Na de Grand Prix van Japan reizen de coureurs af naar Shanghai, China. Op het Shanghai International Circuit is dan de geur van verbrande benzine en versleten rubber duidelijk waarneembaar. De Chinese coureur Zhou Guanyu zal alles op alles zetten om in zijn thuisrace het uiterste uit de auto te halen
Op zondag 21 april 2024 om 09:00 gaan de lampen uit en rijden de coureurs van 0 naar 100 binnen 3 seconden. Ook wij Onetimers zitten dan klaar voor het spektakel genaamd de Grand Prix van China. Wij hopen op een groots spektakel!
Sessie | Wanneer | Hoelaat | Zender |
1e vrije training | 19 april | vanaf 05.30 | Viaplay |
2e vrije training | 19 april | vanaf 09.30 | Viaplay |
3e vrije training | 20 april | vanaf 05.00 | Viaplay |
Kwalificatie | 20 april | vanaf 09.00 | Viaplay |
Race | 21 april | vanaf 09.00 | Viaplay |
Wedden op de Grand Prix van China is mogelijk bij verschillende Nederlandse bookmakers. Een voorbeeld van een weddenschap die je kunt plaatsen, is een bet op de snelste ronde tijdens de kwalificatie. De coureur die tijdens de Formule 1 kwalificatie het snelste een rondje over het circuit rijdt, verovert de volgende dag de pole position. Dit soort weddenschappen zijn short term. Je kunt echter ook een long term bet plaatsen, waarbij je probeert de seizoenskampioen of het team met de meeste punten te voorspellen.
De onvoorspelbaarheid van Formule 1-races is de belangrijkste reden waarom er zoveel publiek voor is. Juist die onvoorspelbaarheid maakt het wedden op Formule 1 ontzettend spannend! Bovendien zijn er bij verschillende bets opmerkelijk hoge odds. Stel je voor dat je inzet op Pierre Gasly als winnaar van de race en hij daadwerkelijk als eerste over de streep komt. Dan vermenigvuldig je je inzet met maar liefst 500 keer!
Opvallend is dat in Nederland Max Verstappen meer wed-opties heeft dan andere coureurs. Bij Max kun je bijvoorbeeld wedden op hoeveel races hij dit seizoen zal winnen of hoeveel poleposities hij zal behalen. Dit is iets wat de andere coureurs niet hebben. In de afbeelding hiernaast zie je een voorbeeld van een extra wedoptie op Max Verstappen.
In 2023 vond er geen race plaats in China, vanwege de toen nog strenge coronamaatregelen die resulteerden in het schrappen van de race van de kalender. De laatste keer dat de Grand Prix van China werd gehouden, was in 2019. Tijdens die race behaalde Lewis Hamilton de overwinning, gevolgd door Valtteri Bottas op de tweede plaats. Sebastian Vettel eindigde als derde, terwijl Max Verstappen als vierde over de streep kwam.
Het Shanghai International Circuit staat bekend om zijn unieke vorm, geïnspireerd op het Chinese karakter 'shang'. Ondanks dat het de afgelopen vier jaar niet op de kalender heeft gestaan, staat het bekend als een veeleisende baan die zowel de coureurs als de auto's uitdaagt. Met zijn uitdagende lay-out belooft de Grand Prix van China een spannend evenement te worden waarbij de vaardigheden van de coureurs tot het uiterste worden getest.
Lewis Hamilton heeft al zes keer de eerste plaats veroverd op het Shanghai International Circuit, waardoor hij zichzelf als een ware expert op dit circuit kan beschouwen. Zijn diepgaande kennis van de baan stelt hem in staat om deze vrijwel blindelings te rijden, wat hem een aanzienlijk voordeel geeft ten opzichte van zijn concurrenten tijdens de komende Grand Prix van China. Aangezien Max Verstappen ook geruime tijd niet op dit circuit heeft kunnen rijden, blijft het nog maar de vraag hoe hij zich de baan eigen zal maken. Met de uitdagingen die het Shanghai International Circuit met zich meebrengt, zal het interessant zijn om te zien hoe Verstappen zich aanpast en zijn strategie bepaalt tijdens de aanstaande Grand Prix van China.
De voorspelling voor de Grand Prix van China is wellicht een van de lastigste. De race heeft lang niet plaatsgevonden en er zijn geen recente winnaars of andere gegevens die een indicatie zouden kunnen geven van wie er gaat presteren. Met deze mate van onzekerheid blijft het vooruitzicht voor de race in Shanghai een open vraagteken, waardoor het des te boeiender wordt om te zien welke coureurs zich tijdens de race zullen onderscheiden.
Het circuit in Shanghai bezit een van de langste rechte stukken van alle circuits in de Formule 1 kalender. Een auto met een hoge straight speed zou dus veel voordeel hebben op de baan. Een goede kwalificatie is daarom minder van belang, dat betekent dat een coureur die midden of achteraan de grid start ook nog een podiumplek kan bemachtigen.
De geschiedenis van de Grand Prix van China is doordrenkt van memorabele momenten en opmerkelijke prestaties op het Shanghai International Circuit. Sinds de introductie in 2004 als onderdeel van het Formule 1-kampioenschap heeft deze race een belangrijke plaats ingenomen in de motorsportwereld.
Een van de meest opvallende prestaties in de geschiedenis van de Grand Prix van China is het huidige ronderecord, dat werd gevestigd door de legendarische Michael Schumacher in 2004. Schumacher, destijds rijdend voor Ferrari, liet een indrukwekkende tijd van 1:32.238 optekenen, waarmee hij zijn dominantie op het circuit bevestigde.
Naast het ronderecord is de Grand Prix van China ook verbonden met enkele iconische overwinningen. In 2006 behaalde Michael Schumacher zijn laatste race overwinning op het Shanghai-circuit, waarmee hij zijn legendarische carrière afsloot met een hoogtepunt. Een ander onvergetelijk moment vond plaats in 2009, toen een jonge Sebastian Vettel Red Bull's allereerste overwinning claimde. Vettel begon de race vanaf polepositie en trotseerde tal van uitdagingen, waaronder ongunstige weersomstandigheden, om uiteindelijk triomfantelijk over de finish te komen.
Een andere opmerkelijke prestatie in de geschiedenis van de Grand Prix van China is het record van Lewis Hamilton, die met zes overwinningen de recordhouder is van deze Grand Prix. Hamilton's dominantie op het Shanghai International Circuit weerspiegelt zijn buitengewone talent en consistentie in de sport.
Het Shanghai International Circuit, geïnspireerd door het Chinese karakter 'shang', dat het eerste karakter is in de naam van de stad Shanghai, staat bekend als een uitdagende en veeleisende baan op de Formule 1-kalender. Met in totaal 16 bochten en een totale lengte van 5,451 km biedt het circuit een mix van lange rechte stukken en scherpe bochten die de vaardigheden van zowel coureurs als teams op de proef stellen.
Een opmerkelijk kenmerk van het Shanghai International Circuit is de langste rechte lijn op de kalender, met een afstand van 1,2 kilometer tussen bocht 13 en bocht 14. Deze lange rechte stukken bieden coureurs de mogelijkheid om hoge snelheden te bereiken voordat ze de uitdagende bochten in gaan.
Met zijn unieke lay-out en technische secties, inclusief twee 270 graden bochten, is het Shanghai International Circuit een circuit dat weinig coureurs echt goed kennen. Dit draagt bij aan de onvoorspelbaarheid en opwinding van de Grand Prix van China, waar coureurs en teams gedwongen worden om snel aan te passen en strategische beslissingen te nemen tijdens de race.
Hoewel het Shanghai International Circuit de afgelopen vier jaar niet op de kalender heeft gestaan, blijft het een iconisch circuit dat bekendstaat om zijn uitdagende karakter en spannende races. Met zijn uitdagende lay-out blijft de Grand Prix van China een evenement dat coureurs en fans over de hele wereld blijft boeien.