Het altijd gastvrije Japan staat als race nummer 4 op de Formule 1-agenda. Hopelijk houden de coureurs en teams van sushi, aangezien ze zich het weekend van 5-7 april rondom het Suzuka Circuit bevinden. Zal het Max Verstappen lukken om de hoofdprijs van de Grand Prix van Japan te bemachtigen?
De Grand Prix van Japan wordt gereden op zondag 7 april 2024 om 07:00 uur 's ochtends. Voor ons betekent dat een ontbijtje achter de tv. Het belooft ongetwijfeld een spannende race te worden!
Omdat de Formule 1-race van Japan lokaal overdag wordt verreden, wordt het voor ons Nederlanders een vroege bedoening. De eerste en derde vrije training wordt zelfs nachtwerk. De kwalificatie en de race zijn prima te volgen met een croissantje en een kopje koffie.
Sessie | Wanneer | Hoelaat | Zender |
1e vrije training | 5 april | vanaf 04.30 | Viaplay |
2e vrije training | 5 april | vanaf 08.00 | Viaplay |
3e vrije training | 6 april | vanaf 04.30 | Viaplay |
Kwalificatie | 6 april | vanaf 08.00 | Viaplay |
Race | 7 april | vanaf 07.00 | Viaplay |
Tijdschema Grand Prix van Japan: je moet vroeg opstaan om de belangrijkste sessies live te volgen.
De vierde Formule 1-race in Japan belooft opnieuw een spannend spektakel te worden. De Red Bull-auto van Max Verstappen heeft zich in voorgaande edities zeker bewezen. De betrouwbaarheid en snelheid ervan zijn tot nu toe ongeëvenaard!
Een outright bet op de winnaar van de wedstrijd en de coureur die er op zaterdag met de pole position vandoor gaat, is bij de meeste bookmakers wel te vinden. Ook een long term bet op de nieuwe wereldkampioen kun je bij de gerenommeerde online wedkantoren wel zetten.
Het palet aan Formule 1-weddenschappen is bij de verschillende aanbieders best uitgebreid. Je kunt wedden op iedere sessie van het Grand Prix weekend. Dat begint natuurlijk met voorspellen welke coureur het snelst is in een van de vrije trainingen.
Naast de winnaar van de vrije trainingen kun je ook inzetten op het gedeelte van het weekend waar het echt om gaat: de kwalificatie en de race. Een slimme weddenschap daarbij is om in te zetten op de snelste auto. Daarmee speel je feitelijk op beide coureurs van een team. Hiermee verdubbel je je kans dat je de weddenschap wint.
Een bijzondere weddenschap die je soms voorbij ziet komen, is het voorspellen van de winstmarge. Dit is de tijd die zit tussen het over de finish komen van de winnaar en de nummer twee.
Er zijn dan bijvoorbeeld zes wedopties: minder dan twee seconden, tussen de twee en vier seconden, tussen vier en zes seconden, tussen zes en acht seconden, tussen acht en tien seconden of meer dan 10 seconden. Dit seizoen is het meer dan eens voorgekomen dat de winstmarge van de winnaar, in de meeste gevallen Max Verstappen, ruim is.
Bij de Grand Prix van Saoedi-Arabië was het verschil tussen winnaar Verstappen en runner-up Charles Leclerc echter minder dan één seconde! De uitkomst van deze weddenschap is erg afhankelijk van het wedstrijdverloop. Komt er vlak voor de finish een safety car situatie? Dan kun je er donder op zeggen dat het verschil op de streep niet groot zal zijn.
Formule 1 is een spannende sport om naar te kijken. Wanneer je wedt op de Formule 1 verhoogt dat de spanning van de race nog eens extra. Zeker als fan van Max Verstappen zit je vanaf het moment dat de lampen uitgaan op het puntje van je stoel.
Live wedden kan in het sportsbook van verschillende legaal online casino's. In de race kan één snelle of minder snelle pitstop of één wiel te veel over een witte lijn bepalend zijn voor winst en verlies. Daarom is live wedden misschien wel de veiligste manier om jezelf van winst te verzekeren. Je kunt dan immers op basis van het wedstrijdverloop inzetten op je favoriet.
Suzuka is regelmatig het toneel geweest van de beslissing in de strijd om de wereldtitel. Eind jaren '80 eindigde dit meermaals in controverse. In 1989 streden McLaren-teamgenoten Alain Prost en Ayrton Senna om de wereldtitel. Prost stond voor en Senna moest winnen. Het kwam tot een confrontatie waarbij Prost de deur dicht gooide voor zijn teamgenoot en beiden in de grindbak terecht kwamen.
Senna probeerde nog door te rijden, maar werd gediskwalificeerd. De Braziliaan vermoedde vuil spel en zwoer wraak. Een jaar later stond Senna voor Prost in de strijd om de wereldtitel. De Fransman reed inmiddels voor Ferrari en stond op Suzuka op pole.
Na de start had Senna geen enkele intentie om te remmen voor de eerste bocht. Hij tikte Prost op zijn achterwiel en beiden vielen uit. Senna was wereldkampioen.
In 2023 was de race op Suzuka opnieuw een spectaculair evenement. Max Verstappen eindigde op de eerste plek, gevolgd door Lando Norris op de tweede plek en Oscar Piastri op de derde plek. Helaas viel Sergio Perez uit na meerdere fouten en schade aan zijn auto.
Het feit dat het circuit hetzelfde is als vorig jaar, betekent dat de coureurs zich niet drastisch hoeven aan te passen. Degenen die eerder goed presteerden op deze baan, zullen waarschijnlijk nog steeds in hun element zijn. Het kennen van de nuances van het circuit kan een aanzienlijk voordeel opleveren, vooral bij het vinden van de ideale racelijn en het inschatten van de rempunten.
Max Verstappen kent dit circuit als geen ander! Het Suzuka-circuit is immers de baan waarop hij als jongste Formule 1-debutant ooit meedeed. Max reed destijds nog voor Toro Rosso, het zusterteam van Red Bull. Bovendien heeft hij de race zowel in 2023 als in 2022 gewonnen!
Hoewel Max Verstappen de afgelopen twee races in Japan heeft gewonnen, kunnen we niet zonder meer aannemen dat hij dit opnieuw moeiteloos zal doen. Toch hoeft hij niet al te bezorgd te zijn over zijn teamgenoot Sergio Perez. Perez heeft in 2023 namelijk te veel fouten gemaakt en is uiteindelijk uitgevallen.
Inhalen op het Japanse circuit is geen eenvoudige opgave.De baan staat bekend om zijn talloze krappe bochten en heeft slechts één DRS-zone. Een goede kwalificatie is daarom van groot belang voor deze race. Als coureur wil je zo ver mogelijk vooraan op de grid starten. Hoe dichter je bij de kop begint, hoe kleiner de kans dat je tijdens de race wordt ingehaald.
De Grand Prix van Japan stond in 1976 voor het eerst op de Grand Prix-kalender. Het werd direct een memorabele editie omdat vanwege hevige regen titelkandidaat Niki Lauda, die eerder dat jaar een verschrikkelijk ongeluk op de Nürburgring overleefd had, opgaf omdat hij de omstandigheden te gevaarlijk vond.
De Brit James Hunt werd daardoor wereldkampioen. Check zeker de film Rush eens als Formule 1-fan, over de rivaliteit en vriendschap tussen Lauda en Hunt. In 1977 vond de tweede en laatste editie van de Japanse race op het circuit van Fuji plaats.
In 1987 keerde de Japanse race terug. Ditmaal op het circuit van Suzuka. Daar werden de wereldtitels van 1989 en 1990 op controversiële wijze beslist, zoals je ook hierboven kunt lezen. Ook in de jaren daarna werd de wereldtitel gewonnen op Suzuka, al was het zelden zo dramatisch als tussen Senna en Prost.
In 2006 verhuisde de Grand Prix van Japan weer naar het circuit van Fuji. In 2007 werd daar een race in hevige regen verreden, waar onder andere Sebastian Vettel, toen nog een jonge debutant, achterin de bolide van Mark Webber crashte. Daarna werd bekendgemaakt dat de race zou wisselen tussen Suzuka en Fuji.
In de praktijk is de race op het circuit van Fuji enkel nog in 2008 verreden. Sinds de uitbreiding van de kalender is de Grand Prix van Japan niet meer in het slot van het seizoen te vinden, maar vormt het een dubbel met Grand Prix van Singapore op driekwart van de kalender.
Het Suzuka-circuit, ontworpen door voormalig Zandvoort-directeur Hans Hugenholtz, is een onmisbare race op de Formule 1-kalender. Deze baan heeft alles: een lang recht stuk, de wereldberoemde S-bochten en natuurlijk hoogteverschillen. Wat het Suzuka-circuit echt uniek maakt, is dat het tweemaal over zichzelf heen gaat, dankzij het hoogteverschil. De beroemde S-bochten vormen een echte uitdaging voor de coureurs. Als je niet goed aan deze bochten begint, verlies je kostbare tijd.
Het circuit is onderdeel van Motopia, een amusementspark van maar liefst 2,5 miljoen vierkante meter. Binnen Motopia vind je niet alleen het circuit, maar ook zwembaden, monorails, hotels, golfbanen en een themapark. De achtvormige track heeft een indrukwekkende lengte van 5,85 kilometer. Oorspronkelijk werd dit parcours gebruikt voor sportwagenraces tot aan 1971. Vanaf dat moment maakten de eenzitters hun opwachting, eerst met Formule 2-wagens.
Met een lengte van 5.807 kilometer en 17 bochten biedt het circuit een uitdagend parcours voor zowel coureurs als teams. Tijdens de Grand Prix van Japan worden in totaal 53 racerondes afgelegd, wat neerkomt op een raceafstand van 307.471 kilometer. Het circuit beschikt slechts over één DRS-zone, waardoor spannende inhaalacties minder vaak voorkomen. Dit dwingt teams om strategische manoeuvres uit te voeren. Al deze elementen dragen bij aan de unieke sfeer van de race en maken het tot een van de meest opwindende evenementen op de Formule 1-kalender.