijlen geholpen door de startcrash van beide Ferrari 's en Max Verstappen.

Sebastian Vettel boekt in 2019 zijn (vooralsnog) laatste Grand Prix-zege. Ferrari toont zich dominant tijdens het raceweekend. Eigenlijk heeft Vettel's teamgenoot Charles Leclerc de beste papieren voor de overwinning.

Een andere pitstop strategie werkt echter in het voordeel van Vettel. De Ferrari-leiding communiceert dat beide coureurs niet tegen elkaar mogen racen. Leclerc zit knarsentandend achter het stuur van zijn bolide, maar accepteert zijn tweede plaats.

Het circuit

Het Marina Bay Street Circuit in Singapore is 5,063 kilometer lang en bestaat uit 62 uitdagende rondes. Met een gemiddelde rondetijd van ongeveer 1 minuut en 40 seconden, zorgt dit stratencircuit voor een lange en intensieve race. De pitstoptijd bedraagt gemiddeld zo'n 23 tot 25 seconden, wat relatief veel is vanwege de lagere snelheid in de pitstraat. Dit maakt de keuze voor een één- of tweestopstrategie extra belangrijk. Een goed getimede bandenwissel kan het verschil maken, vooral op een circuit waar inhalen lastig is en de fysieke belasting voor coureurs hoog. Hierdoor blijft de race spannend tot de laatste ronde.

on air