De Grand Prix van Qatar, klinkt die niet bekend voor je? Dat kan wel kloppen. In 2021 werd deze race voor het eerst verreden en werd deze pas laat in het seizoen toegevoegd aan de kalender, om vervolgens in 2022 overgeslagen te worden.
In 2024 is de Grand Prix van Qatar terug, en meteen voor minimaal 10 jaar. Er is speciaal een nieuw circuit aangelegd, dus het belooft wat. Lees hier alles wat je moet weten over de Grand Prix van Qatar, zoals hoe je erop kunt wedden en wat onze voorspellingen zijn.
De Grand Prix van Qatar vindt plaats op zondag 1 december 2024 om 17:00 uur. Dit is voor ons het perfecte moment om van deze topwedstrijd te genieten! Het Losail International Circuit, gelegen in de woestijn van Qatar, biedt altijd een bijzonder race-evenement. Door de snelle bochten en snelle lay-out is spektakel gegarandeerd!
Sessie | Wanneer | Hoelaat | Zender |
1e vrije training | 29 november | vanaf 15.30 | Viaplay |
Kwalificatie | 29 november | vanaf 19.00 | Viaplay |
Sprint shootout | 30 november | vanaf 15.00 | Viaplay |
Sprint race | 30 november | vanaf 19.30 | Viaplay |
Race | 1 december | vanaf 19.00 | Viaplay |
Na de race in Brazilië is Max Verstappen weer op en top in vorm, maar het is duidelijk dat McLaren en Mercedes dichterbij blijven komen. Dit maakt de aankomende Grand Prix van Qatar extra spannend om op te wedden! Met de top vijf coureurs die steeds dichter bij elkaar liggen, is het steeds lastiger te voorspellen wie er na de race en kwalificatie bovenaan zal eindigen.
Het Losail International Circuit in Qatar biedt unieke uitdagingen met zijn snelle bochten en hoge temperaturen, waardoor de trainingssessies extra belangrijk zijn. Het wedden op de snelste tijden in deze sessies kan inzicht geven in welke teams hun afstellingen goed onder controle hebben en wie goed voorbereid is op de raceomstandigheden.
In de kwalificatie kan elke tiende van een seconde cruciaal zijn, vooral met de hitte en het snelle karakter van het circuit. Een foutloze ronde is essentieel om een sterke startpositie te bemachtigen, en dat maakt het wedden op de kwalificatie een spannende keuze. Wie weet, misschien zorgt een verrassende coureur voor een onverwachte pole position!
Bandenstrategie speelt altijd een grote rol op het circuit in Qatar, vooral door de slijtage door de hitte. Een slimme bandenkeuze of een goed getimede pitstop kan een groot verschil maken, waardoor het wedden op strategie een interessante optie blijft voor fans
Het raceweekend in Qatar in 2023 was opnieuw een succes voor Max Verstappen, die zijn dominantie dit seizoen verder bevestigde. Verstappen had al tijdens de sprintrace op zaterdag genoeg punten verzameld om zijn derde wereldtitel veilig te stellen, een prestatie die zijn sterke seizoen bekroonde. In de hoofdrace op zondag reed hij beheerst en zette hij een uitstekende prestatie neer, ondanks de uitdagende omstandigheden op het Losail International Circuit, dat bekendstaat om zijn hoge temperaturen en zware bandenslijtage.
Het weekend in Qatar liet nog eens zien hoe goed Red Bull Racing en Verstappen waren voorbereid, met een sterke racepace en solide bandenstrategie. Voor de fans was dit een feestelijke race, aangezien Verstappen zijn kampioenschap al op zaterdag wist te verzekeren. Het was een weekend dat zijn positie als beste coureur van het seizoen nog verder versterkte.
Nu McLaren steeds dichter bij het tempo van Red Bull komt, belooft de Grand Prix van Qatar spannend te worden. McLaren heeft twee jonge en ambitieuze coureurs, Lando Norris en Oscar Piastri, die de dominantie van Max Verstappen mogelijk kunnen uitdagen. Met hun recente sterke prestaties zijn ze serieuze podiumkandidaten geworden, en het lijkt erop dat ze een serieuze bedreiging kunnen vormen voor Red Bull in de strijd om de overwinning.
Het Losail International Circuit in Qatar staat bekend om zijn snelle, uitdagende bochten en de hoge temperaturen die een flinke belasting vormen voor de coureurs en hun banden. Hoewel regen hier geen rol speelt, zorgt de hitte ervoor dat dit een fysiek zware race wordt. Verstappen heeft eerder laten zien goed te presteren in warme omstandigheden, maar Norris en Piastri maken snel progressie en zullen hun best doen om zijn dominantie te doorbreken. Voor McLaren is dit een belangrijke test om te bewijzen dat ze niet alleen in Europa, maar ook op uitdagende circuits in het Midden-Oosten competitief kunnen zijn.
Gezien de indrukwekkende prestaties van Max Verstappen dit seizoen en zijn eerdere overwinningen in Qatar, lijkt hij ook tijdens de Grand Prix van Qatar een sterke kanshebber voor de overwinning. Toch blijft de Formule 1 onvoorspelbaar. Factoren zoals de uitdagende aard van het Losail International Circuit, een Safety Car, een fout tijdens de pitstop, of simpelweg pech kunnen allemaal van invloed zijn op het uiteindelijke resultaat.
Lando Norris heeft laten zien dat hij, samen met McLaren, steeds competitiever wordt, vooral op circuits die zowel de banden als de concentratie van de coureurs zwaar op de proef stellen. Dit maakt hem een serieuze kandidaat voor het podium.
Dit wordt het kortste gedeelte van dit artikel. Die is er nauwelijks. In 2021 was het de eerste keer dat de Grand Prix van Qatar werd verreden.
De Grand Prix van Qatar is pas tijdens het lopende Formule 1-seizoen aan de kalender voor 2021 toegevoegd. Oorspronkelijk stond op deze datum de Grand Prix van Australië gepland, maar die race kon vanwege de nog altijd rondwarende en her en der weer oplaaiende coronapandemie voor het tweede jaar op een rij niet door gaan.
De entree van de Grand Prix van Qatar was echter niet eenmalig. In 2022 ontbrak de race op de Formule 1-kalender, maar in 2023 keert het land voor een periode van ten minste tien jaar terug op de kalender, waar gereden zal worden op een nieuwe, nog aan te leggen baan.
Het Losail International Circuit in Qatar is 5,419 kilometer lang en bestaat uit 57 uitdagende rondes. Met een gemiddelde rondetijd van ongeveer 1 minuut en 25 seconden is dit circuit sneller dan de stratencircuits zoals Singapore, maar de combinatie van hoge temperaturen en bandenslijtage maakt de race fysiek zwaar voor de coureurs. De pitstoptijd bedraagt gemiddeld zo'n 21 tot 23 seconden, wat betekent dat een goed getimede bandenwissel essentieel kan zijn.