E-sports is een begrip waarover je steeds vaker hoort in de media. De huidge millenials zweren erbij e-sports en het fenomeen wint met de dag terrein. Vooral in Azië is e-sports erg populair, maar ook in Nederland wint het aan populariteit. Youtube en Twitch spelen hierin een belangrijke rol. Maar wat is e-sports nou eigenlijk en hoe ziet de toekomst eruit? En de hamvraag: kun je wedden op eSports?
E-sports of Electronic Sports is een vorm van gamen waarbij amateurs, maar ook professionele gamers, het tegen elkaar opnemen. Het internet dient hierbij als middel om tegen elkaar te strijden.
De gamers kunnen zowel individueel als in groepsverband een competitie aangaan, tegen andere gamers. Niet alle games zijn per definitie geschikt voor e-sports, het zijn de gamers zelf die de betreffende games als zijnde geschikt aanmerken. Vooralsnog zijn er meer mannelijke dan vrouwelijke e-sporters.
Vooral de laatste jaren is het wedden op eSports erg in opkomst. Met name omdat er veel mogelijkheden zijn en het relatief nieuw is. Dit zorgt er ook voor dat er meer winst kan worden behaald met deze tak van sport.
Binnen de eSports bestaan verschillende soorten e-games, grofweg kunnen deze eSports worden ingedeeld in de volgende categorieën:
Bij het spelen van First Person Shooter games verplaats je je als speler in een persoon die het opneemt tegen andere personen. Het doel is om tijdens een individueel gevecht de andere persoon om te brengen, waarbij het spel vanuit de perspectief (ogen) van de spelende persoon wordt bekeken.
Real Time Strategy, games waarbij tactisch inzicht een vereiste is. Het doel van deze games is het bewaken van het eigen stuk grond en het uitbreiden hiervan. Dit laatste doe je door een stuk land van de tegenstander te veroveren en in bezit te houden.
Bij deze games maak je je een eigen vechtstrategie eigen, waarvoor veelvuldig oefenen een vereiste is. Ieder karakter heeft daarbij eigen specialiteiten.
Bij deze vorm van spelen vervul je een karakter in een team van spelers. Anders dan bij een RTS game zorg je voor het veroveren van een stuk grond, maar dan in groepsverband. Iedere speler vervult een eigen rol met diens specialiteiten.
Het fenomeen eSports bestaat langer dan je wellicht zal vermoeden, laten we hiervoor een duik in de geschiedenis nemen. In 1972 werd namelijk al een heuse wedstrijd georganiseerd op basis van het spel ‘Spacewar’.
Deze wedstrijd destijds was kleinschalig van aard, ook terug te zien aan het prijzengeld: een jaarabonnement op de Rolling Stone. Bruce Baumgart won de individuele wedstrijden en team ‘Tovar en Robert’ wonnen de eer voor het beste team.
Acht jaar later nam deze vorm van ‘sport’ serieuzere vormen aan. Atari nam het heft in handen en kwam op de proppen met de Space Invaders-kampioenschappen.
Deze wedstrijd was destijds al groot met maar liefst 10.000 deelnemers. In hetzelfde jaar richtte Walter Day een organisatie op voor het bijhouden van high scores, welke onder andere werden gepubliceerd in het World Guiness Book of Records.
Terug in 1985 lukte het Billy Mitchell om tegelijkertijd zes records in handen te hebben, met onder andere Donkey Kong. In de jaren tachtig werd bij diverse programma’s aandacht besteed aan eSports.
In de jaren ’90 verbeterde de internetconnectie aanzienlijk, wat het mogelijk maakte om op grote schaal eSports aan te bieden. In 1988 werd de eerste officiële online sportsgame gelanceerd: ‘Netrek’.
Nintendo kwam in de jaren ’90 ook om de hoek kijken en organiseerde meerdere evenementen, allemaal op basis van uitgebracht spellen door Nintendo.
Eind jaren ’90 nam eSports steeds serieuzer vormen aan en werden enkele bekende toernooien opgericht, waaronder de ‘Professional Gamers League’.
Vanaf 2000 zorgde de verdere uitrol van breedbandinternet in Zuid-Korea voor een enorme populariteit van eSports. Aangenomen wordt dat de hoge werkloosheid in Zuid-Korea mensen destijds bewoog deel te nemen aan e-sports evenementen omdat men een uitvlucht zocht.
Waar in het jaar 2000 nog slechts 10 toernooien werden georganiseerd, werden er in 2010 al ruim 260 toernooien georganiseerd. In de loop van de tijd werden er meerdere grotere toernooien opgericht, waaronder de ‘olympische spelen’ van de eSports: World Cyber Games.
Vanaf 2000 werden eSports massaal uitgezonden op de Zuid-Koreaanse televisie, waar de rest van de wereld achter bleef. Hierin kwam verandering met de komst van Twitch, deze live streaming dienst is groots geworden.
In 2013 werd via Twitch maar liefst 12 miljard minuten video bekeken. Tot op de dag van vandaag is Twitch het kanaal waar je moet zijn voor het volgens van e-sports, sommige kanalen hebben miljoenen volgers.
Vanwege de populariteit van eSports is zelfs een fysieke locatie geopend – een arena. In deze arena in Santa Ana (Californië) kun je eSports bekijken vanaf een tribune, vanwaar je je favorieten via diverse schermen kunt bekijken. De ambiance is daarbij te vergelijken met een voetbalwedstrijd in een stadion. In 2018 werd er in het Luxor Hotel in Las Vegas een nieuwe e-sport arena gebouwd.
De discussies over het wel of niet erkennen van de sport – waarbij de meningen uiteen lopen – duurt voort. Zo zijn er mensen die van mening zijn dat eSports niet zou moeten worden erkend alleen om de reden dat het populair is.
Voorstanders zijn van mening dat eSports te vergelijken zijn met denksporten, waarbij eSporters topfit moeten zijn om een goede prestatie neer te kunnen zetten.
Vooralsnog heerst het beeld dat gamen slecht is voor de gezondheid. De werkelijkheid is echter dat de e-sporters die op hoog niveau opereren er juist een uiterst gezonde leefstijl op na zouden houden, vergelijkbaar met topsporters, wat uiteraard niet wegneemt dat veel tijd achter de computer wordt doorgebracht. Ook eSporters kennen blessures en diverse artsen zijn inmiddels gespecialiseerd in het verhelpen van typische blessures van e-sporters.
Ondanks de voor- en tegenstanders heeft Zuid-Korea als voorloper op het gebied van eSports de sport reeds erkend. Sterker nog, tijdens de Aziatische variant op de spelen wordt het onderdeel eSports al meegenomen.
Er vinden zelfs besprekingen plaats om eSports op te nemen tijdens de Olympische Spelen van 2024 in Parijs. Voorstanders geven te kennen dat de Olympische Spelen in trek moeten blijven voor met name de millenials.
Een onderdeel van het plan kan daarom zijn het opnemen van eSports. Toch bestaat over een aantal punten nog twijfel – zoals het weren van gewelddadige games in het programma – waarover nog moet worden nagedacht.
In Nederland is eSports populairder dan ooit te voren, maar liefst 4 op de 10 Nederlandse millenials hebben het afgelopen jaar eSports bekeken, een event bezocht, of nieuws over dit onderwerp opgezocht. eSports in Nederland is dus booming!
Het populairste e-sport spel is FIFA en is vooral populair bij de laatste generatie e-sport fans. De eerdere lichting fans is meer van spellen als GSGO en League of Legends. De enorme populariteit van FIFA in Nederland heeft ervoor gezorgd dat er een heuse E-Divisie is gestart waaraan de beste e-sporters van Nederland deelnemen.
Bekende e-Sporters zijn onder andere Manuel Schenkhuizen en Thijs Molendijk.
Enkele eSporters krijgen een riant salaris, vergelijkbaar met topsporters. Het betreffen (nog) geen salarissen van tientallen miljoenen, zoals sommige topsporters verdienen.
Slechts enkele Aziatische e-sporters mogen enkele miljoenen aan prijzengeld per jaar opstrijken. Het is maar voor een handjevol jongeren weggelegd om er goed van te leven. Zeker in Nederland, dat slechts enkele spelers telt die ervan kunnen rondkomen.
Naast het prijzengeld en sponsorgelden, verdienen veel e-sporters geld via Twitch of Youtube. Via Twitch krijgen veel eSporters zogenaamde donaties tijdens het spel of een exclusief contract bij Twitch, waarmee ze geld verdienen.
Via YouTube worden jongeren veelal rijker door advertentie-inkomsten en krijgen ze van bedrijven cadeaus als dank voor het presenteren van bepaalde producten.
Daar waar competities worden gespeeld, er winnaars en verliezers zijn, wordt er gegokt. Net als bij reguliere voetbal- of andere competities, kan er ook worden ingezet op eSports.
Grotere bookmakers beschikken al over deze mogelijkheid en is slechts een kwestie van tijd voordat ook reguliere bookmakers over deze mogelijkheid beschikken.
Het wedden op eSports verloopt ook niet anders dan bij normale sportwedstrijden. Zo kun je inzetten op winst, verlies, maar ook op het aantal punten en meer.
Net als in andere sportcompetities is er bij eSports ook sprake van matchfixing. Het is een opkomend probleem, dat maar lastig te tackelen is.
Omdat het nog zo nieuw is, blijft dit vooralsnog achter. Toch bestaan er al diverse technologieën die ervoor kunnen zorgen dat opmerkelijke moves door een speler worden opgemerkt.
Het voordeel van eSports is dat alles in de digitale wereld gebeurt, wast betekent dat krachtige computers dit sneller kunnen opmerken.
Het moge duidelijk zijn dat e-sports geen hype is, maar een fenomeen is dat de toekomst zal zijn. Het wint aan populariteit in binnen- en buitenland.